Corsica 2014 - Reis mee met Els en Dick

Corsica 2014

Reizen 2013 t/m 2014

21 april
Om half tien vertrokken we uit Amersfoort. Tot vlak voor Karlsruhe hadden we een voorspoedige reis. Over het algemeen mooi weer. Slechts een enkel spetje.
Maar bij Karlsruhe kwamen we in een grote file terecht met een vertaging van anderhalf uur.
Om kwart over zeven kwamen we op de camperplek in Achern aan. En daar stonden zowaar Bert en Klazien. Die waren net iets voor ons aangekomen.
Na het eten zijn wij tweeën nog even het dorp ingelopen. We moesten nl. klein geld hebben om de parkplatz te kunnen betalen. De andere campergasten hadden al geen klein geld meer.
Terug nog even bij Klazien en Bert koffie gedronken en afgesproken dat we morgen weer ieder onze eigen gang gaan,
Daarna naar bed om nog even te lezen.

naar begin                            naar volgende datum

22 april
Even na acht uur vertrokken wij van de camperplek. Bij de buren hadden we nog geen teken van leven gezien. Maar toen we reden werd er toch nog gezwaaid.
Ook nu een voorspoedige reis. We dachten over de Gothard pas te gaan maar die was afgesloten. Dus dan maar door de tunnel van 17 km.
Even na twee uur kwamen we aan op de camping in Cugnasco.
De hele middag hebben we lui in de stoel buiten in de zon gezeten. Gepuzzeld en gelezen en van het uitzicht genoten.
Na het eten nog een wandelingetje om de camping gemaakt.

23 april
Toen we wakker werden scheen de zon al volop. En het is de hele dag prachtig weer gebleven.
Tegen tienen vertrokken we te voet richting dorp om te kijken of we daar een wandelpad de bergen in  konden vinden.
De mensen wandelen hier vast niet veel want als we het vroegen dan konden ze het niet vertellen. Maar we zagen wel een bordje en aangegeven waar het naar toe ging. Dat leek ons al wat te ver maar een stuk heen en terug konden we wel doen.
Maar het was wel akelig steil. In het dorp veelal met trappen om de bochten van de straatweg af te snijden en waar de weg ophield ging het nog steeds verder omhoog.
Verderop stonden ook nog huizen maar daar kon je met een auto niet meer komen.
Om twaalf uur hadden we genoeg van het klimmen en hebben een plekje gezocht bij het pad waar we konden zitten eten en even liggen. Tegen enen kwamen er twee wandelaars langs. Toen we net alles gepakt hadden kwam er een mevrouw uit een van de huisjes met een karaf water en twee glazen. Die kwam ze brengen want ze vond dat wij wel wat drinken nodig hadden. Hier hoorden wij van dat ze zelf ook al de boodschappen naar het huis moeten dragen. Toch vanaf het eindpunt van het weggetje nog ruim een kwartier omhoog. Zij was er alleen in de zomermaanden, 's winters woonde ze in Livorno.
We zijn weer naar beneden gegaan en in het dorp hebben we nog even de kerk bekeken. Om half drie waren we weer op de camping. Daar gelezen en gepuzzeld.
Na het eten nog twee spelletjes Carcassonne gespeeld.

24 april
Alweer mooi weer. Dus weer de wandelschoenen aan. Maar nu gaan we niet klimmen. De eerste avond hier hadden we al gezien dat je ook door het dal kon lopen. En dat hebben we dus gedaan. Ruim twee uur onderweg geweest.
's Middags bij de camper gelezen en gepuzzeld. Een hele rustige dag.
Na het eten nog een potje gescrabbeld. Els wordt er een beetje moedeloos van. Ze heeft in de vakantie alleen nog maar één keer gewonnen met Rummicub.

25 april
We gaan vandaag richting Livorno. Maar eerst natuurlijk de camper schoonmaken. Na een paar dagen op de camping is dat wel weer nodig.
Toen ik het kastje opende waar het snoer van de elektriciteit in zat vloog er een vogeltje uit. En ineens zag ik dat het vogeltje daar een nest had ingebouwd. Er lagen drie eitjes in. Maar dom, dom, dom er niet aan gedacht om er een foto van te maken.
We zagen al heel gauw een Migros en hebben daar onze boodschappen gedaan. Daarna een voorspoedige reis gehad naar de camperplek in Viareggio waar we om half vier aankwamen. Klazien en Bert waren er nog niet.
Na een kopje soep zijn we naar het strand gelopen. Er is een heel groot zandstrand, wel 100 m. breed. Maar overal staan er ligstoelen of parasolhouders en allemaal strandtenten.
Terug bij de camper waren de reisgenoten ook gearriveerd. Na het eten zijn zij nog even het stadje ingelopen om te kijken waar een bakker of een supermarkt was. Daarna nog even samen koffie gedronken en vroeg naar bed.

26 april
anmorgen kalm aan gedaan. Els en Klazien zijn lopend brood gaan halen. Daarna rustig koffie gedronken en toen naar Livorno gereden. We kwamen daar tegen twaalven aan. Hier de tickets opgehaald. Even later kwam er een mannetje die ons naar een andere baan dirigeerde. Zo kwamen we mooi vooraan te staan.
Om één uur kwam de veerboot aan. Het duurde wel meer dan een half uur voordat alles van de boot af was. Wij mochten daarna als eerste de boot op. Dat was wel gunstig voor de aankomst in Bastia want daar gingen we ook als bijna de eerste van de boot af.
De boot vertrok wel wat later dan gepland. Het was errder half drie dan twee uur. We hebben eerst op het dek in een ligstoel geluierd. De ogen vielen na het vertrek uit Livorno wel even dicht. Eerst zaten we in de schaduw en uit de wind, later hebben we de stoelen in de zon gezet en om half vijf zijn we naar binnen gegaan en hebben we de kaarten maar gepakt. We hebben het eerste spelletje nog niet af. Dus nog geen tussenstand.
Tegen zeven uur kwamen we in Bastia aan en toen zijn we doorgereden naar de camping in Pietracorbara. We kregen eerst een rondleiding over de camping in een golfkarretje en daarna hebben we een plekje gezocht. Plaats zat, er staan er nu een stuk of tien terwijl er wel 80  plaatsen zijn. En er is gratis internet. Ik heb maar direct de verslagen van de eerste dag t/m gisteren op het web gezet.
Daarna nog even naar het journaal gekeken en koffie gedronken en daarna naar bed.

27 april
Toen we onder de douche gingen was het nog droog, maar na het eten begon het te spetteren. Eerst dachten we aan een klein buitje maar het werd steeds meer. Dus vanmorgen maar in de camper gebleven. De buurvrouw is even langs geweest om een bakkie te halen en daarna hebben Els en ik een spelletje rummicub gedaan en een spelletje scrabble. De laatste is gewonnen door Els.
Na het middagdutje was het droog en om kwart voor drie zijn we gaan wandelen. Een flink eind omhoog. Je zag ook mooi de zee liggen. Na twee en een half uur waren we weer terug bij de camper. En dat zonder rusten!
's Avondsd geklaverjast. Eeerst het potje van de boot afgemaakt en daarna nog een spelletje. Stand 1-1

28 april
Vandaag vertrekken we weer van de camping. Het is weer zonnig weer, alleen waait het wel erg. Tegen negen uur konden we het bestelde stokbrood ophalen bij de receptie en daarna pas eten. Daarna vertrokken we al gauw naar het beginpunt van het douanierspad bij Maccianaggio. We hadden gelezen dat we voorbij de camping ook nog over een weggetje naar een parkeerplaats verder op konden. Het was een zandpad met veel kuilen en steile klimmetjes. Maar we zijn er toch gekomen.
Daarvandaan hebben we een mooie wandeling gemaakt naar de Chapelle de Santa Maria, helaas niet te bezoeken wegens restauratiewerkzaamheden, en de vestingtoren die even verder op staat. Bij de Chapelle vonden we een mooie plek op de rand van de put om ons brood te eten.
Na het torenbezoek, er staan heel veel vestingtorens langs de kust van Corsica, via een andere weg terug. Weer twee en een half uur gewandeld.
Bij de camper even gerust en  om half vier gingen we op weg naar de camperplek bij Ogliastro. Eerst weer over de zandweg en daarna bijna langs de kust. Veel bochten!! En het wegdek was lang niet overal goed. Er zaten soms flinke kuilen in de weg.
Onderweg getankt en nog wat boodschappen gedaan. Toen we na het eten de vaat bijna klaar hadden hoorden we een helicopter laag over komen. Die pikte iemand op het strand op.
Els en Klazien zijn wezen kijken maar ze waren al wat te laat. Wel zijn ze nog doorgelopen naar het strand. Dit is een stenenstrand van zwarte kiezels.
Vanavond niet kaarten maar vroeg naar bed. Om half negen begon het te onweren en bijna de hele nacht heeft het geregend.

29 april
Els en Klazien hadden gevraagd waar een bakker was. Die kwam 's morgens langs en zij hadden begrepen dat dat kwart voor negen was. Dus maar niet vroeg opgestaan. Om half negen liep ik naar het straatje boven maar er kwam maar geen bakker. Over negen uur vroeg een fransman mij waar ik op stond te wachten. Ik zei op de bakker, waarop hij antwoordde dat die allang geweest was. Het bleek dus kwart voor acht te zijn geweest.
Gelukkig had Klazien afbakbroodjes dus daar maar op gewacht en met een roggesnee en een cracker hadden we ook weer een ontbijt.
Daarna op pad naar Calvi. Bij het eerstvolgende dorp brood gekocht en daarna verder gereden langs de kust tot St Florent. Voorbij deze plaats koffie gedronken Daarna na een 20 km gestopt op een plek waar we konden wandelen in de desert des Agriates. Dit is een gebied wat vroeger gebruikt werd voor de landbouw maar nu niet meer. Er groeit alleen maar lage vegetatie. We hadden steeds mooie uitzichten. In de verte zagen we bergen met sneeuw en aan twee kanten de zee. We hebben het pad drie kwartier gevolgd, wat gerust en toen dezelfde weg weer terug. Ondertussen was het weer mooi weer geworden.
Daarna naar de camping in Calvi waar we tegen vijven aankwamen. 's Avonds geklaverjast. Stand 2-2

30 april
Om tien uur gingen Els en ik te voet naar het Bastion van Calvi. Dat is meer dan een half uur lopen. Bert en Klazien gaan vandaag op de fiets de omgeving verkennen.
In Calvi hebben we door de straatjes en langs de muren van het bastion gelopen en de kerk van binnen bekeken en natuurlijk een kaarsje gebrand.
Daarna via de winkelstraten van het stadje weer naar het strand gelopen en langs het strand weer naar de camping waar we na twee uur aankwamen.
's Middags geluierd en 's avonds geklaverjast. Stand 4-2 voor de mannen.

1 mei
Vanochtend vertrokken we naar Porto. Dat ligt tussen de camperplek en de camping in die in de reisvoorbereiding staat. Maar eerst zouden we boodschappen gaan doen bij de grote supermarkt dicht bij de camping. Wij waren daar al vast naar toe gereden maar de hele parkeerplaats was leeg! Ja 1 mei, de dag van de arbeid, is in Frankrijk een feestdag. Gauw naar Bert en Klazien ge-sms't dat de winkels gesloten zijn dan konden ze op de camping nog brood kopen. Maar die stonden bij de receptie af te rekenen en hadden de mail niet gelezen.
Onderweg naar Porto is ook geen plaats van betekenis dus zijn we maar even een ommetje via Galeria gaan maken. Hier was de bakker open.
Daarna verder naar Porto. Onderweg gestopt op een aantal parkeerplaatsen bij een uitzichtspunt. Het was weer een prachtige tocht met veel bochten.
Om twaalf uur kwamen we bij een col waar we een wandeling hadden gepland. Er was een parkeerplaats voor de col maar we dachten dat we nog iets verder moesten zijn. Helaas was dat afgesloten voor campers, maximale hoogte 2.40m. Keren op de weg was er ook niet bij. Een paar km verder bij een zijweg vonden we een plekje om te eten en daarna zijn we weer terrug gereden naar de eerste parkeerplaats.
Een prachtige wandeling gemaakt, 260 m. gedaald naar een strandje bij de zee en daar even uitgerust. Je had mooie uitzichten op de rode rotsen van Scandola. Daarna weer 260 m omhoog naar de camper. We staan nu op een camping in Porto.
Vanavond vroeg naar bed.

2 mei
Vandaag weer een bewolkte dag met wat regen. Om acht uur heeft Els brood gehaald en na het ontbijt zijn we met beide campers van de camping gereden naar de Spar die net buiten de camping staat. Hier boodschappen gedaan.
We wilden gaan wandelen in de Speculakloof. Maar helaas is de weg naar Ota verboden voor campers. In onze camper rijden we via een andere weg richting kloof. Onderweg moesten we langzaam rijden voor een kudde geiten. Ook lopen er koeien en varkens op de weg.
Op de kaart staat ergens een pad aangegeven maar dat konden we niet vinden. Dus maar door naar Evisa waar de wandeling aan de andere kant van de kloof begint. Alleen moet je eerst 500 meter dalen. Dat vond ik teveel voor de knieën. Els en ik zijn maar weer terug gegaan en we hadden afgesproken dat we Bert en Klazien in de buurt van Ota weer op zouden pikken. Die konden zo de hele wandeling maken.
Toen we terug reden naar de plek waar we het stelletje op moesten pikken kwamen we net op een smal stuk in een bocht een grote bus tegen. We moesten achteruit en bij een smal inhammetje kon de bus ons net passeren.
Vervolgens weer naar Porto om de andere camper op te pikken. We wilden nog naar de haven maar die weg was ook verboden voor campers. Dan gaan we maar naar Le Sagonne, de camping die we in de reisvoorbereiding hadden staan. We gingen toen over een pas van 1100 meter hoogte. Helaas was de camping gesloten omdat men met een toegangsbrug bezig was. We staan nu op een camping even ten zuiden van Sagonne.
Er is gratis wifi zeggen ze maar het werkt niet. Ook de volgende dag geen mogelijkheid.

3 mei
Vandaag een luie dag. Vanmorgen de camper van binnen schoongemaakt en verder gepuzzeld en gelezen in de zon.
Vanmiddag hetzelfde tot een uur of vier. Toen zijn we even wezen wandelen door de velden. We probeerrden bij de zee te komen maar dat is niet gelukt.
Wel zagen we orchideeën en puttertjes.
Vanavond nog klaverjassen. Stand nu 6-2.

4 mei
Vandaag konden we buiten in de zon ontbijten. Na het ontbijt vertrekken we naar Porticcio. Een afstand van zo'n 60  km.
Maar onderweg eerst een wandeling maken naar de Rocher des Gozzi. We moeten dan eerst een stukje van de hoofdweg af richting een klein dorpje Appieto. Vandaar begint de wandeling.
Het is een prachtige wandeling, wel bergopwaarts met mooie uitzichten en prachtige bloemen overal om ons heen. We zijn niet helemaal naar het eind gelopen, na een uur klimmen zijn we gestopt voor de picknick en daarna weer terug naar de camper. Helaas werd het steeds bewolkter. Bij het eten vielen er al een paar spetjes.
Terug bij de camper even flink uitgerust en daarna ging ieder op eigen gelegenheid naar de camping. Wij waren er iets eerder dan Bert en Klazien die nog naar de haven van Ajaccio waren gegaan. Toen we op de camping waren begon het echt te regenen en af en toe hoorden we ook wat gerommel.
Na het eten weer geklaverjast. Stand 7-3
Op de camping is wel internet maar schrikbarend duur! €4 voor een uur.

5 mei
Op de camping staan heel veel bomen. In de zon zitten kun je hier niet of je moet elke drie minuten je stoel verplaatsen. We gaan vandaag maar naar het strand. Volgens de website is het 1,5 km maar dat is dan wel hemelsbreed gemeten en niet langs de weg. Wij liepen er in drie kwartier naar toe.
Bij een strandtentje eerst koffie gedronken en daarna hebben we ons geïnstalleerd op het strand. Ik ben niet meer van mijn plek af geweest en heb heerlijk zitten puzzelen. Els is nog met haar benen in het water geweest. Zonder dat wij het wisten zijn Bert en Klazien ook op hetzelfde strand geweest.
Om kwart voor vier weer naar de strandtent voor een ijsje en een jus d'orange en daarna weer naar de camping. Nu maar hopen dat we niet verbrand zijn want de zonnebrandcreme waren we vergeten.
's Avonds weer geklaverjast, stand 8-4

6 mei
Vandaag vertrekken we weer naar de volgende bestemming. Een camping voorbij Propriano. Maar eerst gaan we naar Filitosa waar menhirs staan van zo'n 8000 jaar geleden.
Onderweg gestopt voor koffie met wat lekkers erbij ter gelegenheid van de verjaardag van Harriët. Bert hoorde een wat vreemd geluid onder de camper en constateerde dat de uitlaat lek was. Toen we bij Filitosa kwamen was de uitlaat totaal gebroken. Even overleg wat te doen. Bert hoorde dat er een garage zo'n acht km. verder op was. Hij wilde daar naar toe. Eerst de uitlaat vastgebonden met een veter die ikm in de gereedschapsvoorraad had liggen. Wij zouden de menhirs gaan bekijken en we zouden elkaar vanavond wel weer zien.
Wij zijn het park doorgelopen en zagen wel mooie beelden. Maar ook het uitzicht rondom was mooi en ook weer veel bloemen. En overal zie je hagedissen. We kwamen ook bij een rotsformatie die de vorm had van een dinosaurus.
Toen we terug waren van het bezoek zijn wij ook naar het dorpje gereden waar ze Bert naar toe hadden gestuurd, maar bij de garage waren ze niet. Dan maar naar de camping. Onderweg ook gekeken bij elke garage of we ze zagen maar niets gezien.
Toen we vlak bij de camping in Campodoro waren kregen we een telefoontje dat ze weer terug moesten naar Ajaccio. Daar was een Fiat garage. Ze weten niet of ze vandaag nog geholpen worden. We wachten maar af.
Op de camping is misschien internet maar de verbinding hapert nogal. Toch maar proberen of we het verslag kunnen publiceren. Op de camping lukte het niet. Bij een restaurantje kon het wel.

7 mei
Gisteren kregen we nog te horen dat ze de garage in Ajaccio nog niet hadden gevonden. Vandaag doen ze een nieuwe poging. Tot nader bericht pakken wij de wandelschoenen maar. We willen een stukje langs het strand lopen maar dat is niet meer dan een paar honderd meter. Daarna zijn we maar doorgelopen naar de oude vestingtoren. Hier vandaan kun je trouwens ook mooie wandelingen maken. Ondertussen kregen we bericht dat Bert en Klazien de garage hadden gevonden maar dat de uitlaat moet worden besteld. Vrijdagochtend kan hij dan worden gemonteerd.
We besluiten om dan ook maar naar Ajaccio te gaan. Klazien en Bert hebben een plekje aan het strand gevonden waar je in mei nogwel kunt overnachten. In juni en later wordt dit niet toegestaan.
Op de camping nog even gegeten en daarna gingen we op weg naar deze plek. We staan daar heel mooi.
's Avonds konden we weer klaverjassen, stand 9-5

8 mei
Vanmorgen ontbijt buiten aan het strand. Daarna zijn wij met de camper naar de Pointe de la Parata gereden en hebben daar verder gewandeld. Klazien en Bert zijn op fiets weggeweest en hebben ook brood voor ons gekocht. Toen we terug kwamen was de parkeerplaats al bijna vol. En er komt steeds meer bij. Het blijkt weer een feestdag te zijn.
's Middags geslapen, gelezen en Els is op het strand gaan zonnen. Ik ben bezig geweest met het verslag.
's Avonds weer geklaverjast. Stand 11-5

9 mei
Vanmorgen om kwart voor acht vertrokken Bert en Klazien naar de garage in Ajaccio. Wij zijn na het ontbijt nog even langs het strand gelopen. Daarna gingen we op weg naar Porticcio om bij de Spar boodschappen te doen. We hadden afgesproken dat we daar op elkaar zouden wachten. Maar onderweg kregen we al een sms-je dat het onderdeel pas om half elf zou komen. Wij konden wel vast doorrijden naar Bonefacio dan zagen we elkaar wel op de camping.
Het was weer een mooie tocht door de bergen en met mooie uitzichten op de zee. Om 11 uur kregen we weer een sms. Het onderdeel was niet aangekomen dus is de uitlaat maar provisorisch gerepareerd. Want tot maandag wachten daar hadden we ook geen zin in.
Onderweg gegeten en een dutje gedaan en om half drie kwamen we op de camping. De receptie was nog gesloten dus zijn we eerst lopend de camping gaan verkennen. We zagen wel een mooie plek waar we konden staan. Dus de camper maar gehaald en neertgezet. Even later kwamen Bert en Klazien met de eigenaresse van de camping aangelopen. Ze deed wel een beetje moeilijk dat we al waren gaan staan. Maar we konden wel blijven waar we stonden.

10 mei
Wij zijn met de camper naar een parkeerplaats bij de haven van Bonifacio gereden en Klazien en Bert gaan op eigen gelegenheid met de fiets naar het stadje. Bonifacio is een oude stad en het oudste gedeelte ligt hoog op een uitstekende landtong die de haven beschermd. Het is een mooi stadje om door te lopen met ook mooie uitzichten op de haven en de kliffen.
's Middags geluierd en daarna kreeg Els de schoonmaakwoede. De camper werd uitgezogen en gesopt en ook de ruiten buiten en de vliegresten aan de voorkant van de camper werden verwijderd. De buren vroegen of we een nieuwe camper hadden.
's Avonds geklaverjast, stand 11-7

11 mei
Ook vandaag trekken we weer gescheiden op. Wij gaan met de camper naar een plekje waar we de kliffenwandeling kunnen oppikken en Klazien en Bert gaan met de fiets weer naar Bonifacio om vandaar dezelfde wandeling te gaan maken. Het is een prachtige tocht. Eerst hadden we een mooi uitzicht op Bonifacio en de kliffen en overal bloemen.
Toen we bij het verste punt geweest waren en weer terug liepen om naar een strandje te gaan kwamen we Bert en Klazien tegen. Die gingne daarna ook naar hetzelfde strandje en hier hebben we ons brood opgegeten en een middagrust gehouden.
Daarna gingen we weer op eigen gelegenheid naar de camping terug.
's Avonds weer geklaverjast. Stand 12-8

12 mei
Tijdens het reisoverleg gisteravond hadden we afgesproken dat we een uitstapje gingen maken naar het Bavello massief. Op de col daar is een camperplek. En op de weg daar naar toe kunnen we een wandeling naar een waterval maken.
Maar de ochtend begon met hindernissen. Toen we om negen uur brood wilden halen op de camping was de bakker nog niet geweest. Er was een nieuwe bakker en die kende de route nog niet. Wij hadden nog wel brood voor het ontbijt maar Bert en Klazien niet. Dus ging Bert op de fiets 500 meter verderop naar een depot de pain maar ook daar kwam hij onverrichterzake vandaan. Pas op woensdag was daar weer brood.
Dus maar op weg en in Porto-Vecchio was een supermarkt waar we brood en andere inkopen konden inslaan. Nu maar voor een paar dagen tegelijk want je weet maar nooit.
Daarna op weg naar de waterval, de Piscia di Gallo. Op de parkeerplaats hebben we afgesproken dat ieder weer zijn eigen gang zou gaan. Wij hadden al vroeg gegeten en waren wel weer aan de lunch toe. Klazien en Bert gingen meteen op pad.
Het was een mooie wandeling maar ook wel veel stenen en steile stukjes. De natuur is hier weer heel anders dan wat we eerder gezien hebben. We zijn niet verder gegaan dan het punt waar je de waterval voor het eerst zag. Daarna volgde nog een steile afdaling en die hebben wij maar gelaten voor wat die was.
Toen we op de terugweg nog even zaten te rusten zagen we een wild zwijn met vier jongen langs rennen.
Daarna naar de col de Bavella waar we om een uur of vijf aankwamen. Klazien en Bert stonden er al, maar de camper schudde erg door de harde wind. Dit is wel vaker het geval want de bomen groeien hier niet de hoogte in maar zijn helemaal scheef gegroeid, er zit geen top meer op.
Gelukkig vonden we later nog een plekje uit de wind waar we zijn gaan staan, nadat Klazien een pallet dat de toegangsweg hier naar toe blokkeerde had verwijderd.
's Avonds nog even overleg maar geen spelletje meer.

13 mei
De nacht verliep wel wat stormachtig, af en toe schudde de camper aardig heen en weer, maar Els was bewusteloos en heeft er niets van gemerkt.
's Ochtends hebben we een wandeling gemaakt, Bert en Klazien de lange van twee uur en wij die van één uur. Je moet dan wel erg hard lopen om dat te halen, wij hebben er twee uur over gedaan. Onderweg zagen we veel processierupsen (geen eiken) die in lange ketens over de weg kruipen - we zagen een keten van wel 6 meter - en in de dennenbomen zie je hele klodders spinsel. Ook het uitzicht op de terugweg was mooi, heen ging het meer door het bos.
Om twaalf uur waren we weer bij de camper. Toen we het eten bijna op hadden kwamen Klazien en Bert er ook aan.
Op eigen gelegenheid zijn we naar de camping in Ghisonaccia gegaan. 's Avonds geklaverjast, stand 14-8

14 mei
Bert was vanmorgen niet helemaal in orde en daarom ging Klazien maar een stukje met ons mee op de wandeling die we vandaag gepland hadden. Omdat Bert er niet bij was zagen Klazien en ik onze kans schoon op een mooi plekje, niet ver vasn de zee met palmbomen en sneeuwbergen op de achtergrond. Helaas was er wel weer een fotograaf bij die dit voor de roddelbladen op de foto moest zetten!
We zouden naar een lagune lopen en tocht heen en terug van drie en een half uur. De aangegeven route in het boekje ging heen over het strand en terug via een binnenweg maar wij gingen de volgorde maar andersom doen. Klazien wilde Bert ook niet de hele tijd in de steek laten en ging liever over het strand terug.
Na zo'n anderhalf uur zijn we naar het strand gelopen en hebben Klazien nagezwaaid die weer naar de camping ging. Berrt was ondertussen ook weer wat opgeknapt en die zou Klazien tegemoet lopen. Wij besloten om dan het volgende stuk maar via het strand te gaan maar het was wel heel zwaar lopen, het strand loopt nogal scheef af en er is geen hard stuk te bekennen dus allemaal mul zand. Na een tijdje hielden we dat maar voor gezien en zijn weer door het bos gaan lopen.
Om twaalf uur kwamen we bij de Lagune aan, hier brood gegeten en gerust. We zagen een zilverreiger dicht bij maar toen het fototoestel in de aanslag was vloog hij net weg. Verderop zaten er nog twee op een eilandje.
Terug hebben we toch maar gekozen voor de weg door het bos. We zagen nog een slang maar die was wel aangereden.
's Avons gebarbecued in de korte broek (behalve ik). Heel gezellig. Na de koffie nog de planning voor morgen doorgenomen en daarna ben ik het verslag van twee dagen gaan schrijven. Op de camping is wel internet maar ook weer duur.

15 mei
Vanmorgen vertrokken we weer het binnenland in, nl naar Corte. Hier liggen de hoogste bergen van Corsica. Op de heenweg zagen we ook veel besneeuwde toppen en we dachten er wel dichterbij te komen. Maar in Corte zelf zie je er geen een omdat er nog een bergkam tussen ligt. De camping in de reisplanning ligt ruim 3 km voor Corte, we hadden gisteravond al een andere camping gepland, maar toen we daar kwamen was deze gesloten en gaat pas in juni open. We stonden daar wel op een mooi plekje aan een beek en hebben hier eerst ons brood opgegeten en wat gerust voordat we de citadel in Corte gingne bekijken. Dat was nog wel een aardig klimmetje. In de binnenstad zagen we ook aardige pleintjes met café's en zo. Het was daar gezellig druk. We zijn ook nog in de kerk geweest en hebben daar een kaarsje aangestoken. Vlak bij de citadel zagen we het touristenbureau en daar hebben we naar een camping gevraagd die wel open was. Die staat net iets buiten het centrum.
Daarna de citadel en het bijbehorende museum bezocht en daarna naar de aangegeven camping.
's Avonds geklaverjast. Het wordt dramatisch voor de dames, stand 16-8

16 mei
Brood konden we niet bestellen maar we konden 's ochtends brood kopen op de camping. Maar ze hadden veel te weinig. Om acht uur haalde Els nog net een stok op. We hebben maar ontbeten met roggebrood en crackers en de stok klaargemaakt voor tussen de middag. Bert en Klazien hadden nog wel brood voor het ontbijt maar voordat ze gingen wandelen moesten ze nog wel langs de bakker.
We zijn met de campers naar het plekje bij de beek gereden waar we gisteren ook hadden gestaan en dat was ook vlak bij het begin van een wandeling die wij wilden maken. De wandeling was goed aangegeven met oranje markeringen volgens het boekje. Wij zagen een oranje stip en volgden het paadje. Maar het bleef maar klimmen en klimmen en we zouden langs een beek wandelen. Na een uurtje klimmen zijn we maar gaan zitten uitrusten en besloten we om niet verder meer te gaan. We zaten net en daar kwamen Bert en Klazien aan. Ook zij gingen niet verder maar ook terug en wilden een ander pad proberen. Wij zijn even later ook naar beneden gegaan en inderdaad het andere pad was ook oranje gemarkeerd.
Wij zijn terug gelopen naar de camper en hebben daar onze stoelen neergezet voor de lunch. En daar kwamen de reisgenoten ook aan. Volgens hen klopte de markering van dat pad ook niet en zij zagen op een hoger pad weer mensen lopen. Zij hebben het toen ook maar voor gezien gehouden.
Na een ruim uur rust zijn we ieder op eigen gelegenheid naar de camping bij Bastia gereden. We kijken nu uit over zee.
's Avonds geklaverjast, eindstand klaverjassen heren-dames 18-8. De dames hebben toch wel heel veel pech en steeds slechte kaarten!!!!

17 mei
We zijn vandaag de camping wel af geweest, ik om brood te halen net voorbij de receptie en Els vijf meter het strand op en daar heb ik nog een foto van gemaakt. Verder een luie dag.
's Avonds zijn we met zijn vieren wezen eten in het restaurant van de camping en morgen vertrekken we dan weer van Corsica en scheiden onze wegen.
Het was heel gezellig met zijn vieren. Nog wel even geklaverjast maar dit wordt niet in de eindstand meegenomen.

18 mei
Toen ik vanochtend om half zeven wakker werd keek ik vanaf het bed door het raam naar buiten en zag Bert al achter het stuur van de camper zitten. Even later zat Klazien ook en vertrokken zij naar de haven van Bastia om met de boot naar Nice te gaan. Ik heb nog gezwaaid maar ik weet niet of ze dat gezien hebben. Els werd net iets te laat wakker.
Om acht uur ging ik naar de winkel om brood te halen en zag ik dat de boot uit Bastia vertrok.
Na het ontbijt, buiten in de zon, zijn we langs het strand gaan wandelen richting Bastia. Om elf uur waren we weer terug op de camping.
Na de koffie alles gereed gemaakt voor vertrek en om twaalf uur gingen wij richting haven. De boot kwam al tegen enen aan en om een uur zaten wij al aan dek in een ligstoel. Boven Corsica was het ondertussen aardig bewolkt maar op zee was het zonnig. Tot een uur of vijf zijn we niet van die plek afgeweest. Later nog even door het schip gelopen en vast een paar verdiepingen naar beneden gegaan. De boot kwam keurig om zes uur aan en we waren vrij snel van de boot.
Omdat we in Florence op een camperplek gaan staan zijn we nu naar een camping vlak bij Livorno gegaan nl. in Coltano. We staan hier heel mooi aan een meertje.

19 mei
Vanmorgen vertrokken we weer van de camping in Coltano. De bedoeling was dat we eerst een paleis in de buurt van Prato zouden bezoeken maar voordat we er erg in hadden reden we al in Florence. We zijn toen maar doorgereden naar de camperplek.
Om twee uur zijn we met de bus naar het centrum van Florence gegaan. Na alle natuur nu cultuur.
We hebben maar een heel klein stukje bezichtigd. Voornamenlijk de gebouwen die bij de kerk op de Piazza del Duomo staan, nl het Battistero, de klokkentoren - maar we hadden geen zin in meer dan 400 traptreden te beklimmen - en de Duomo S. Maria del Fiore zelf.
Op de heenweg waren we ook nog langs een andere kerk, de Santissima Annunziata, gelopen maar die ging pas om vier uur open. Dus die hebben we hierna bezichtigd. Van buiten is het niet veel maar van binnen is deze kerk rijk versierd.
Na het bezoek hieraan gezocht naar een plek waar je buskaartjes kunt kopen. Dat kan ook wel in de bus maar dan ben je € 2 per kaartje kwijt en bij de voorverkoopadressen € 1,20.
En ondertussen hadden we wel trek gekregen en zijn maar lekker een pizza gaan eten.
Met de bus weer naar de camper en plannen gemaakt voor nog een dagje Florence.

20 mei
Om kwart over negen stonden we alweer bij de bushalte en 20 minuten later in het centrum van Florence bij het Ospedale de Santa Maria Nuova. Helaas is de mooie gevel van dit ziekenhuis ook ingepakt voor restauratie. In de bus hadden we een mooie kerk gezien aan een plein. We zijn die kant opgelopen en ineens zag Els een kapperszaak. Dus zijn we daarin beland. Een heel oud mannetje met bibberhanden ging Els eens goed met de schaar bewerken. Maar het resultaat mag er zijn!
Na ruim drie kwartier konden we onze weg vervolgen. Op het plein voor de kerk Santa Groce. Deze kerk hebben we uitgebreid bekeken en ook de kloostergangen en het bijbehorende museum. In de kerk is o.a. de graftombe van Michelangelo.
Daarna op naar de Ponto Vecchio de oude brug met huizen er op gebouwd over de Arno. Nu zijn er allemaal sierradenwinkels - goud en zilver - waar heel vroeger de slagerswinkels waren.
Daarna naar het Palazzo Pitti en de daarachter gelegen Boboli tuinen. De toegang voor het paleis en de tuinen is voor 65+-ers gratis. Scheelt € 20. In de tuin hebben we een mooi plekje gezocht om ons brood op te eten en te rusten voordat we de paleisvertrekken gingen bekijken. In de laatste mag je niet fotograferen.
Tenslotte wilden we nog naar de Santo Spirito maar die was of niet open of we hebben de ingang niet gevonden.
Dus de bus maar opgezocht en naar de camping waar we kwart voor vijf aankwamen.

21 mei
We verlaten vandaag Florence. We wilden naar de opgravingen in Fiesolo, een klein plaatsje buiten Florence. De Tomtom wist hele mooie smalle weggetjes te vinden waar je een tegenligger nauwelijks kon passeren. Bovendien hebben we de opgravingen ook niet gevonden.
Dus maar doorgereden naar een camping bij de Futapas in de Apenijnen. Een heel mooie camping!!! En we hebben een prachtig uitzicht.
's Middags zijn we de camping niet af geweest. Els heeft de was gedaan, dat was wel weer eens nodig.

22 mei
Om 9 uur liepen we al van de camping af om een wandeling te maken. Van de mevrouw van de camping hadden we een routesuggestie gekregen. Het was een weg naar de resten van een oude Romeinse weg. Totaal duur van de heenweg 1½ uur. Voordat we bij het begin van het wandelpad waren kwamen we langs het oorlogskerkhof waar Duitse soldaten begraven liggen. Hier eerst maar even wezen kijken.
Vervolgens door het bos naar de plek waar drie stukjes van de Romeinse weg uit 196 v C liggen. Deze stukken weg zijn pas in 1976 ontdekt. Hier hebben we even uitgerust voordat we weer terug gingen. Ergens halverwege nog ons brood gegeten en om half twee kwamen we weer op de camping. Het was vandaag niet zo erg zonnig, er hing wat nevel voor de zon. De temperatuur is echter wel goed.

23 mei
Vanmorgen vroeg zagen we geen bergen om ons heen, alles zat in de nevel. En na het douchen kregen we te maken met een natuurverschijnsel dat we al heel lang niet hadden meegemaakt, nl regen.
Omdat we nog niet weten waar we naartoe gaan, maar op deze camping blijven trekt ook niet met dit weer, toch maar water bijvullen enz. Ik werd er behoorlijk nat van.
Het eerste stuk reden we in de mist maar toen we wat daalden werd dit al gauw minder. In een dorpje nog wat geld uit de muur getrokken, want Florence en de camping hadden een flinke aanslag op het contante geld gedaan.
Gelukkig werd het ook droger en in de buurt van Bologna zagen we al weer stukjes blauwe lucht. We besloten maar naar een camping in de buurt van het Comomeer te gaan. Het dorpje Piano di Porlozza ligt tussen het Como-meer en het meer van Livorno aan een heel klein meertje, het Pianomeer.
Daar staan we weer heerlijk in de zon met uitzicht op de sneeuwbergen.

24 mei
Vanmorgen brood gehaald bij het kleine winkeltje in het dorp en na het ontbijt zijn we gaan wandelen om het meer. Een tocht van drie uur.
Het was een mooie wandeling. Ergens bij een soort opvanghuis voor gewonde dieren van de natuurbescherming hebben we even gerust. Er was nu trouwens geen enkel dier te bekennen. Maar toen we daar zaten zagen we ineens een ree aan komen lopen. In het hoge gras was hij lang niet altijd goed te zien maar het is toch gelukt om hem op de foto te krijgen.
Vlak bij de camping hebben we aan een plek bij het meer ons brood opgegeten. Op een boot daar zagen we wel een heel vreemde kapitein.
's Middags bij de camper gelezen en gepuzzeld. En nog even brood voor morgen gehaald want de winkel is op zondag dicht. Ik had nog net een klein laatste broodje.

25 mei
Volgens Nederlanders die gisteren aangekomen zijn is het aan de andere kant van de Alpen slecht weer, volgens anderen die we vandaag spraken was het goed. We besluiten toch maar hier te blijven en trekken dus de wandelschoenen maar weer aan. We gaan nu naar Bene Lario, een oud dorpje wat hoger in de bergen.
Er zijn veel nauwe straatjes en je hebt ook weer mooie doorkijkjes naar de bergen rondom.
Op de terugweg in een weidje ons brood opgegeten en verder een rustig middagje gehad.
Vanavond gaan we uit eten bij het restaurantje van de camping.

26 mei
Vanmorgen weer bewolkt en een enkel spetje. We verlaten het Pianomeer dus maar en gaan weer wat verder richting Nederland.
Ook nu zijn we de St. Gothardpas niet over gegaan vanwege de laaghangende bewolking. Je hebt kans dat je dan in de mist rijdt dus maar weer door de tunnel.
Aan de andere kant van de tunnel was het beter weer. Droog en de zon deed pogingen om door de wolken te komen. We besloten toen maar om naar Lungern te gaan. Daar
zijn we met de familie van den Blink op vakantie geweest toen Gerben een half jaar oud was. Dus bijna 42 jaar geleden.
De weg naar Lungern is totaal vernieuwd. Vroeger ging je door de dorpen maar nu is er een nieuwe weg met tunnels.
Om drie uur waren we op de camping in Lungern en kijken uit over het meer en de waterval die we ons beiden nog wel herinnerden.
Na de thee en koffie zijn we Lungern ingelopen om te kijken of we het huis nog konden vinden waar we toen de vakantie hebben doorgebracht. Het was wel zoeken want er is ook wel het een en ander bijgebouwd. Er loopt bv nu ook een spoorlijn door Lungern met een station.
Net toen we dachten dat we het huis niet zouden vinden en weer naar de camping wilden gaan zagen we een huis wat in beider herinnering het vakantiehuis geweest zou zijn. We hebben er maar wat foto's van genomen en nu maar op de oude dia's kijken of dit inderdaad het geval is.
Op weg naar de camping hebben we nog een tijdje op een bankje in de zon gezeten!

naar begin    naar vorige datum     naar volgende datum

27 mei
Vannacht regende het flink, vanochtend konden we wel droog naar de douche en terug maar daarna begon het alweer te regenen. Er zat dus geen wandeling in de omgeving van Lungern in en dus zijn we maar weer gaan rijden. Het eerste stuk flink in de regen maar ineeens na een lange tunnel tussen Luzern en Basel was het ineens droog. En dat is het ook de hele dag verder gebleven.
We zijn naar een camperplek in Westhofen gegaan, een klein dorpje boven Worms.
Nadat we de camper hier hadden neergezet zijn we nog even het dorpje doorgelopen, ook om te kijken waar een bakker is en hoe laat die morgen open is.

28 mei
Vanmorgen eerst brood gehaald in het dorp bij de bakker en na het eten zijn we een klein stukje gaan wandelen. Er zijn hier een aantal Nordic walking routes uitgezet, waarvan wij de kortste van 2½ km hebben gelopen. Mooi door de wijngaarden.
Vlug een bakkie en dan op weg naar Nederland. We zijn doorgereden naar een camperplek bij Nieuw Bergen waar we om 3 uur aankwamen. Eerst wat gedronken en om vier uur gingen we wandelen in natuurpark de Maasduinen. Het was een klein beetje miezerig. Vorig jaar waren we hier ook in de buurt geweest en we wilden naar het Reindersmeer lopen. Daar waren we toen omheen gefietst. Totaal een afstand van 5½ km. Maar een foto van het meer maken was er niet bij. Alles grauw, dus zijn we er zelf maar voor gaan staan.

29 mei

naar begin    naar vorige datum