Frankrijk 2018 - Reis mee met Els en Dick

Reizen 2015 t/m 2018
Reis Frankrijk 2018
Vrijdag 21 september
Om 10 uur vertrokken we vanaf ons huis en na een voorspoedige reis kwamen we om 15u30 op de camping in Fumay aan, net over de grens van België.
De zon scheen dus we konden nog heerlijk buiten zitten.
Na het eten nog een wandelingetje gemaakt langs de Maas (la Meuse).

22 september
Vandaag zijn we op de fiets langs de Maas naar Revin gegaan. Je fietst eerst helemaal langs de Maas. In de buurt van Revin moet je wat klimmen en fiets je een stukje door het bos.
In Revin zijn we naar een supermarkt gelopen om nog een paar dingetjes te kopen voor het eten. Op de terugweg in het bos gegeten en daarna in de camper uitgerust.
Om 4 uur begon het te regenen.

23 september
De regen van gistermiddag heeft nog niet opgehouden. We zijn vandaag naar de Morvan gereden, een lange tocht niet over de tolwegen.
Het heeft bijna de hele dag geregend dus een foto hebben we niet gemaakt.
We staan nu in Anost op een camping. De eigenaresse is een Nederlandse.

24 september
Vanmorgen scheen de zon weer. We zijn eerst naar het plaatsje gelopen om bij de VVV wat wandelroutes te halen. We kwamen eerst langs de oude kerk en zijn daar even wezen kijken.
Op de camping weer gegeten en 's middags bijna twee uur gewandeld. Daarna op de camping in de zon gezeten.

25 september
Vandaag wilden we een rondwandeling van twee uur maken. Op de kaart die we van de VVV hadden gekregen staat die als paars gemerkt. Buiten bij de camping staan ook pijlen in allerlei kleuren, waaronder paarse en ook een bordje dat verwees naar een punt waar we dan langs zouden komen. Dus de paarse pijlen gevolgd, maar dat bleek maar een kort rondje te wezen want al na zo'n drie kwartier kwamen we uit op een punt waar we gisteren ook al hadden gelopen. Dus toen nog maar een stukje van de route die we gisteren hadden hadden gelopen en geprobeerd daar wat verder te gaan. Maar ook dat kwam al weer gauw bij de camping terecht dus we waren voor het middageten alweer terug.
Verder heerlijk in de zon gezeten.

26 september
Gisteren aan de eigenaresse verteld van onze wandeltocht van gisteren. Het blijkt dat we gele markeringen moeten volgen op bomen, paaltjes enz. Dus van daag maar weer een poging. Het was een prachtige tocht maar ook wel klimmen. Meer dan 200 meter. We kwamen ook langs een Mariabeeld dat hoog in de bergen staat en uitkijkt op Anost, Notre-Dame de l'Aillant. Volgens plakkaten op de sokkel van dit beeld heeft zij in 1871 en in 1944 Anost behoedt voor een ramp.
Het wordt al weer warmer dan gisteren, maar 's nachts is het koud. Vanmorgen leek het gras wel bevroren.

27 september
We gaan maar naar het Lac du Settons om te fietsen. Er is daar een camperplek waar we ook eventueel kunnen overnachten. Toen we bij die plek kwamen bleek dat de camperplek verplaatst was. Op die plek heb je echter geen uitzicht op het meer.
De fietsen van de camper gehaald en op zoek naar de route die aangegeven zou staan. Na enige tijd vonden we een pad met een fiets aangegeven. En volgens een man waar we het aan vroegen was dat het goede pad. Dus wij op weg. Soms was het pad goed maar je kwam ook wel op plekken met stenen en boomwortels? Toch iets meer voor mountainbikers?
Het was verder wel een mooie tocht en we hebben kalm aan gedaan. 's Middags een lange rustpauze.
Maar we hadden wel het idee gekregen dat we toch beter een helm op kunnen hebben met het fietsen. Ik vond een declathon in Chalons sur Saonne en daar is ook een camping, dus blijven we maar niet op de camperplek maar gaan eerst helmen kopen en dan daar naar de camping.

28 september
Met de helmen op op pad. Op de camping hadden we kaarten gekregen met fietsroutes maar die klopten niet. We hebben wel heel leuk een eigen route gefietst totdat we op een grote drukke weg uitkwamen. Die zouden we dan moeten vervolgen, maar dat hebben we maar niet gedaan en zijn weer terug gegaan.
We kwamen nog langs een oude wasplaats.

29 september
De camping hier gaat morgen dicht, dus vertrekken we vandaag maar naar de camping die we eerst gepland hadden in Etang sur Arroux. Dit is maar een klein uurtje rijden en omdat we bang waren dat we lang moesten wachten jn de rij om te lozen en water in te nemen waren we al om 7 uur opgestaan en reden we voor 8 uur de poort uit. Daar de camper geparkeerd en het bestelde brood op de camping opgehaald en toen genuttigd.
Via de Lidl naar de camping waar we om 11 uur aankwamen.
De hele middag in de zon gezeten en na het eten nog even het dorp ingelopen.

30 september
Van de nederlandse eigenaresse kregen we gisteren een aantal fiets- en wandelroutes. Eén fietsroute was vanwege het klimmen alleen voor e-bikes geschikt maar daar hebben wij ons niet aan gewaagd. Eerst maar een andere van 32 km.
Een mooie tocht over kleine asfaltwegen maar ook dat was af en toe behoorlijk klimmen en met hoge snelheid afdalen. Helmen komen goed te pas! Onderweg kwamen we ook langs een heel oude kerk uit de 12e eeuw.
Op de camping weer in de zon liggen uitrusten.

1 oktober
Vandaag gaan we wandelen. We hebben een rondwandeling gekregen op de camping van 11 km. Dat is waarschijnlijk te lang voor ons maar we kunnen altijd terug gaan.
Eerst langs de beek naar het dorp, waar we eerst maar de kerk zijn gaan bekijken. Daarna verder de rondwandeling gelopen. Ik wilde wel verder op een gegeven moment en Els weer terug dus zijn we ieder een andere kant op gegaan.
De wandeling bleek achteraf lang geen 11 km te zijn. We hadden nog een wandeling gekregen van 10 km en die is op de kaart veel langer.
's Middags geluierd, maar helaas niet meer buiten in de zon. Het is te fris.

2 oktober
Nog wel aan we bij een stelbuiten bij de camper ons brood op gegeten en vanavond gaan we bij een stel uit Borger koffie drinken.

3 oktober
Vandaag op de fiets naar Autun. Dat wordt wel 185 meter klimmen maar ook veel dalen en terug gaat het natuurlijk helemaal lekker snel.
In Autun wat rondgelopen en de kathedraal bekeken. Binnen wordt die helemaal gerestaureerd dus was er niet veel te zien. Ook nog een andere kerk bekeken en daarna na het eerste klimmetje met een noodgang naar huis. Maximum snelheid 43,4 km, harder durfde ik toch maar niet.
Bij de camper nog buiten gezeten.

4 oktober
Vandaag een lange reisdag. Ook maar de tolweg genomen en na 480 km kwamen we aan op de camping in Diekirch.
Daar nog even buiten gezeten.

5 oktober
Hier kan je lekker langs de Sauer fietsen. Wij zijn naar Dillingen gefietst waar Els heel vroeger met haar ouders, broer en zussen op vakantie is geweest. Daar wat rondgelopen en op een bankje aan de Sauer ons brood opgegeten. Op de camping weer heerlijk buiten kunnen zitten.

6 oktober
Vanmorgen om 8 uur vertrokken wij naar Deurne waar we bij Ans en Giorgio op bezoek gingen. Hier eindigt dus onze reis.