Zwitserland 2014 - Reis mee met Els en Dick

Zwitserland 2014

Reizen 2013 t/m 2014

Vrijdag 15 augustus
Even na elf uur reden we van huis weg met Pablo en Ben als gasten. Eerst nog wat boodschappen gedaan en getankt en daarna naar IJhorst.
Na de lunch zijn we daar weer vertrokken en gingen we naar Ans en Giorgio in Deurne. Dat was heel gezellig.

Zaterdag 16 augustus
Ongeveer om 10 uur vertrokken we weer uit Deurne. Na een dagje rijden zijn we weer op de camperplek in Achern beland. Na Karlsruhe zaten we even in de file.

Zondag 17 augustus
Van Achern gaan we naar onze eerste bestemming in Zwitserland, nl Susten - Leuk in Wallis.
Voor Bern zagen we al de sneeuwbergen van het Berner Oberland, dus dat moest meteen op de foto. Bij Bern stuurde de Tom-tom ons een andere kant op dan wij van plan waren, nl met de autotrein, dus moesten we een ommetje maken om weer op de goede route te komen. Gelukkig hadden we dit gauw in de gaten.
Even na drie uur waren we op de camping. De receptie was vandaag echter dicht tot vier uur dus hebben we eerst maar zelf een plaatsje gezocht.
Daarna heerlijk in de zon gezeten en na het eten zijn we nog even een dichterbij gelegen dorpje Agarn ingelopen om Zwitserse Franken in te slaan. De kerk was ook open dus die hebben we ook bezichtigd. Bijzonder was daar een kruis dat behangen was met allemaal handgemaakte figuren, waarschijnlijk door kinderen.

Maandag 18 augustus
Vanmorgen was het stralend weer. We zijn met de camper naar het station van Leuk gegaan, waar ook de VVV is. We hebben daar een Erlebniskarte gekocht. We kunnen nu twee dagen gratis met het openbaar vervoer en op bergbaantjes hebben we 50% korting. In de camper even een plannetje gemaakt en maar meteen op stap.
We zouden met de trein naar Mörel en dan met een baantje omhoog en daar ergens gaan lopen.
De trein zou om 10u15 vertrekken maar de Zwitserse spoorwegen laten ook wel eens een steekje vallen, want deze trein viel helemaal uit. Wel was er 20 minuten later de volgende trein. In Brig moesten we overstappen naar de trein naar Mörel en daarvandaan waren we bijna direct bij het begin van de gondel naar Riederalp.
Na de gondeltocht zijn we verder omhooggelopen naar Moosfluh, een klim van 300 meter. Maar het was prachtig. Eerst zagen we de besneeuwde toppen ten zuiden van het Rhonedal met in de verte de Matterhorn en toen we boven waren zagen we de Aletschgletscher die aan de zuidkant van de Jungfrau begint. Zie ook het filmpje.
Terug zijn we maar niet gaan lopen maar hebben eerst de minigondel van Moosfluh naar Riederalp genomen en daar vandaan weer de gondel naar het station.
Met de treinen weer terug naar Leuk - en dat was het ook! Nog even snel wat boodschappen gedaan bij de supermarkt en toen terug naar de camping waar we om zeven uur aankwamen.
Vanavond zal het wel niet laat worden.

Dinsdag 19 augustus
Vanmorgen toen we wakker werden regende het. Nadat we de laatste sneden brood uit Nederland hadden genuttigd moesten we toch maar naar de bakker lopen. Maar de regenjas die we aangedaan hadden was alweer overbodig. Toen we terug op de camping waren scheen de zon weer volop en zijn we buiten koffie gaan drinken.
De rest van de dag zijn we niet meer van de camping afgeweest. Heerlijk buiten in de zon gezeten.
Na het eten nog een paar potjes gescrabbeld. Dick heeft twee keer gewonnen maar het scheelde steeds maar enkele punten.

Woensdag 20 augustus
Vanmorgen zijn we hier in het dal op pad gegaan. Boven de bergen hingen wolken dus we moesten niet heel hoog gaan. Maar in het dal was het zonnig en lekker warm weer.
Om tien uur vertrokken we van de camping. Eerst langs de bakker om brood te halen want dat kan niet meer in de middag. Vervolgens zijn we in het Rhonedal naar een vogelgebied gelopen waar bijeneters en ijsvogels moeten zitten.
Er waren mooie kijkhutten gebouwd maar we hebben geen bijeneter of ijsvogel gezien. Wel een blauwe reiger en wat eenden en meerkoeten. Maar het was wel een mooie plek.
Het bleek zelfs dat we een rondje konden lopen. Op de terugweg kwamen we langs het kerkje van Gampinen, waar we nog een kaarsje hebben gebrand.
Om één uur waren we weer terug op de camping. Tot drie uur buiten gezeten maar daarna ging de zon weg en om vijf uur vielen er een paar spetjes regen. Dat duurde echter niet lang want na het eten scheen de zon alweer.
Els kon het niet uitstaan dat we geen bijeneters en ijsvogels hadden gezien dus maar weer op pad naar het uitzichtspunt. Maar weer geen bontgekleurde vogels te zien. Wel nog een paar eenden die we daar nog niet hadden gezien.
Maar toen we terug gingen zagen we een vos lopen. Dus de avond was toch nog goed.
Daarna nog gescrabbeld.

Donderdag 21 augustus
Vandaag gaan we met de camper het Lötschental in. Het plan was om naar het laatste dorp te rijden maar we zijn één dorp eerder gestopt nl in Blatten. Daar hebben we de wandelschoenen aangetrokken en wilden het dal verder te voet vervolgen. Op zeker moment hadden we de keus tussen een klein pad nar de Schwarzsee of een breder pad naar het dorp. We zijn het smalle pad maar opgegaan, niet wetende dat dit weer behoorlijk klimmen werd. Maar het was prachtig. Steeds uitzicht op bergen met sneeuw, alpenweiden met bloemen enz.
Bij de Schwarzsee ons brood opgegeten en daarna weer afdalen naar het dorpje Falleralp en vandaar weer naar Blatten. We kwamen toen over een pelgrimspad waar we overal mooie spreuken zagen. Een paar hebben we op de foto gezet en één staat er op deze site.
Op de terugweg nog boodschappen gedaan. Na het eten nog gescrabbeld en ook nog geskypet met Gerben.

Vrijdag 22 augustus
Vandaag een luie dag. Vanmorgen de camper gekuist en naar Susten gelopen voor een paar boodschappen. Heen en terug nog wel twee uur.
Daarna in de zon zitten lezen en puzzelen. Zelfs geen foto gemaakt maar ik heb er nog één van een paar dagen geleden.
Met scrabbelen heeft Els eindelijk gewonnen.

Zaterdag 23 augustus
Om zeven uur stonden we op want we wilden vandaag met de trein naar Andermat. Maar helaas het was aardig bewolkt dus besloten we maar om met de camper op stap te gaan.
Nu zijn we de Rhone naar het westen gevolgd en bij Sion zijn we naar Val d'Herens gegaan een zijdal dat behoorlijk hoog ligt.
Na een tijdje kwamen we bij de Piramides d'Euseigne, kalkzandsteenpieken die nog bestaan doordat er een hardere steen op ligt. Valt de steen er af dan gaat de erosie sneller. Hier hebben we een wandelingetje van een uur gemaakt.
Vervolgens verder het dal in naar Evolène waar we wilden wandelen maar hier was het erg druk omdat er een mountainbike wedstrijd was. Straten waren afgezet en overal stonden auto's geparkeerd. Dus maar doorgereden naar het volgende dorp Les Haudères. Daar de camper neergezet op een parkeerplaats net voor een mooie camping en vandaar zijn we nog een paar uurtjes wezen wandelen. Maar het werd boven de bergen steeds donkerder dus zijn we maar weer naar de camper gegaan en richting eigen camping. Hier konden we nog heerlijk in de zon zitten.
Ook nog geskypet met de van Wermeskerkjes.
Na het eten nog gescrabbled en een potje Carcassonne. Helaas voor Els ....

Zondag 24 augustus
We wilden vandaag met de trein en een baantje ergens omhoog maar afgelopen nacht heeft het geregend en er hingen 's morgens heel veel donkere wolken. Dus proberen we dat morgen maar.
Gelukkig werd het steeds beter weer. Wij zijn hier 's ochtends vanaf de camping gaan wandelen. Het is helaas niet altijd goed aangegeven dus we gingen een andere kant op dan de bedoeling was. Maar we hebben heerlijk twee uur gewandeld.
's Middags weer een rustmiddag in de zon en 's avonds gescrabbeld en Carcassonne gespeeld. Het laatste spel heeft Els gewonnen.

Maandag 25 augustus
Vanmorgen liep de wekker om kwart voor zeven af en al voor acht uur stonden we bij de bushalte om de trein van 8u14 richting Brig te halen en dan door te reizen naar Andermatt. Het was niet erg zonnig maar de wolken hingen niet laag.
In Brig moesten we een half uur wachten en daarna gingen we met een trein naar Andermatt, een mooie tocht van wel bijna twee uur.
We zijn direct doorgelopen naar de kabelbaan want dan konden we nog net voor de middagpauze omhoog met de Gemsstockbaan. We zijn tot halverwege op 2215 meter gegaan bij het tussenstation Gurschenalp.
Hiervandaan hebben we een wandeling gemaakt naar Lutterseeli, een klein meertje op ruim een uur lopen volgens de borden. Maar wel 200 meter dalen en weer stijgen en terug natuurlijk weer hetzelfde. Onderweg ons brood opgegeten.

Het was een mooie tocht. Helaas liet de zon zich steeds minder zien en werden de wolken steeds donkerder.
Toen we om kwart over drie bij de kabelbaan waren begon het net te regenen. En helaas de gondel naar beneden was net weg en de volgende ging pas om vier uur.
In het restaurantje zijn we maar wat gaan drinken, Els thee en ik kaffee mit kuchen en dat laatste was een heel groot stuk, wel zielig voor Els dat ze dat niet mag hebben.
Eenmaal beneden direct door naar de trein die om half vijf vertrok. In de trein opgezocht hoe we weer van het station in Leuk naar de camping konden met de bus maar toen zagen we dat er na half zeven alleen met een belbus kon worden besteld. En dat moet je minstens een uur van te voren doorgeven. Gelukkig stond er een nummer bij dus we zouden kunnen bellen maar we wisten het landnummer van Zwitserland niet. Maar van een medereizigster kregen we dat te horen en we mochten zelfs haar telefoon gebruiken want het kostte haar toch niets.
Het bandje ingesproken en om 19u20 de bus besteld. Maar toen we in Visp weer over moesten stappen zagen we dat de trein die naar Sion ging niet in Leuk stopte en op de borden stond de eerste verbinding een half uur later. Dus maar weer gebeld en doorgegeven dat we een half uur later zouden aankomen. Ook weer alleen inspreken op een bandje.
In een supermarkt nog een pakje tuc gekocht en toen we op het station kwamen zagen we een trein die toch in Leuk stopte en slechts drie minuten later vertrok dan de trein naar Sion. Dit was wel een stoptrein maar we waren voor half acht op het station in Leuk. Maar nu moesten we wachten op de belbus. Bij een chauffeur gevraagd waar de bus naar Agarn zou stoppen en hij zei dat we dan de bus met eindstation Varen moesten hebben die om 19u50 op het bord vermeld stond. Maar die bus ging de andere kant op.
Er zat nog een vrouw op een bus te wachten die acht minuten later ging en die kwam ook langs de plek waar wij moesten uitstappen. Dus die maar genomen. Net voor we uitstapten zag ik bij de halte aan de overkant een bus staan met extra dienst er op vermeld. Zou die op ons staan te wachten op onze eindbestemming in plaats van op het station?
Wij waren in ieder geval iets na achten weer op de camping.
Na het eten en nog een aansluitend bakkie zijn we direct naar bed gegaan.

Dinsdag 26 augustus
Toen we wakker werden hoorden we de regen op het dak van de camper. En we moesten met de regenjassen aan naar de douche.
Na het ontbijt ben ik nog naar het dorp Agarn gelopen onder de paraplu om brood en nog wat andere dingen te kopen.
Daarna gescrabbeld gegeten en een dutje.
Om een uur of vier werd het langzamerhand droog. We hebben besloten om morgen maar te vertrekken dus ben ik naar de receptie gegaan om af te rekenen. Ik wilde ook van mijn franken af en de rest bijpinnen maar dat kon niet. Wel kreeg ik een flesje wijn. Dus zijn we toen met z'n tweeën naar de bank in het dorp gelopen om nog wat franken bij te halen en terug hebben we toen afgerekend.
's Avonds nog een spelletje kolonisten van Catan gespeeld, eindelijk eens winst voor Els en nog twee potjes Carcassonne met winst voor beiden.

Woensdag 27 augustus
Na alle bewolking van gistern is het nu overwegend blauw. Dus gaan we eerst op stap naar Saas-Fee, een dal naast het bekende dal van Zermat maar daar waren we vroeger wel eens geweest.
In Saas-Fee hadden we mooi uitzicht op de sneeuwbergen maar ook jammer dat de wolken toch weer kwamen opzetten zodat we niet alle toppen tegelijk konden zien.
Daarna gingen we op weg naar de Grimselpas. We reden nu over de weg waar we een paar dagen geleden met de trein naar Andermatt waren langs gereden.
Vlak na het begin van de Furkatunnel sloegen we linksaf naar de Grimselpas. Een behoorlijke klim naar ruim 2200 meter. Je had mooi uitzicht op de Furkapas en de Rhone gletscher.
Helaas boven op de Grimsel zaten wij ook in de wolken dus uitzicht op de bergen rondom was er niet.
Wel zie je aan de stenen dat hier vroeger gletschers hebben gelegen.
Tenslotte zijn we geëindigd bij een camping waar we dit jaar al eerder zijn geweest nl in Lungern.
Na het eten wilden we nog even wandelen maar toen begon het te regenen. Maar na een spelletje scrabble was het weer droog en hebben we toch nog een rondje gelopen.

Donderdag 28 augustus
Het is weer mooi weer dus kunnen we eindelijk in Lungern een wandeling maken. Vanaf de camping willen we het meer rond.
Toen we een eindje hadden gelopen zagen we achter ons de sneeuwbergen die we op de Grimselpas hadden gemist.
Op het verste punt besloten we toch maar om dezelfde weg terug te gaan, omdat de andere kant van het meer steeds in de schaduw lag. En nu zagen we de hele tijd de sneeuwbergen.
Na de lunch zijn we weer op pad gegaan met de camper naar Achern. Dick had zich daar al een tijdje op verheugd om dan ook een schnitzel te eten. Om half zes gingen we op pad om een restaurant te zoeken. De schnitzel smaakte wel maar het had beter gekund.

Vrijdag 29 augustus
's Morgens om negen uur reden we alweer van de camperplek in Achern. En om drie uur waren we op de camperplek in Nieuw Bergen - ook al bekend van de reis naar Corsica.
's Avonds zijn we weer naar het Reindersmeer gelopen, maar nu was het mooi weer, en hebben de selfie opnieuw gemaakt. Helaas toen we nog meer foto's wilden maken waren de batterijen op.

Zaterdag 30 augustus en zondag 31 augustus
Zaterdag zijn we naar Amersfoort gereden en op zondag daarvandaan weer naar huis.
Het was weer een prachtige vakantie en we zijn dankbaar dat alles weer heel goed is gegaan.