Frankrijk 2015 - Reis mee met Els en Dick

Frankrijk 2015

Reizen 2015 t/m 2018
19 April
Zaterdag 18 april zijn we eerst naar de verjaardag van Joran gegaan en daarvandaan naar de camping het Boerenerf bij het Henschotermeer. 's Avonds nog even een stukje rond het meer gelopen. En daarna gescrabbeld. Dick heeft gewonnen.
Zondag 19 april was het verjaardagsfeest van Iris. Ze was er erg opgewonden van en ze vond het prachtig dat ze zoveel cadeautjes kreeg. Om vier uur was het feestje afgelopen en zijn wij naar Nico, Karin, Koen en Thijs gegaan en hebben daar heerklijk gegeten. Om tien uur waren we weer op de camping.

begin              volgende
20 April
Maandag 20 april zijn we 's morgens eerst 4 huizen wezen bekijken in Leusden en in Soest. 's Middags heel lang in de zon gezeten op de camping en daarna weer naar Amersfoort waar we 's avonds nog hebben gegeten. Iris had ook haar eerste schooldag achter de rug en vond dat best interessant. Maar ze was er ook wel moe van.

21 April
's Morgens eerst in Maarn wat boodschappen gedaan en daarna zijn we naar een tante van Els gegaan in Lopik. We hadden zelf al belegde broodjes gemaakt en met de soep van tante Lien hadden we een voortreffelijke lunch.
Na het eten op weg naar Middelburg. Onderweg op een parkeerplaats gestopt voor de middagrust. Uit de wind konden we lekker buiten zitten. Els dacht een heleboel eenden te spotten maar het waren ganzen wat verderop.
Bij Rotterdam kwamen we in een file terecht. De reis duurde daardoor een uur langer dan de tomtom eerst aangaf.
Om 6 uur waren we bij het restaurant waar we met Teus en de kinderen, Diederick, Pablo en Ben hadden afgesproken om half zeven. We hebben heerlijk gegeten en daarna zijn we naar de camperplek gegaan waar we al eens eerder hadden gestaan.

22 April
Vandaag gaat de reis dan echt beginnen. De bestemming is het klooster in Chevetogne in België waar Els 6 jaar geleden met Atie is geweest.
Eerst boodschappen gedaan in Middelburg en daarna op pad. Bij Antwerpen hadden we een klein beetje file. Maar aan de overkant stond het helemaal vast omdat er een vrachtwagen was uitgebrand. De brandweer stond nog te blussen.
Om één uur waren we bij het klaaster. Eerst even gegeten op de parkeerplaats iets van het klooster af en dan maar de schoenen aan om te kijken wanneer er een dienst zou zijn. Els dacht dat er wel vijf diensten op een dag waren maar we kwamen er al gauw achter dat dat niet het geval was. De eerste dienst vandaag was nu om half zeven.
We zijn toen maar gaan wandelen in het bos achter het klooster. We zagen daar ook nog een ree lopen. Totaal 2 uur gelopen.
Terug bij het klooster nog even naar de winkel. Hier een nieuwe CD gekocht en geinformeerd naar de diensten. Toen ik ook nog vroeg wanneer de eerste dienst morgenochtend zou zijn - zes uur 's morgens blijkt het geval en de volgende om negen uur - vroeg ik ook maar of we op de parkeerplaats mochten overnachten zodat we morgenochtend ook nog een dienst konden meemaken. Dit moest wel aan de abt worden gevraagd en Els is na een half uur wezen vragen of het echt mocht. Dat is dus het geval. Maar ja nu moeten we morgenochtend wel naar de dienst.
Om vijf uur hebben we gegeten en om half zeven hebben we de dienst meegemaakt. Je verstaat er geen woord van maar alles wordt gezongen door een solist afgewisseld met een monnikkenkoortje. Heel stemmig.
Na de dienst koffie gedronken en twee spelletjes Carcassonne gespeeld, gewonnen door Els.

23 April
Vanmorgen liep de wekker om kwart voor zes af. Gauw de kleren aan en dan naar de dienst om zes uur. Volgens Els duurde de ochtenddienst nnoit zo lang. Maar nu wel anderhalf uur.
Na de dienst ontbeten en daarna vertrokken we richting Frankrijk. We hadden geen zin om in een keer naar de Morvan te rijden. Na een half uur zijn we gestopt op een parkeerplaats en zijn eerst een wandeling wezen maken. Wel weer klimmen.
Daarna doorgereden naar een CC-camping bij Poupehan, dat ligt in de buurt van Bouillon. Om twaalf uur waren we daar en 's middags hebben we heerlijk in de zon gezeten en gelegen. Els zelfs in bikini.
Na het eten nog even een kleine wandeling om te kijken of we hier morgen kunnen wandelen. Als het goed weer is blijven we nog een dag.

24 April
Het is weer prachtig weer. Vanmorgen zijn we een stuk langs de Semois gelopen. Maar na drie kwartier hield het pad op. We zijn nog wel een stuk door het bos omhoog gegaan maar dat was eigenlijk ook niet te doen. Dus maar weer terug naar de camping. We hadden tenslotte ook weer mooi anderhalf uur gelopen.
Els heeft de was gedaan en na het eten weer een luie middag. Slapen, lezen en puzzelen.
Na het eten nog een potje scrabbel gewonnen door Dick met 1 punt voorsprong en twee spelletjes Carcassonne, met ieder een potje gewonnen.

25 april
Toen we om acht uur wakker werden regende het. Vannacht hadden we het ook al gehoord. Dus weer op pad nu naar de Morvan.
Na alle plichtplegingen op de camping reden we even na tien uur weg. Op de camping konden we geen vuil water lozen maar verderop in het dorp en ook langs de rivier was een camperplek waar dat wel kon.
De Tomtom was zo geprogrammeerd dat we niet over snelwegen zouden gaan. Dit bleek in tijd en afstand toch sneller en korter dan de snelste route met tolwegen vermijden.
Onderweg in een dorp boodschappen gedaan en in een andere plaats een bank overvallen. We hadden een mooie route over kleine wegen en door leuke dorpjes met oude kerken. Onderweg moesten we nog flink afremmen voor een ree die op de weg liep.
Om kwart over zes kwamen we op de camperplek in Champeau en Morvan, een parkeerplaats aan een meer met de vorm van een driebladig blad. Na het eten zijn we om een van de bladen gelopen, een tocht van een uur. Heel mooi.
Vanavond vroeg naar bed.

26 april
Vanmorgen wat nevelig boven het meer maar na het ontbijt werd het zonnig. De wandelschoenen maar weer aan en om de twee andere meertjes gelopen. Weer een mooie tocht. Even na twaalf uur waren we weer bij de camper.
Omdat we geen brood meer hadden hebben we tussen de middag maar macaroni gegeten. 's Middags weer een rustmiddag met slapen en lezen.
Na het avondeten begon het te regenen en hebben we nog wat spelletjes gedaan. Scrabbel gewonnen door Dick en Carcassonne weer een gelijke stand.

27 april
Het heeft de hele nacht doorgeregend en vanochtend was het ook niet droog. Maar weer op pad.
Eerst in Saulieu brood gekocht en daar ontbeten. Vervolgens zijn we naar Autun gereden en habben daar de cathedraal bekeken. Maar nog steeds regen. We zijn maar niet meer naar het amphiteater gelopen. Wel nog even boodschappen gedaan bij een supermarkt vlak bij de plek waar de camper stond.
Weer terug bij de camper net buiten Autun gelunchd en gerust op een camperplek en daarna via allerlei binnenwegen naar Taizé. We vonden een mooie plek op de parkeerplaats. Er was 's middags geen dienst meer, de eerstvolgende was om half negen 's avonds. We zijn eerst maar wat rond gelopen over het terrein en het piepkleine dorpje. In het dorpje staat ook nog een oud kerkje.
Terug bij de camper was het tijd om te koken en te eten. Heerlijke asperges!
Net toen we de vaat aan het doen waren werd er op de camper geklopt. We mochten niet zo maar op de parkeerplaats staan. We moesten ons melden bij de receptie.
Hier kregen we te horen dat het niet de bedoeling was dat we op de parkeerplaats bleven overnachten. Maar ze hebben wel een plek waar je mag staan tegen een behoorlijke betaling maar dan eet je ook mee met het avondeten en het ontbijt en de lunch en kun je deelnemen aan workshops.
We besloten om toch maar een nacht te blijven staan en alleen van het ontbijt gebruik te maken, het avondeten hadden we net op.
Om half acht naar de dienst. Hier hebben we ongeveer anderhalf uur gezongen en geluisterd naar een korte bijbellezing in drie verschillende talen en korte samenvattingen in meerdere talen waaronder het nederlands. Je kon trouwens alles meelezen want bij de ingang van de kerk lagen stencils en gezangenbundels. Op de muur kwam te staan welk lied er gezongen werd.
Na de dienst was het tijd om naar bed te gaan.

28 april
Vanmorgen eerst naar de dienst van kwart over acht. Dit duurde nu niet zo lang want daarna was het ontbijt om negen uur.
We wilden eigenlijk nog een cd kopen maar het winkeltje ging pas na tien uur open. Hier toch maar even op gewacht en ondertussen ging Els alles klaarmaken voor de reis naar de Lozère.
Na een lange rit kwamen we na zessen aan op een camping in St Enimie bij de gorges van de Tarn. Na het eten nog even over de camping langs de rivier gelopen en daarna de verslagen van de afgelopen dagen geschreven. Er is hier internet maar de verbinding is slecht.

29 april
Na weer een douche en het ontbijt eerst de nodige camperverzorging - pot legen, water lozen en tappen - en vervolgens naar de receptie om even de mail te versturen en de website onlin te zetten.
We zijn naar St Enimie gereden om brood te kopen en bij de Tourist Information gevraagd naar een wandeling. We kregen een mooie route van 4 km met een tijdsaanduiding van 2 uur. Eerst bij de camper brood klaargemaakt en daarna op pad. Ondertussen was het al wel half twaalf geworden. We hadden een mooie tocht, eerst laag langs de Tarn en de terugweg via een hoger gelegen pad. Dat laatste was wel klimmen en dalen.
Bij de camper gekeken wat het vervolg van de tocht zou worden. We hadden ook een kaartje bij het Tourist Information gekregen met toeristische hoogtepunten. En ik zag dat bij het Panorama du Roc des Hourtous een gratis parkeerplaats was met plek voor 3 campers. Dus daar zijn we naar toegereden. Weer via een smal weggetje. Onderweg was ook nog een uitzichtspunt, dus even kijken en verderop zagen we weer een ree op de weg.
Om vier uur kwamen we aan bij deze plek. Er was een klein restaurantje en daar hebben we eerst maar thee en koffie gedronken en daarna van het uitzicht genoten. Bij de camper nog even geluierd maar Els zag ineens bijzondere bloemen en is met het fototoestel flink aan de gang gegaan. Thuisgekomen zag ze in  het bloemenboek dat het wildemanskruid was met de vermelding zeer zeldzaam.
Omdat we geen zin hadden om te koken zijn we in het restaurantje wezen eten, saucijs met tagliatella. En Dick een stukje rockefort toe. Zulke lekkere vind je in Nederland niet.
Nog even gekeken of we reeën konden spotten. Maar het werd ons te koud buiten en we hebben er geeneen gezien.
In de camper nog even verslag geschreven en dan naar bed.

30 april
Gisteren hadden we van de eigenaar van het restaurantje gehoord dat je op de hoogvlakte, de Causses Mejean, tussen de gorges goed kon wandelen. Het is er echter wel kaal maar er is ook een bezienswaardigheid namenlijk de Chaos de Nîmes-le Vieux waar door de erosie de hardere rotspartijen zijn blijven staan. Het is hier dus een ruig landschap. En er is een pad van 4 km door uitgezet.
Onderweg hier naar toe zagen we een ree en hadden een goede indruk van de causses. Bij de Chaos aangekomen eerst even koffie gedronken en daarna op pad. Door het vele fotograferen en een paar keer rusten hebben wel bijna drie uur over de tocht gedaan. Tegen enen waren we bij de camper.
Eten en even onderuit op de luie stoelen. We werden echter wreed gewekt door een serie auto's die hier ook wilden staan met het kleine parkeerplaatsje was al vol. Het werd manouvreren met auto's.
Wij zijn toen ook maar weer op pad gegaan. Richting het volgende gebied in de reisplanning. We zien wel hoe ver we komen. Onderweg kwamen we langs het maison de Vautours waar we met de eerste camper ook al eens geweest waren. We zagen de gieren wel vliegen maar heel hoog. Gisteren op de camperplek zagen we ze veel dichterbij alleen toen lukte het niet om ze op de foto te krijgen.
In Milau toch maar even boodschappen gedaan want morgen is het 1 mei en vorig jaar in Corsica waren de supermarkten toen dicht.
We zijn gestopt op een camperplek in Vabres l'Abbeye. Daar heerlijk groene asperges gegeten met vis.
We wilden het dorpje nog in maar het begon net een beetje te spetteren. Na een spelletje scrabbel gewonnen door Els even gekeken wat we morgen misschien gaan doen. Daarna is Els op bed gaan lezen en ben ik het verslag weer gaan schrijven.

1 mei
Gisteren hadden we in de reisgids gelezen dat je heel mooi kunt fietsen over de oude spoorbaan tussen Mazamet en Bedarieux. Er tussenin vonden we op de tomtom een camping municipal in Labastide-Rouairoux. Dus daar maar naar toe gereden over weer binnenwegen. We zagen langs de weg heel veel orchideeën bloeien, hele groepen bij elkaar. Het miezerde wel een beetje.
Maar in de plaats aangekomen bleek de camping nog niet open te zijn. Dus dan maar richting Mazamet en kijken of we ergens anders een camping zien. In Albine was er een maar die lag weer wat hoger dan het dal, dat wordt niets met het fietsen. Dus maar weer doorgereden en zijn we in St-Amans-Soult op een camping terecht gekomen. Toen we de camper wat meer waterpas wilden zetten ontdekten we dat we de blokken ergens hebben laten staan, dus wordt het uitkijken naar nieuwe.
Na het middageten en een dutje zijn we nog even door het dorpje gelopen om te kijken waar we morgen brood kunnen halen en waar het fietspad ligt.
Toen we terug waren bij de camper begon het weer te regenen. Nu maar hopen dat het morgen droog is!
Na het eten nog twee spelletjes scrabbel gedaan, gewonnen door Dick - de laatste met weer één punt verschil.

2 mei
Toen we om acht uur wakker werden was het droog en de zon probeerde er zowaar ddorheen te komen. Na het douchen is Els de was in de machine gaan zetten. Toen ontbeten en de fietsen van de camper gehaald en is Dick naar de bakker gefietst om brood te halen. Ondertussen was het mooi zonnig geworden. Eerst wachten op de was maar het beek dat het programma drie uur duurde. Dus toch eerst maar gaan fietsen, stroomopwaarts richting Labastide Rouairoux, zo'n 15 km. Het was wel langzaam klimmen en een paar keer waren er stukjes die niet over de oude spoorlijn liepen waarbij er dan een steile afdaling en klim volgden. Soms even de fiets aan de hand. We gingen over oude spoorbruggen en ook door een tunnel.
Na vijftien kilometer zijn we weer omgedraaid en hebben bij een picknickbank ons brood opgegeten. Hier stond nog een oude wastobbe voor het wassen van schapenwol. Iets over enen waren we weer op de camping.
De was opgehangen en nog een was in de machine, nu op een kort programma. Daarna de hele middag geluierd, gepuzzeld en gelezen.
Na het avondeten, buiten, begon het een heel klein beetje te druppelen. Dus alles naar binnen gehaald en een potje scrabbel gespeeld, gewonnen door Dick. Ondertussen was het weer droog en zijn we nog drie kwartier door het plaatsje gelopen.

3 mei
Na het ontbijt eerst brood en nog wat andere boodschappen voor vandaag ingeslagen. Het weer was net als gisteren eerst bewolkt maar dat trok al snel weg.
Daarna weer op de fiets, deze keer de andere kant op naar Mazamet. Heen hadden we de wind achter en iets omlaag dus dat ging geweldig.
Op een bankje koffie gedronken. De route was iets minder mooi dan die we gisteren reden.
In Mazamet zijn we nog naar het centrum gegaan. Maar er waren nauwelijks winkels open. En in de kerk was net een dienst dus daar zijn we ook maar niet naar binnen gegaan.
In het park van Mazamet hebben we ons brood opgegeten. Els zag mooie witte klaprozen in de bloembakken.
Daarna weer terug naar de camping. Het viel mee wat betreft de wind en het klimmen. Op de heenweg zagen we ook meer trimmers en fietsers over het pad. Tussen de middag was het er erg stil. Ondertussen was het ruim 25 graden geworden.
Op de camping weer een luie middag net as gisteren.
Na het avondeten gescrabbeld, ook nog buiten. De stand was precies gelijk.
De fietsen staan weer op de camper en morgen gaan we een klein stukje verder naar de Sidobre.

4 mei
We gaan weer verder op onze reis. Dus eerst weer water lozen, tappen enz. De eerste stop is in Mazamet voor een hele grote supermarkt waar je bijna in kunt verdwalen. Behalve levensmiddelen ook ander zaken, kleding, fototoestellen, maar geen blokken voor onder de camper. Aan de overkant was ook nog een winkel en die hadden wel kampeerspullen maar ook geen blokken. Ze verwezen ons naar een bedrijf dat allerhande materiaal voor auto's verkocht, net naast de eerste supermarkt. Maar ook hier vingen we bot.
Ondertussen was het al over elven, eerst maar even koffie en dan op naar de Sidobre, een grote granietheuvel. Hier zijn ook veel granietbedrijven.
Bij het maison de Sidobre, een informatiecentrum zijn we gestopt en heben een kort wandelingetje gemaakt. Je zag hier ook wat ze met het graniet kunnen doen.
Daarna verder. De bedoeling was een arkeerplaats bij een meertje maar er stonden al 1 camper en 2 auto's en de paar andere plekken die er waren stonden vol met water. Officiële camperplekken zijn er niet. We hebben slechts één camping gezien maar daar hadden we al drie nachten opgestaan.
Dan maar weer wat verderop zoeken op de route die in het verschiet ligt. We vonden een camperplek in Lautrec. Van verre zagen we het plaatsje al liggen op een berg. Dichterbij zagen we de muren om het plaatsje heen.
De camperplek ligt een paar kilometer buiten het plaatsje maar er is een voetpad  dat een behoorlijk stuk af snijdt. Na het eten zijn we naar het plaatsje gelopen, eerst naar het hoogste punt met de molen en het uitzichtspunt en daarna door de smalle straatjes en langs de muur en de enig overgebleven poort. Wat een toeval dat we hier terecht zijn gekomen.

5 mei
Vanmorgen sliepen we tot half negen! Na het ontbijt vertrokken we weer verder naar het noordwesten. Onderweg zagen we weer zo'n plaatsje als waar we gisteren waren, nu Castelnau-de-Montmiral. Het was net koffietijd. De camper op een P gezet, koffie gedronken en  nog even door dit plaatsje gelopen. In de kerk een kaarsje gebrand.
Op onze weg kwamen we ook door de buitenwijk van Cahors. We zagen daar een grote Carrefour en wat sportwinkels. Dus toch maar even kijken of ze blokken hebben. De Carrefour had wel kampeerspullen maar geen blokken, Intersport had ze ook niet maar ze wisten dat er achter de Carrefour een camperbedrijf was en hier hadden ze inderdaad blokken. En die heb je hier wel nodig want echt vlak staan is er bijna niet bij. Gisteren stonden we trouwens wel goed.
Ondertussen was de zon ook weer gaan schijnen. Even voor vier uur zijn we gestopt bij een camperplek in Puy-l'Eveque. Eerst maar eens het dorp ingelopen en bij het Office du Tourisme wat informatie ingewonnen over mogelijke wandelingen en fietstochten. Er schijnt een mooie fietsroute langs de Lot te zijn. Dat gaan we morgen maar eens proberen. Internetten kan bij het Office maar we zijn te laat om de laptop op te halen, want om vijf uur is het kantoor gesloten. We zijn nog maar even door het plaatsje gelopen en de kerk bekeken.
Na het eten, groene asperges, drie spelletjes Carcassonne gespeeld. Trouwens Carcassonne is een plaats hier in de buurt. Els heeft er twee gewonnen.

6 mei
Vanochtend vers brood gehaald voor het ontbijt en de rest van de dag. Met de camper eerst langs het postkantoor om postzegels te kopen en daarna verder naar beneden in het stadje om de camper te parkeren bij de brug. Daar de fietsen eraf gehaald en zijn we zo'n 15 km stroomopwaarts langs de lot gefietst. De hoofdweg langs de Lot loopt aan de andere kant van de rivier. Ook hier fietste je wel langs de gewone weg maar daar was het niet zo heel druk.
In het begin was het nog wel bewolkt maar het werd steeds mooier weer. Op de terugweg scheen de zon weer.
Er bloeiden veel bloemen langs de kant van de weg. Heel mooi.
Teruggekomen in Puy-l'Eveque zijn we naar een café gegaan om koffie en thee te drinken en hebben we geinternet. Dit was al meer dan een week geleden. Els wilde ook nog even naar de kapper maar twee waren er gesloten en de derde had pas morgen tijd.
Nadat we de fietsen op de camper hadden gezet zijn we doorgereden naar Mauroux waar een camperplek is. Die ligt mooi in het bos. Els wilde hier wel twee nachten blijven. Er loopt ook een wandeling langs de camperplek. In het dorpje zijn we naar het office du Tourisme gelopen maar dat was dicht. Morgenochtend om negen uur is het open.
Na het eten gescrabbeld. Els heeft het eerste potje gewonnen. Halverwege het tweede potje kwamen er ineens veel jongeren die een feestje gingen organiseren op de camperplek. Er was daar ook een soort keukentje. Allerlei etenswaren werden uitgeladen en de muziek dreunde volop.
Hier wilden we niet blijven dus na half negen weer op pad om een andere camperplek te zoeken. We zijn net voor het donker in Fumel terecht gekomen.

7 mei
Na het ontbijt vertrokken we uit Fumel. De bedoeling was om naar een camping te gaan in Sabres in les Landes. Toen we de camping hadden gevonden bleek die echter alleen maar open te zijn voor de verhuur van de huisjes. Op het parkeerterrein voor de camping hebben we maar ons brood opgegeten en een hele lange middagrust gehouden in de zon.
Om vier uur zijn we op zoek gegaan naar het Office du Tourisme om te vragen of ze in de buurt een camping wisten die open was. We werden verwezen naar een dorp 18 km verderop. Maar daar aangekomen was die camping ook niet open.
We zijn maar doorgereden naar een Acsi-camping bij een van de meren vlak aan de kust. Om half zes hadden we eindelijk een camping in Parentis-en-Born!
Het is heel mooi weer. Het is nu half tien en we zitten nog buiten.

8 mei
Vandaag een heel luie dag. We werden pas om negen uur wakker. Na het ontbijt, buiten want het was heel lekker zonnig weer, de fietsen van de camper een een stukje gefietst. Het is hier helemaal vlak dus dat kost geen inspanning. We zochten een plekje bij het meer l'Etang de Biscarosse Parentis, maar toen we het meer eindelijk hadden gevonden was er geen geschikt plekje om te zitten. Een eindje verderop wel maar het begon erg te betrekken, de wind begon flink te waaien en je voelde een enkel spatje. Dus maar door naar de camping. We zagen onderweg nog een wielewaal.
Bij de camper buiten gegeten maar toen begon het echt een beetje te regenen. Maar om twee uur was het weer zonnig en hebben we de hele middag buiten gezeten. Els heeft nog een was gedraaid.
Na het avondeten, ook buiten, eerst een potje gescrabbeld gewonnen door Els en daarna het verslag geschreven. Je hebt eenmalig 10 minuten gratis internet. Dus proberen of het lukt met mail enz.
Helaas we hebben de mail wel binnen kunnen halen maar konden niet meer beantwoorden en verzenden.

9 mei
Vandaag gaan we weer het binnenland in. In een reisgids gelezen dat Hostes het mekka is om te wandelen. Maar voordat we wegwaren van de camping duurde nog wel even. Water tappen op de ene plek, water lozen op een ander en de wc-pot op een derde plek omdat nog niet alles open was op de camping.
Na half elf reden we dan, op weg naar een supermarkt. Maar de supermarkt in Parentis was dicht. Dus maar een omweg via Biscarosse. Daar vonden we de Aldi en hebben maar flink ingeslagen. Nog even koffie en vlak voordat we in Hostens kwamen gegeten.
In Hostens staan we nu op een camperplek. Na de thee en koffie zijn we op de fiets gestapt om het Office du Tourisme te zoeken. In het dorp konden we dit niet vinden. In de enige winkel die open was hebben we gevraagd waar het was en het bleek buiten het dorp te liggen bij een van de vele meertjes. Daar gevraagd naar wandel- en fietsroutes. Nu blijken die dezelfde te zijn dus zijn we maar meteen doorgereden om een tochtje langs enkele meertjes te maken. In het begin was alles keurig vlak en goede brede paden. Maar tussen de vennetjes waren de paden smal en was het meer een mountainbike route. En dat met electrische fietsen ???
Gelukkig duurde dat niet zo lang en vonden we weer een redelijk goed pad naar de camper. Tegen zessen waren we daar weer.
Na het eten gescrabbeld. Dick heeft gewonnen.

10 mei
Vanmorgen na het ontbijt de wandelschoenen aan en opstap.
We wandelen nu om een meertje waar we gisteren niet langs zijn gefietst. Dit kan regelrecht vanaf de camperplek. De wandeling is ongeveer 6 km. Onderweg zagen we aan de overkant van het meer nog een grote zilverreiger lopen.
Onderweg ons brood opgegeten en voor één uur waren we weer bij de camper. De hele middag buiten gezeten maar wel in de schaduw. In de zon was het te warm!
Na het eten de kaarten geschreven voor het thuisfront en twee potjes gescrabbeld. Van Els mag de stand niet meer worden bijgehouden.

11 mei
Om half negen stapte ik op de fiets om brood te halen. Els werd wakker omdat ik er uit ging.
Na het ontbijt zijn we weer op de fiets gestapt om een rondje te maken langs alle meren. Maar eerst wilde Els kijken of ze bij de kapper terecht kon. Die bleek echter op maandag gesloten te zijn.
Het was bewolkt en Els vond het te fris dus zijn we nog even terug gereden naar de camper om nog jassen op te halen.
We hadden weer een mooie tocht. Jammer genoeg zagen we de zilverreiger niet. Op dezelfde bank als gisteren hebben we ons brood weer opgegeten en bij de camper weer een luie middag. De zon ging om twaalf uur schijnen en het werd weer lekker warm,maar niet zo warm als gisteren.
Toen we gingen eten kwam de Fransman die hier ook al drie dagen staat een klein flesje wijn brengen. Zij hadden de hele middag familie op bezoek gehad en dat vonden ze misschien vervelend voor ons. Het flesje wijn smaakte prima bij het eten.
Na het eten gescrabbeld. Els dacht dat ik wel onder invloed zou verkeren.
Daarna nog even een rondje om een piepklein meertje vlak bij de camper gelopen en het verslag geschreven.

12 mei
We vertrekken weer van de mooie camperplek. Eerst naar het dorp Hostens waar Els naar de kapper is geweest. Ondertussen heb ik brood gekocht en og wat door het plaatsje gelopen.
De bestemming is nu een CC-camping in Audence vlak bij het Bassin d'Arcachon. Tegen twaalf uur kwamen we daar aan en staan midden tussen de bloeiende bloemen.
Om drie uur zijn we op de fiets gestapt om naar het Office du Tourisme te gaan en hebben daar wat folders opgehaald en zijn toen even wezen fietsen. Eersyt op zoek naar een garage want de verlichting van de fietsendrager is helemaal in de war. Morgenmiddag aan het eind van de middag kunnen we daar terecht.
Na het avondeten eerst Carcassonne en daarna scrabble gespeeld.

13 mei
De wekker liep om acht uur af, want we gaan naar het Reserve Ornithologique du Teich. Dit park gaat om tien uur open en dan wilden we er zijn. Het is een mooi park met 20 kijkhutten op een route van 6 km en nog 4 uitzichtspunten.
Volgens Els hebben we wel 17 verschillende soorten gezien. Het was erg mooi. Op de website een foto van een kleine zilverreiger en een filmpje van een kluut.
Ook zagen we een eend met 8 jonge eendjes maar toen kwam er een roofvogel en toen waren het er nog maar zeven. En de rover ging het kuiken smakelijk verorberen in een dode boom.
We zagen ook nog een ree lopen maar die zat al in het riet voordat we een foto konden nemen.
Tegen vier uur waren we weer bij de camper. Bijna zes uur daar gelopen en natuurlijk veel gezeten.
Daarna naar de garage om de verlichting van het fietsenrek te laten maken. Met twee man zijn ze drie kwartier bezig geweest maar ze hebben het niet voor elkaar gekregen. We moesten maar wat in de fooienpot stoppen.
Ondertussen was het al bijna zes uur geworden. We wilden in het dorp een pizza gaan eten, maar beide pizzaria's waren gesloten. We bedachten ook dat het morgen hemelvaartsdag was dus toch maar even naar de Carrefour gereden om het een en ander in te slaan en maar op de camping gegeten.
Vanavond vroeg naar bed.

14 mei
Het was al wel over half elf toen we weer bij de camping vertrokken na alle plichtplegingen. De bestemming is het Forêt de la Braconne. Tegen één uur kwamen we daar aan. Jammer genoeg regende het. Maar na het eten en een rustpauze werd het droog en konden we de eerste en mooiste fosse bekijken nl De Grande Fosse, een merkwaardige grondverzakking van 50 meter diep en 250 meter lang. De grondverzakkingen komen door ondergrondse rivierbeddingen. We zijn even gaan wandelen. Vroeger kon je ook afdalen in de fosse met een trap van 217 treden, maar vanwege instortingsgevaar was nu alles afgesloten. We hebben een uurtje door de bossen gelopen.
Met de camper verder op weg naar de volgende fosse. Dit was maar een kleintje van zo'n 50 meter in doorsnede. We zagen wel dat het routebord er naar toe er al heel lang hing want het was helemaal omgroeid door een boomgezwel (zie foto).
We staan nu op een camperplek in Le Pont d'Agris. Na het eten nog even door het plaatsje gelopen maar er is niets moois te zien. Dus maar weer twee potjes scrabble.

15 mei
De omgeving van de Fosses is niet zo geschikt om te wandelen of te fietsen dus gaan we maar weer op pad. Nu naar het Marais Poitevin, het groene Venetië, naar een camperplek bij Coulon. In een reisgids hadden we gelezen dat hier fietsroutes waren uitgezet.
Tegen elven kwamen we op de camperplek aan. Er stonden zeker wel meer dan 50 campers en toen ik een ticket kocht om de plek op te rijden werd er aangegeven dat er nog wel 50 plaatsen vrij waren.
We zijn meteen naar het Office du Tourisme gelopen om een routekaart te kopen. We kwamen langs een steiger waar je roeiboten en kano's kon huren of je laten vervoeren in een punter. Volgens ons hadden we de hele vakantie nog nooit zoveel mensen bij elkaar gezien.
Na het eten zijn we meteen op pad gegaan. Als je niet bij de haventjes kam was het heel rustig. Het was een mooie fietstocht van ongeveer 30 km. Op wat klimmetjes na over steile bruggetjes was alles vlak.
In Arcais hebben we bij een restaurantje, uiteraard weer bij een haventje, wat gedronken.
Na het eten nog wat spelletjes Carcassonne gedaan.

16 mei
Coulon hadden we wel gezien. De andere fietstocht leek ons niet zo veel dus maar wat verderop, zon 20 km naar Maillezais. Daar is een camperplek bij l'Abbaye Saint-Pierre de Maillezais.
Na eerst lopend brood en wat andere etenswaren gekocht te hebben in Coulon gingen we op pad en kwamen tegen elven aan bij de Abdij. We hebben toegangskaarten gekocht om de overblijfselen van het geheel te zien. Eerst was het een fort geweest, daarna een klooster met kerkje en tenslotte een kathedraal. Het was erg mooi om te zien.
Na het brood eten en een korte rust zijn we weer op stap gegaan. Helaas zijn we na zo'n 13 km te hebben gereden een keer verkeerd gereden en volgden de bordjes van een andere fietsroute. Toen we dachten dat we toch wel weer bij de abdij moesten zijn kwamen we weer op de plek uit waar we de verkeerde weg hadden genomen. We moesten dus nog wel een flink stuk.
En de accu's van de fietsen waren niet opgeladen na de fietstocht van gisteren. Els had nog genoeg maar de laatste paar km had ik geen ondersteuning meer en toen hadden we nog een paar klimmetjes want de abdij lag vroeger op een eiland in het moeras. Totaal vandaag bijna 50 km. gefietst. Het was trouwens wel de hele dag bewolkt.
Na het eten wilden we eerst verkassen, want ondertussen hadden we gezien dat we niet op de officiële camperplek stonden, maar we hebben het toch maar niet gedaan want we stonden er heel mooi en we dachten dat er wel vogels bij het water zouden komen drinken. En ineens zagen we een hop. Vervolgens een grote bonte specht en een wielewaal. Tot tien uur hebben we in de camper zitten kijken. We blijven dus toch maar om  morgenochtend weer te kijken.

17 mei
En ja hoor we werden beloond voor het blijven. We zagen zelfs twee hoppen en weer de specht. Alleen de wielewaal liet het afweten. De hop hebben we op de foto kunnen zetten.
Om negen uur vertrokken we naar de kust. We dachten bij Saint Denis du Peyre nog een vogelgebied te kunnen bezichtigen, maar dat was een hheel groot gebied waar je misschien wel fietstochten door kon maken, maar we hebben lege accu's. Het informatiecentrum was trouwens ook dicht.
Op de tomtom vond ik nog vogelkijkplatsen bij de Pointe de l'Aiguillon. Dus daar maar naar toe gereden. Het was er druk met auto's en campers en toen wij de camper er ook hadden geparkeerd en naar het strand liepen zagen we wel waarom. Het was laag water en heel veel mensen waren oesters aan het zoeken. Wij hebben het maar bij schelpen gehouden.
Vogels hebben we hier ook niet gezien.
Tussen de middag ons brood op het strand opgegeten en even lekker in de zon gelegen.
Om twee uur zijn we naar de camping in La Tranche sur Mer gegaan. Meteen de accu's aan de opladers. Els heeft de was gedaan en verder buiten in de zon zitten lezen tot een uur of half vijf.
Daarna geskypt met Eveline, Bastiaan, Marit en Iris. We hebben hier per dag een half uur gratis internet en dat hebben we helemaal verbruikt. Leuk om ze weer eens te zien en te spreken.
Na het eten nog twee potjes gescrabbeld.

18 mei
Na het douchen eerst vers brood gehaald bij het winkeltje naast de camping en na het ontbijt op de fiets naar een grote supermarkt aan het andere eind van het dorp, een rit van een km of vier. Terug op de camping buiten koffie en thee gedronken en een Nederlandse krant gelezen. De eerste in vier weken!
Om half drie zijn we weer op de fiets gestapt en zijn de andere kant op gefietst naar La Faute sur Mer. Mooi eerst langs een natuurgebied met veel meeuwen en zilverreigers en een eindje verder over een vrijliggend fietspad. In het dorp hebben we de fietsen neergezet en zijn een eind langs het strand gaan lopen. Weer terug in La Faute hebben we een sapje en een ijsje verorberd.
Tegen half zes waren we weer op de camping.
's Avonds geskypt met Gerben. Maar we konden niet op het terras bij het campingcafé zitten vanwege de regen en het café zelf was dicht dus een droge plek gezocht bij de afwastafels, maar hier was de verbinding niet optimaal. Maar we hebben toch nog wel contact gehad.

begin     vorige    volgende

19 mei
Vanmorgen eerst weer brood gehaald. Toen ik terug liep begon het net weer te regenen, dus even flink de pas er in.
Daarna ons weer reisvaardig gemaakt en op pad naar Bretagne. We gaan naar het Parc Naturel Regional de Brière. We hadden in de reisvoorbereiding Herbignac als bestemming aangegeven maar op de kaart vonden we wat plekken dichter bij het park en we hebben maar besloten om naar St. Joachim te gaan. De camperplek is daar op het Ile de Fedron. Tegen twee uur waren we daar. Eerst maar even lopen naar het informatiecentrum. Helaas bestaat dat niet meer. Wel kregen we bij een bootverhuurbedrijf een kaart van de omgeving en er staan routebordjes met een fiets er op dus we wagen het maar.
De zon schijnt, er is veel wind en ook wel fris. Op het Ile de Fedron staan huizen met een riet dak, dat hebben we nog nergens gezien.
In St Malo de Guersac hield de aangegeven route op. We zijn nog naar het cantrum van die plaats gefietst maar nergens meer een bordje.
Dan maar dezelfde weg naar de camper terug.
Na het eten nog twee potjes scrabble gedaan.

20 mei
We blijven hier toch maar niet langer. Het natuurgebied waar we zitten kun je alleen maar omheen rijden. Er zijn geen fiets of wandelpaden doorheen.
In het dorp eerst nog boodschappen gedaan en daarna naar het kasteel van Suscinio, in de buurt van Sarzeau. We hebben dit kasteel voor een groot deel bekeken. Vanwege restauratiewerkzaamheden moest je via een achteringang naar binnen en dan doorlopen naar het ticketoffice. Dat hadden we niet gelezen en we hebben alles wat we vanaf de binnenplaats konden zien bekeken. We weten niet of je in het hoofdgebouw ook nog ruimtes kon bezichtigen.
Na het bezoek aan het kasteel in de camper gegeten en daarna naar de camperplek in Lockmariaguer. Na de thee en de koffie een stuk langs het strand gelopen. e zagen nog dat een helicopter iemand uit het water haalde en naar de wal bracht waar een ambulance stond.
Toen we bijna bij de camper waren begon het even heel hard te regenen. De kleren waren behoorlijk nat.
Na het eten weer de gebruikelijke potjes scrabble.

21 mei
Na het ontbijt de fietsen van de camper gehaald en weer op pad. Eerst in het dorp een brood gekocht en een kaartje opgehaald bij het Office du Tourisme. Maar het kaartje is weer niet helemaal betrouwbaar. Op de bordjes staan andere plaatsen dan op het kaartje. En is er dan een verwijzing naar een plaats die op je route ligt dan kan die bij een volgend kruispunt ineens weer niet voorkomen. Het werd dus wel een puzzeltocht. Gelukkig bood een mooie dame onderweg (een groot houten beeld) troost.
En aan dit kaartje hadden we ook nog niet genoeg. Dus in La Trinité sur Mer weer naar het touristenbureau om een vervolgkaart te vragen. Hier stonden heel wat routes op en ze zouden ook met een kleur aangegeven zijn. We wilden naar de megeolieten, de menhirs (van Asterix en Obelix). Er staan er hier duizenden over een aantal velden verdeeld. Maar in het dorp zelf was de route ook weer nauwelijks te vinden. Maar na een tijdje ging het wel aardig goed.
Bij het eerste menhirveld dat wij tegenkwamen een foto gemaakt. Een valkje had de grootste menhir uitgekozen om de omgeving te overzien en ergens in de buurt ons brood opgegeten met een blikje vis en op naar het tweede veld en daarvan een filmpje gemaakt.
Daarna weer terug naar de camper. Toen we daar aankwamen waren mijn beide accu's net leeg. Els had haar accu op de laatste camping nog bijgeladen na de laatste fietstocht.
's Middags verder gelezen en na het eten zijn we nog even naar de menhir en de grafheuvel hier bij het strand gelopen. Het heet hiet ook Pieres Plates, oftewel platte stenen, naar de dekstenen van het geheel.
Daarna nog een potje Carcassonne en het verslag schrijven.

22 mei
We gaan de plek aan zee weer verlaten en gaan het binnenland in. Bij een sani-plek in Lockmariaguer de vuile dingen geloosd en in een grote plaats onderweg de boodschappen gedaan voor het hele pinksterweekend.
We zijn naar de gorges du Corong gereden en hebben daar na het middageten anderhalf uur langs de beek gelopen. Van de kloof zag je niet zoveel, misschien zijn we de verkeerde kant op gelopen want vanaf de parkeerplaats zag je wel kale steenmassa's. Maar wij zagen ook genoeg grote stenen die door het kleine beekje in de loop der jaren meegevoerd zijn.
Daarna zijn we doorgereden naar de camping bij Huelgoat waar we om half zes aankwamen.
's Avonds mails verstuurd en geprobeerd de website te uploaden. Via een omweg is dat toch gelukt.

23 mei
Vandaag de wandelschoenen aan en een wandeling maken van 7 km volgens een kaart die we mochten lenen van de campingeigenaar.
Het was een mooie tocht met geen steile klimmetjes of dalingen. We kwamen ook hier weer allerlei grote stenen tegen en het is een wonder dat er dan op zo'n steen nog een boom groeit. Het pad liep ook tussen de stenen door.
In Huelgoat ons brood opgegeten en toen de terugweg via een andere route. Alleen bleek de route veel langer dan de 7 km die was aangegeven. Halverwege dit pad stond al een bord dat het naar Huelgoat drie en een half km was. Toen we bij de camper waren hadden we er vier en een half uur opzitten.

24 mei
Vandaag zijn we de camping niet af geweest. Wat huishoudelijke bezigheden en verder in de zon zitten lezen.
Na het eten nog geskypt met de vier in Amersfoort en een spelletje scrabble.

25 mei
Vandaag ook een rustig dagje. 's Morgens een wandeling gemaakt van anderhalf uur langs de gouffre (afgrond volgens het woordenboek), maar steil was het nergens. Je liep hooguit een tiental meter boven de beek. Om geen verrassingen tegen t komen van een langere terugweg zijn we na drie kwartier omgedraaid en hebben we dezelfde weg terug gelopen.
's Middags weer in de zon gezeten.

26 mei
Vanmorgen vertrokken we weer van de camping in Huelgoat en gaan naar de zuidwestpunt van Bretagne.
Onderweg een paar keer gestopt bij een mooie kerk, zoals in Pleyben. Alleen jammer dat de calvaire in restauratie is. Later kwamen we nog door een plaatsje met een mooie kerk en een calvaire, een beeldengroep die er voor diende om de ongeletterden iets van het geloof bij te brengen.
Om één uur kwamen we bij een plek tussen point de Raz en Point du Van waar we de camper konden parkeren. (Bij Point du Raz is het heel duur € 15,-. Je zou dan wel kunnen overnachten.)
Gegeten en de wandelschoenen aan. Bij de camper stond een bordje met een wandelroute le tour du Van. Dus die kant maar op. Helaas ging de route steeds meer van de kust af. Toen we bij een kapelletje kwamen stond daar een bord met routeinformatie. Het bleek dat we een rondwandeling van 12 km aan het maken waren.
We hebben toen een klein stukje afgesneden maar toen we aan de kust waren hebben we de doorgaande wandelroute genomen die echt langs de kust ging. Maar dat was dan wel weer wat langer, maar het was een prachtige route. Het was zonnig weer maar wel koud door de wind. Na vier en een half uur waren we weer bij de camper. Daar zijn we doorgereden naar een camperplek in Plogoff.
We wilden daar een pizza gaan eten maar de pizzeria was gesloten. Dus maar op de camperplek gekookt.
Na het eten nog twee spelletjes Carcassonne en dan vroeg naar bed.

27 mei
We trekken weer verder. Eerst naar het Réserve du Cap Sizun waar een uitzichtspunt is om vogels te kijken. Het waren hoofdzakelijk Noordse Stormvogels en een enkele aalscholver. We zagen ook nog een roodborsttapuit. Op de heenweg hadden we bijna een paar patrijzen onder de camper.
Daarna een flinke tocht naar Pointe de Saint Mathieu. Hemelsbreed is het niet zover maar door de grillige kust moet je ver omrijden. Onderweg in een grote supermarkt boodschappen gedaan en even verderop is Els na het middageten nog naar een strandje gegaan terwijl ik een dutje deed.
Bij Pointe Saint Mathieu staan de resten van een oude abdij uit de dertiende eeuw die tijdens de franse revolutie is verwoest. Van veel van de stenen is de vuurtoren ernaast gebouwd. Er staat ook nog een kleiner kerkje wat wel in gebruik is.
Daarna doorgereden naar een camperplek in le Conguet. Na het eten nog even door het dorpje gelopen en nog - na eerst een kapelletje aan de buitenkant - de kerk bezichtigd.

28 mei
We vervolgen onze tocht weer verder door Bretagne. Allereerst naar de menhir van Kerloas, de grootste menhir van Bretagne. Het valt niet mee om zo'n steentje mee te nemen, Obelix had niet voor niets toverdrank in zijn lijf.
Vandaar weer naar de kust. Erg ver zijn we niet gekomen. We zagen een mooi plekje en daar hebben we de camper gestald en zijn na het middageten en de rust een eindje langs het wandelpad dat helemaal langs de kust loopt gelopen. Na een half uur weer terug.
Uiteindelijk zijn we bij een CC-camping in Plougernau terecht gekomen.
Na het eten nog een stuk over het strand en door de duinen terug gelopen.

29 mei
Het is ineens heel ander weer. Bewolkt en veel wind en af en toe wat regen. Na de camper weer van schoon water en zo te hebben voorzien vertrokken we na tienen vanaf de camping om de roze rotsen bij Ploumanac'h te bekijken. We konden helaas geen geschikte parkeerplaats vinden. In het plaatsje zelf was alles vol. Er buiten was er ook een maar die was niet toegankelijk voor campers. Iets verderop was wel een uitzichtspunt waar we zijn gaan staan. Maar we zaten toen hoog boven het pad wat we wilden lopen. Afdalen was geen optie en de regen speelde ook nog op. Dus verder dan een foto vanaf boven zijn we niet gekomen.
We zijn maar wat verder gereden en wat meer het binnenland in om een beetje uit de wind te komen en zijn naar een camperplek in Lanfains gereden. Een mooie plek aan een meertje voor 30 campers. Wij stonden er alleen.
Na het eten eerst gescrabbeld en daarna nog even door het plaatsje gelopen.

30 mei
Toen we vanmorgen wakker werden was het weer zonnig weer. We zijn naar Cap Fréhel gereden en zijn daar een wandeling gaan maken. Je loopt boven de rotsen. Op één plek zitten veel vogels te broeden. Meeuwen en aalscholvers. De laatsten maken de rotsen helemaal wit.
We wilden naar een kasteel lopen maar dat was verder dan we hadden gedacht dus na een uur toch maar weer terug.
Bij de camper koffie gedronken en op weg naar de grens tussen Bretagne en Normandië. Hier staan we op een mooie camperplek met uitzicht op Mont Michel. De camperplek doet niet onder voor een camping. Het is ook bij een boerenbedrijf met hele verzorgde toiletten, douches en electrische aansluitingen.
We hebben tot over half negen buiten kunnen zitten.

31 mei
Vannacht en vanmorgen regende het maar gelukkig werd het om een uur of tien droog. De fietsen van de camper gehaald en daarna naar Le Mont St Michel, zo'n 4 km fietsen. Op zich was dat niet zo'n gek idee want als je met de camper gaat moet je zeker een kilometer lopen of een bus nemen.
We hebben de abdij bekeken. Toen we binnenkwamen begon net een mis en we zijn daar een tijdje blijven zitten. Maar al met al duurde het wel heel lang en zijn we niet tot het einde gebleven. In de kerk konden we dan ook niet fotograferen, maar er is ook heel weinig opsmuk.
Het is een indrukwekkend bouwsel van meerdere verdiepingen en het is een wonder dat ze dat al in 1200 konden bouwen.
Nadat we dit gedeelte hadden bezichtigd hebben we in een restaurantje gegeten.
Daarna weer naar de camper, even rusten en wat drinken en daarna zijn we naar Coutances gereden. Ondertussen was het weer gaan regenen. We staan hier nu op een camping.
's Avonds weer twee potjes scrabble.

1 juni
Na de regen van gisteren was het nu weer droog. We wilden Coutances, de stad met de torens van vele kerken bekijken. Vanaf de camping nog meer dan een kilometer dus zijn we maar met de camper gegaan. Eerst weer vullen en legen en Els heeft ondertussen zitten e-mailen.
In Coutances hebben we eerst de cathedraal Notre Dame bekeken en daarna zijn we naar l'Eglise de St Pière gegaan. Daarna hadden we het wel zo'n beetje gezien en zijn we bij de bakker brood wezen kopen en naar de camper gegaan.
Net buiten Coutances zagen we een grote supermarkt waar we nog wat hebben ingeslagen en even verderop zagen we een mooie picknickplaats van de weg af en hier zijn we gaan staan voor de middagrust.
Het was heel lekker weer en dus hebben we buiten gegeten en zijn toen de hele middag blijven zitten en zijn tenslotte helemaal niet meer verder gereden.
Na het avondeten nog even in het bos gewandeld, maar meer dan een houthakkerspad hebben we niet gevonden. Toch nog wel drie kwartier gelopen.
Daarna nog scrabble en Carcassonne gespeeld.

2 juni
Gisteravond begon het te regenen en vanochtend was het ook niet helemaal droog. We wilden maar naar de Cap de la Hague rijden. Ondertussen hadden we een stop bedacht bij een klein plaatsje aan de westkust Bivelle waar een Calvaire in de duinen staat. Toen we daar waren regende het behoorlijk. We waren de plek waar je naar de calvaire kon lopen ook voorbij gereden en kwamen op een doodlopende weg door de brede duinen die daar zijn bij een parkeerplaats vlak bij het strand.
Hier gegeten en liggen lezen/slapen en daarna een stukje over het strand gelopen. We liepen naar de resten van een oude bunker. Toen ik van binnen naar buiten keek zag ik de scrabble-vijand. Ik dacht dat ik alles onder contrôle had, maar bij het verlaten van de bunker verdraaide ik mijn knie en kon bijna niet meer lopen.
Strompelend zijn we weer bij de camper gekomen. Het was mistig geworden en we waren flink nat geworden. Gelukkig dat je dan weer droge kleren hebt als je bij de camper bent.
De Cap hebben we ook maar overgeslagen en zijn maar naar de invasiestranden gegaan. Eerst naat Sainte-Mère-Eglise waar de Amerikaanse parachutisten op 6 juni 1944 gedropt zijn en waarvan één parachutist aan de kerktoren bleef hangen. Nu hangt er een beeld van een parachutist aan de kerktoren en in de kerk is een glas-in-lood raam met Maria en de neerdalende parachutisten aangebracht.
Ook zagen we veel militairen lopen en pas toen dachten we aan 6 juni. Er zijn de komende dagen allerlei feestelijkheden hier en in de omgeving.
Bij het Office du Tourisme een programma opgehaald en doorgereden, langs een herdenkingsmonument bij Utah-beach, naar camping Utah-beach.

3 juni
Vandaag zijn we op een strandwandelingetje na het eten niet van de camping af geweest. Els heeft wel de was gedaan van enkele weken en ik ben maar vast begonnen aan de diashow.
Verder kijken we naar allerlei figuren op de camping die denken dat ze soldaatje moeten spelen, zoals de Brit die naast ons staat en wacht op zijn vrienden die later op de avond met 3 jeeps de camping op kwamen.

4 juni
Vanmorgen zijn we gescheiden opgetrokken. Ik ben op de fiets naar een van de vele musea gegaan die de invasie herdenken, trouwens het bleek maar een paar honderd meter vanaf de camping te zijn, en Els heeft een strandwandeling gemaakt.
's Middags hebben we in de zon zitten lezen en puzzelen.
Na het avondeten zijn we nog een stukje wezen fietsen. We kwamen bij een natuurgebied waar we een beverrat in de verte zagen. Op de terugweg zagen we er nog één dichterbij maar voordat ik het fototoestel te pakken had verdween die in het water.

5 juni
Het is alweer de laatste vrijdag in Frankrijk. Volgende week moeten we in Vrouwenpolder zijn.
Vanmorgen zijn we dus maar weer op pad gegaan. Eerst langs de Duitse oorlogsbegraafplaats. Vermoedelijk is er vandaag een herdenking. Er was een groot gedeelte van de parkeerplaats afgezet voor Vips en we zagen in een ruimte kransen liggen. Deze begraafplaats is vrij sober.
De Amerikaanse begraafplaats ligt heel mooi en ook bij het invasiestrand Omaha Beach. Er was daar ook nog een tentoonstellingsruimte maar daar zijn we maar niet naar toe gegaan.
Tussen de middag wilden we ergens bij het strand ons brood eten maar er was veel wind dus maar in de camper eten en daarna naar het strand. Helaas begon het toen net te regenen dus we hebben maar in de camper rust gehouden
Vervolgens zijn we doorgereden naar Giverny.

6 juni
Vanmorgen om negen uur kwamen de eerste bussen al de parkeerplaats op rijden en gingen er al groepen naar de tuin en het huis van Claude Monet. Wij zijn er al gauw achteraan gegaan. We dachten eerst maar naar het museum te gaan maar dat ging pas om 10 uur open en de tuinen een half uur eerder. Er stond al een behoorlijke rij voor de kassa. Wij zijn maar aangesloten en in het begin was het nog wel even rustig in de tuinen, maar de groepen kwamen door andere ingangen. Nadat we het huis van Monet bekeken hadden ging het langzaam door de tuinen. Maar alles was heel erg mooi. Els heeft wel 60 foto's gemaakt.
Na het bezoek zijn we eerst terug naar de camper gegaan. Op de parkeerplaats stonden nu wel 25 bussen en heel veel auto's.
Na de lunch zijn we meteen weer op pad gegaan naar het museum met nu een tentoonstelling van Degas. Van Monet hing er niet veel want dat hing in zijn huis waar we 's ochtends geweest waren.
Vervolgens zijn we Giverny nog ingelopen om brood voor morgen te halen en hebben de kerk nog bekeken. Op het kerkhof was ook het graf van Monet.
Daarna bij de camping in de zon zitten luieren, puzzelen en lezen.
Na het eten is Els nog even het dorpje ingelopen.

7 juni
We vertrekken weer uit Giverny en gaan naar de kust bij het Reserve Naturel du Marquenterre, waar een  vogelgebied is in de baai van de Somme.
Even na twaalf uur kwamen we aan bij het reservaat. Na te hebben gegeten en gerust zijn we bepakt en bezakt naar de ingang gelopen. We zagen daar dat er verschillende wandelingen zijn langs allerlei kijkhutten met een tijdsaanduiding er bij. We besloten maar om morgen te gaan en dan de lange wandeling te doen. Ondertussen kunnen we wel uitrusten in de kijkhutten.
Dus de camper weer opgezocht en naar een camping dichtbij gereden. Hier 's middags in de zon gezeten en aan het eind van de middag geskypt met Evelina, Bastiaan, Marit en Iris. Iris was weer de clown aan het spelen.
We wilden misschien een pizza gaan eten, maar op de camping hadden ze geen pizza voor Els, dus toch maar zelf koken.
Na het eten geskypt met Gerben.

8 juni
Vandaag dus naar het vogelgebied. We hebben daar de grote route gelopen en overal gekeken. Veel nieuwe vogels hebben we niet aan ons lijstje kunnen toevoegen, maar het was wel prachtig. Bijna aan het eind zagen we een kraanvogel. Toen we bij het laatste kijkpunt aan een gids vroegen of dit de enige in het gebied was vertelde hij dat deze vogel er als sinds 1994 is en niet weggaat omdat zij niet meer kan vliegen omdat ze aangeschoten is.
We zijn wel 5 uur weggeweest.
De rest van de middag buiten gezeten. Er was alleen wel erg veel wind.

9 mei
Vandaag zijn we gaan fietsen. Bij de receptie hadden we gisteren een kaartje gevraagd met fietsroute's. De fietsroute langs de camping leek wel wat.
Het is hier ook vlak. Maar net als gisteren was er veel wind. Onderweg gingen we op de rand van een bruggetje koffie drinken. Maar ineens was er een flinke windvlaag en daar ging een termosfles te water. Die kunnen we dus afschrijven.
We zijn naar Rue gereden, een oud stadje. Er was nog een mooie kapel, een kasteel en een aantal kerken. Ook zouden er bastions zijn volgens een kaartje maar we hebben ze niet gevonden.
Gezien de wind hadden we al besloten om niet verder dan Rue te gaan. We hadden een grote supermarkt gezien en daar hebben we eten voor een paar dagen ingeslagen.
's Middags weer buiten gezeten. Els heeft mijn haar geknipt en ik de nekharen van Els geschoren. We zien er weer netjes uit.

10 juni
Vandaag een reisdag. Eerst weer alle camperhandelingen en daarna op pad. Boodschappen doen hoefde niet meer want dit hadden we gisteren al op de fiets gedaan.
De reis liep voorspoedig tot net na Brugge. Hier was ineens de weg afgesloten en er was geen omleiding aangegeven. Na een tijdje gaf de tomtom een andere route aan. Daar was een brug bij een sluis open en die bleef heel erg lang open staan. De meeste auto's namen dan ook een andere route en wij zijn die ook maar gaan rijden. Toen stond er ineens een agent met een motor de afrit af te sluiten terwijl de weg die wij in moesten wel begaanbaar was. Maar via een rotonde verderop konden we zo toch de weg vervolgen naar de bestemming in Breskens. De oude camping ingang is buiten gebruik, er wordt daar gebouwd aan nieuwe huisjes maar we zijn er maar overheen gereden en kwamen wel op de camping terecht. Maar geen receptie. Aan een kampeerder gevraagd waar de receptie was en die bleek weer niet op de camping te zijn maar bij een van de resorts, ongeveer 100 m. verder.
Zo werd het toch nog bijna zes uur voordat we op ons plekje stonden. Mooi aan de rand van de camping.
Na het eten hebben we nog een stukje gefietst. Je kunt hier mooi fietsen langs de zee over een pad boven op het duin. Aan de overkant kun je Vlissingen zien liggen. We zijn ook nog even Breskens wezen verkennen, morgen gaan we daar boodschappen doen.

11 juni
Vanmorgen op de fiets in Breskens boodschappen gedaan en 's middags in de zon zitten lezen. Om vier uur zijn we naar het strand gegaan en hebben daar wat rondgewandeld. Els is nog met haar voeten in het water geweest. Op een terras heeft Els verse muntthee gedronken en ik zat achter een grote Dame Blanche. Heerlijk.
Terug op de camping gegeten en het een en ander geregeld voor het vertrek morgen naar Vrouwenpolder.

12 juni
Vanmorgen vertrokken we uit Breskens. 's Morgens zijn we eerst naar José gegaan. Pablo was geslaagd en die konden we dan mooi feliciteren. Diederick was er ook. Teus was zijn nieuwe oude auto ophalen en Ben was naar schoolkamp.
Om twaalf uur zijn we daar weggegaan en naar de Jumbo gegaan om de boodschappen voor het weekend te doen en toen doorgereden naar camping Oranjezon in Vrouwenpolder. We kregen de sleutel van de stacaravan ook mee dus we konden de boodschappen direct daar uitladen.
Na een korte rust kwamen Bastiaan, Eveline, Marit en Iris. Na wat te hebben gedronken zijn we naar het zwembad gegaan. Iedereen, behalve ik, is in het koude water geweest en hebben leuk gespeeld. Ik ben na een tijdje gaan koken. Net voor het eten ging het onweren.
Gerben kwam tegen negenen.

13 juni
Vanmorgen met zijn allen ontbeten in de caravan. Gerben en ik zijn in Middelburg nog wat boodschappen gaan doen. Toen we terug waren zijn we ons klaar gaan maken om naar het strand te gaan. De kinderen hebben daar heel leuk gespeeld. Om drie uur was Iris wel heel erg moe en zijn we maar weer teruggegaan naar de camping.
Mar naar goed een uur moesten we weer terug voor het feest van Teus en José. Dat was ook heel gezellig. En de kleinkinderen hielden zich kranig.

14 juni
Vanmorgen eerst met de kleinkinderen naar de speeltuintjes van de camping geweest, ze hebben zich daar prima vermaakt.
Voor het middageten zijn we op de fietsen gestapt en zijn we naar een kasteeltje bij Domburg gereden. Hier eerst in het park ons brood opgegeten. Daarna nog even de kasteeltuin in maar dat was niet meer dan het terras van de bijbehorende uitspanning. Ernaast was een natuurmuseum en daar zijn we ook naar toegegaan. Marit vond het erg interessant.
Els en ik zijn iets eerder weggegaan want Teus en José wilden nog even op de camping langskomen. Zij kwamen samen met Diederick om half vier een even thee drinken. De anderen kwamen er om vier uur aan.
Daarna werden door Bastiaan en Eveline en Gerben de auto's gepakt want zij gaan vanavond weer naar huis. Wij hebben gekeken of het restaurantje dichtbij iets was om te eten en dat bleek het geval te zijn. Hier heerlijk gegeten en de kinderen konden daar ook nog even in de speeltuin.
Om acht uur hebben we afscheid genomen en gingen wij nog even naar de caravan om naar het journaal van tien uur te kijken, maar Els heeft dat niet meer gehaald.

15 juni
Vanmorgen nog in de caravan gegeten, want hier stond al het eten nog. Daarna de koelkast leeggehaald en de andere etenswaren meegenomen en het laatste nog opgeruimd, de kinderen hadden gisteren al schoongemaakt.
Iets over tienen verlieten we de camping en na een rust tussen de middag waren we om drie uur thuis.

We kunnen terugzien op een mooie reis!!!