Rondje Nederland 2021 - Reis mee met Els en Dick

Reizen 2019 t/m 2022
Rondje Nederland
21-23 april Zelhelm

Op 21 april hebben we eerst Gerben opgehaald. Om 12 uur waren we op een parkeerplaats in Zelhem. Hier geluncht en daarna gin Gerben op de racefiets weer terug naar Amersfoort.
Wij zijn toen nog even doorgereden naar de camping waar we om 13 uur aankwamen.

Wij zijn doorgelopen naar de receptie en toen we daar waren kregen we bericht van Klazien en Bert dat zij er ook waren.

Met de campingbeheerster naar het veld gegaan waar we moesten staan en daar even heerlijk onderuit in de zon.

's Middags nog wezen fietsen.
Terug opde camping zagen we twee reeën op het veld achter onze camper lopen. Ze werden wel opgejaagd door het geblaf van de hond die bij de camper naast ons hoorde.
's Avonds geklaverjast.

Op de ochtend van 22 april zijn we apart van elkaar geen wandelen. Bert en Klazien zagen vanaf de camping nog een groep van 9 reeën.
Els en ik hebben ook een mooie wandeling gemaakt. Alles loopt zo mooi uit in het bos en mooie bloeiende krentenbomen.

's Middags weer lekker gefietst.
's Avonds had Bert een zoomoverleg en zijn wij met Klazien nog naar de plek gelopen waar zij de 9 reeën hadden gezien. Wij zagen er maar 2.
Nadat Bert klaar was met het overleg nog even geklaverjast.

23 April alweer de laatste dag. We hadden lang geslapen.
Klazien en Bert hebben nog gewandeld en Els is ook nog even met de verrekijker op pad geweest. Ondertussen heb ik de fietsen op de camper gezet.

Tegen twaaff uur zijn we met de campers naar Ampsen bij Lochem gereden. We vonden een plek langs de weg om de campers neer te zetten en daar eerst gegeten.

Daarna de fietsen van de campers gehaald en nu in deze omgeving weer een rondje gefietst.

Terug bij de camper nog thee en koffie gedronken en om half vijf gingen ieder weer naar zijn zijn eigen huis.

7 tot 10 mei De Biesbosch

Vrijdag 7 mei gingen we naar de camping De Knotwilg in de Biesbosch. Om half twee waren we daar. Toen we naar een plekje zochten en het er nog niet helemaal uit waren reed er net een caravan weg van een plek waar we al eerder hadden gestaan dus dat was top!

Na het eten kwam Gerben en nadat zijn tent was opgezet zijn we nog even over het dijkje gewandeld om wat vogels te spotten.

Toen we weer naar de camping liepen zagen we de zon nog heel mooi onder gaan.
In de camper hebben we nog gescrabbled.

Zaterdagmorgen 8 mei zijn we eerst met de fiets naar een wandelgebied gereden en daar lekker gewandeld. Het was droog maar wel erg fris.
Op de terugweg naar de camper begon het te regenen.
Na de middagoverdenking zijn Els en Gerben nog op zoek gegaan naar de plek waar de visarend zit te broeden. Die plek hebben ze gevonden en door de telescoop was het nest goed te zien. Ze zagen iets verder op ook de zeearend in een boom zitten.
's Avonds ben ik met Gerben nog naar die plek gegaan om te kijken.
Daarna weer een potje scrabble.

Zondag 9 mei was een mooie dag. De weersvoorspelling gaf aan dat er om 10 uur regen zou komen maar later bleek op buienradar dat dit net langs ons gebied trok. Wij met zijn drieën gaan fietsen. Overal zie je dan vogels.

Op een bankje koffie gedronken en toen weer verder naar een kijkhut. En hier hadden we echt veel geluk.

Toen we over de plas aan het kijken waren kwam de visarend er aan en dook vlak voor ons een vis uit het water op. En toen we vlak bij de camping waren cirkelden er twee zeearenden boven onze hoofden!

's Middags was voor ons een luie middag in de zon en Gerben is op zijn racefiets een rondje gaan rijden.

Toen Gerben zijn tent ging afbreken zagen we een hele grote rups op de binnentent. Els liet die ook aan onze campingburen zien en die wisten na een tijdje te vertellen dat dit de wilgenhout-rups is.

Toen Gerben vertrokken was hebben wij nog een hele tijd buiten gezeten. Maar om negen uur ging het ineens heel hard waaien en onweren.

Maandag 10 mei alweer de laatste dag hier. Helaas is het weer erg omgeslagen.
Alleen de temperatuur is wat beter dan zaterdag.
Met de camper zijn we naar de parkeerplaats bij het museum gereden en daar hebben we anderhalf uur gewandeld.
Alleen op het laatste stuk ging het even flink regenen.

In de camper ons brood opgegeten en toen naar huis. En toen scheen de zon weer!

17 mei tot 20 mei Kootwijkerbroek

Maandagmiddag 17 mei vertrokken we na drie uur naar de camping in Kootwijkerbroek. Het was tot dusver de hele dag regenachtig geweest.
Om half vier waren we op de camping en het was zowaar droog. Cocky en Roelof waren er niet want ze waren in Harskamp even boodschappen doen. Toen ze terug kwamen hebben ze bij ons in de camper een glaasje gedronken.
's Avonds zijn we bij hen in de caravan koffie gaan drinken en gekeken naar het interview met Maxima.

Dinsdagmorgen 18 mei was het droog en zijn we gaan fietsen naar het wildscherm bij Hoog-Buren. Helaas was er geen wild te zien. Dat hadden we nog nooit meegemaakt toen we hier eerder waren.
Pech voor Cocky en Roelof dus. Op de terugweg kregen we een fikse regenbui. Dus we kwamen wel een beetje nat terug op de camping.
's Middags scheen de zon en zijn we op de fiets boodschappen gaan doen in Kootwijkerbroek. Het centrum ligt hier 4 km vandaan.
Een terrasje was er niet te vinden maar terug op de camping hadden we een heerlijk terras
buiten in de zon!

Woensdagmorgen 19 mei hebben Els en ik een wandeling gemaakt vanaf de camping. We zagen in het bos veel afdrukken van zwijnenpoten en hertenpoten, maar geeneen in levende lijve.
Wel mooie bloeiende klaver. Toen we thuis kwamen en even bij Cocky en Roelof verslag gingen doen begon het heel hard te regenen en te onweren. Even later zag Cocky dat de campingdeur bij ons nog open stond. Dat was dus een natte boel binnen vooral op de vloer.
's Middags werd het weer droog en hebben we buiten gezeten en toen het wat frisser werd in de voortent bij de Bisschopjes.
Na het eten hebben Els en ik nog een paar potjes jeu de boules gespeeld.
Daarna nog de documentaire van de Molukkers gekeken.

20 mei tot 23 mei Oostwoud

Donderdag 20 mei vertrokken we om half elf van de camping in Kootwijkerbroek na eerst nog een gezamenlijk bakkie. We werde door de Bisschopjes uitgezwaaid.
Eerst boodschappen gedaan in Harderwijk en doorgereden naar Lelystad. Voor de houtribdijk hebben we onze haring  met brood gegeten en een dutje gedaan en daarna via de dijk naar Enkhuizen en door naar de camping.
We zijn maar op de tegels gaan staan. Het gras is waarschijnlijk niet stevig genoeg als het veel regent.
Nadat we geinstalleerd waren de fietsen gepakt en nog een klein rondje in de omgeving gefietst. Mooie dorpjes en niet alleen kale natuur.
In een weiland zagen we grutto's en scholeksters broeden.

Vrijdag 21 mei is een stormachtige dag. Wel is het overdag tot na de avondkoffie droog geweest. Fietsen zat er niet in met de storm dus zijn we met de camper naar Hoorn gegaan en hebben daar een stuk van een stadswandeling gemaakt.
Er staan heel mooie oude gebouwen in Hoorn. We hebben er bijna twee uur gelopen.

Terug bij de camper gegeten en even uitgerust en daarna weer terug naar de camping.
Toen we in de camper zaten zagen we een nestkast tegen de schuur getimmerd waar een vogel in zat. We dachten eerst aan een jonge steenuil, maar dat was verkeerd gedacht want later kwam één van de ouders en dat was een torenvalk.
Maar toch wel mooi om dat te zien.

Zaterdag 22 mei is overdag helemaal droog geweest. Nog wel veel wind en bewolkt.
Met de camper zijn we naar Enkhuizen gereden en daar een stadswandeling gemaakt. Net als in Hoorn veel mooie gevels van huizen.

Op een terras thee en koffie gedronken. En nog wat vis gekocht voor de lunch.

Via een andere route weer terug naar de camping. We kwamen nog langs het veld met de grutto's en hier nog even staan kijken.

Zondag 23 mei. Volgens buienradar zou het eerst om 10 uur droog zijn maar dat werd 11 uur. Toen zijn we op de fiets gestapt om Medemblik te bekijken. Eerst kwamen we bij het kasteel Radboud. Daar zijn we omheen gelopen en toen de fiets even verderop in het oude stadje neergezet en de aangegeven stadswandeling gelopen.
Medemblik is kleiner dan Enkhuizen en Hoorn en ook iets minder welvarend geweest. Kleinere huisjes dan in de twee andere plaatsen. Maar wel leuk om te zien.

In het stadje hebben we nog wat gegeten op een verwarmd terras. En daarna met de fietsen weer naar de camping.
We hadden gisteravond al besloten dat we maandag een dag naar huis zouden gaan en Friesland over te slaan gezien het weer en daarna op woensdag naar Drenthe te gaan. We hebben daar een camping besproken in Taarlo.
Op de fiets bedachten we dat we ook wel vanmiddag vast naar huis konden gaan gezien de kou. En zeker toen we op de camping aankwamen was daar geen reden om dat niet te doen. 's Middags waren er nog 3 campers bijgekomen en nu staan we mannetje aan mannetje naast elkaar op het beton.
Na een korte rust in de camper waren we om half zes thuis.

26 mei - 31 mei Taarlo

Woensdag 26 mei om elf uur vertrokken we weer van huis. Eerst naar een campingzaak in Ermelo om een nieuw kacheltje te kopen. Van de oude is er minstens één verwarmingselement kapot.
Daarna vlak bij Harderwijk op een parkeerplaats ons brood opgegeten en een middagrustje en daarna naar Bovensmilde naar Wicher. We zijn hier gebleven tot na het opgehaalde avondeten en daarna naar de camping in Taarlo gegaan. Hier zijn in ieder geval verharde plekken voor een camper om te staan. Voor caravans is er echter geen plaats want die staan in het water.

Donderdag 27 mei regende het 's ochtends dus zijn we maar met de camper naar Cobi en daarna naar Riet gegaan.
Daarna weer terug naar de camping en even siësta en daarna op de fiets weer naar Assen naar Jan en Renja.
Terug op de camping gegeten en tv gekeken op de laptop.
We hebben trouwens een mooi uitzicht want wij staan op de laatste camperplek.
Het is ondertussen onbewolkt geworden.

Vrijdag 28 mei werd voor het eerst een betere dag. Om tien uur kwamen Bert en Klazien om met ons te gaan fietsen.
Na de koffie op pad. Van Taarlo naar Oudemolen, Schipborg, Anloo, Anderen, Balloërhei en weer terug.
Dit is een prachtig rondje langs de Drentsche Aa.
Onderweg op een bankje ons brood opgegeten en bij de camping zijn Klazien en Bert gelijk verder gegaan naar hun eigen huis.
Wij hebben de rest van de middag bij de camper doorgebracht. Gelezen in de zon en zelfs buiten gegeten.
Els is ook nog even wezen wandelen.

Zaterdag 29 mei was weer een dag van bezoekjes. Eerst even boodschappen gedaan in Assen en daarna naar Sascha en Floris om hun nieuwe huis te bewonderen. Daarna via Deurze met zijn Ooievaarsnest naar Rik en Suzan in Nooitgedacht.
Het was heel gezellig.
We zijn niet regelrecht naar de camping gegaan maar hebben nog een rondje gefietst voordat we weer op de camping waren.
Op een bankje bij het Lonerdiep - dat even verderop Taarlosediep heet - genoten van het uitzicht en de stilte.
Om vijf uur waren we weer op de camping. Nog even buiten in de zon gezeten.
Weer een heerlijke dag.

Zondag 30 mei een hele zonnige dag. Geen wolkje te zien. We zijn gaan fietsen naar het Fochteloërveen.
Eerst naar de uitkijktoren "de zeven". Toen we bovenop waren zagen we een paartje kraanvogels op en om hun nest.
Het is daar echt schitterend!
Verderop bij een andere kijkhut hebben we ons brood gegeten en Els is nog even wezen kijken en zag daar een bruine kiekendief.
Verder langs Veenhuizen, Zuidvelde, Peest en Ubbena weer naar de camping. Op het laatste stuk zagen we in een weiland waar het gras werd binnengehaald 22 ooievaars!
Op de camping nog heerlijk in de zon gezeten!

31 mei - 4 juni Haarlo

Op 31 mei werden we pas om negen uur wakker. Eerst ontbijten en de camper klaarmaken voor vertrek.
Om half elf vertrokken we van de camping in Taarlo en eerst naar Schoonoord om boodschappen te doen en daarna naar "het bos van de toekomst" om de bomen te bekijken.
Van links naar rechts: boom van Iris, Marit, Mariëlle.
Daarna nog gewandeld om het ven.

Daarna door naar Haarlo waar we een heerlijke plek hebben.

Dindag 1 juni zijn we gaan fietsen naar het Zwilbrocker ven.
Eerst even brood gekocht in Eibergen en even verderop koffie gedronken op een bankje.
Bij het ven zijn we eerst naar de uitkijktoren gegaan. De flamingo's zaten gelukkig heel dichtbij en we konden ze dan ook goed zien. Op de foto met de mobiel is het wat minder
goed te zien, maar op de uitsnede van de foto zie je er wel een paar. Wij hebben er bijna 20 geteld.
Daarna weer naar de camping, waar we iets na tweeën aankwamen.
Daar lekker buiten gezeten en zelfs na het eten nog buiten een potje scrabble gespeeld.

Woensdag 2 juni weer een mooie fietstocht gemaakt. Veel fietspaden over oude kerkepaden en langs de Berkel.
In Groenlo ons brood gegeten en daarna weer naar de camping. We hebben 34 km gefietst.
Op de camping weer een luie middag. Vlak bij onze camper heet een putterspaartje een nest gebouwd en ze zijn druk bezig om de jongen te voeren. We willen ze niet storen door er al te dicht bij te komen.

Donderdag 3 juni. Els had niet veel zin om te fietsen, maar er moest wel brood worden gehaald. Dus ben ik na het ontbijt op de fiets gestapt en via een flinke omweg naar Eibergen gegaan om daar brood(jes) te kopen.
Onderweg kwam ik langs de Mallumsche watermolen in de Berkel.
Els heeft eerst de camper schoongemaakt van binnen en wat in de omgeving van de camping gelopen.
's Middags druk geweest om twee campings te zoeken voor het laatste gedeelte van de reis. Om twee uur begon het wat te regenen en een beetje gerommel in de verte maar het zette niet echt door. Maar het bleef ook niet de hele tijd droog.
Na het eten nog een rondje gewandeld vanaf de camping.

4 juni - 7 juni Vierakker

Vrijdag 4 juni vertrokken we om half elf van de camping na eerst water te hebben geloosd en schoon water ingenomen naar de camperplek in Vierakker.
Onderweg nog boodschappen gedaan en om twaalf uur waren we op onze bestemming. We staan er helemaal alleen!
's Middags zijn we op de fiets naar Annemieke in Zutphen gegaan, Edwin was er ook, en dat was heel gezellig.
Op de camping buiten gegeten en tot negen uur nog buiten gezeten met het scrabblebord.
De hele dag is het hier droog gebleven.

Zaterdag 5 juni een bewolkte dag. De temperatuur is nu onder de 20 graden gekomen. Maar het is wel droog dus konden we prima fietsen. We zijn eerst naar Zutphen gegaan en hebben in het cantrum wat rondgelopen en hebben op een terrasje wat gedronken met appelgebak erbij.
Daarna via een andere route weer terug naar de camping. Helaas misten we een routebordje en werd de route toch langer dan we van plan waren.
Op de camping verder een rustmiddag!

Zondag 6 juni weer een fietstocht. We zijn naar Bronckhorst gereden. Een heel oud klein dorpje.
We hebben de fietsen er neergezet en zijn daar wat gaan rondlopen. In de kerk hebben we nog een expositie van schilderijen bekeken.
Toen met de pont over de IJsel en aan de andere kant van de rivier weer omhoog richting Zutphen en via een brug weer terug naar de camping.
Op de camping de camper klaargemaakt voor vertrek morgen naar Groesbeek.

7 juni - 9 juni Groesbeek

Maandag 7 juni is weer een zonnige dag. Even over tienen vertrokken we uit Vierakker. Eerst boodschappen gedaan in Brummen.
Om twaalf uur kwamen we op camping de Klos aan.
De hele middag verder buiten gezeten. Veel schaduw hebben we hier niet.
's Avonds na het eten nog buiten gescrabbeld.

Dinsdag 8 juni zijn we met Ria en Gerard wezen fietsen. Om half twaalf troffen we elkaar op een punt en daarvandaan heerlijk gefietst door de Millingerwaard en de Ooipolder.
Op een terras wat gedronken. Daarna nog even naar een kunstwerk ter herdenking van de slachtoffers uit de tweede wereldoorlog.
Bij Gerard en Ria nog heerlijk gegeten en om negen uur gingen we weer op de fiets naar de camping.
Echt een heerlijke en gezellige dag.

9 juni - 12 juni Afferden

Woensdag 9 juni vertrokken we even na 10 uur van de camping in Groesbeek. In Groesbeek zelf even boodschappen gedaan en daarna doorgereden naar een parkeerplaats aan de rand van het Reichswald. Na een bakkie zijn we nog even wezen wandelen.
Bij de camper nog even ons brood gegeten en daarna door naar de camping in Afferden waar we om één uur aankwamen.
De rest van de middag geluierd!

Donderdag 10 juni de fietsen gepakt voor een fietstocht.
Eerst een stuk langs de Maas en daarna door de Maasduinen. En het was stralend weer. Langs de Maas konden we nog wel in de zon zitten maar in de Maasduinen moesten we wel zoeken naar een bankje in de schaduw om ons brood te eten.
Het was een prachtige tocht. En terug op de camping was het weer een goede reden om verder de middag lui door te brengen.

Vrijdag 11 juni weer op de fiets. Eerst langs de Mariakapel in Afferden en even verderop met de pont de  Maas over.
In Brabant een rondje gemaakt. We kwamen ook bij het Oorlogsmuseum in Overloon en heel bijzonder er lopt een fietspad over een fietsbrug door het museum. Helaas weer net als gisteren op de fietstocht vergeten foto's te maken.
Bij Bergen weer de Maas over en weer door de Maasduinen terug naar de camping.
Na een korte rust vond ik het nodig om nog wat foto's te maken die ik gisteren niet had gemaakt dus ben ik nog maar een keer op de fiets gestapt om dat goed te maken.
Al met al heb ik 62 km gefietst!

Zaterdag 12 juni vertrokken we om half tien vanaf de camping. Eerst nog wat boodschappen gedaan en daarna naar Ans en Giorgio in Deurne. Heel gezellig!
Om drie uur gingen we weer naar ons huis.

We hebben een mooie vakantie gehad!

Maandag 26 juli

's Middags om drie uur waren we bij de camping "Het Grote Bos" tussen Doorn en Driebergen.
Eveline kwam een kwartiertje later. Alle bagage van Marit en Iris in de camper geladen en Eveline is met ons meegereden naar de plek en Marit en Iris fietsten er achteraan.
Gauw de tent opgezet van de meiden en koffie en thee gedronken. Na vijf uur vertrok Eveline weer.
Marit en Iris naar de speeltuin gegaan. Ze kwamen nat thuis van de natte toestellen.
Na het eten zijn we naar het centrum gefietst om een survivel te boeken. We zagen ook een hele rij mensen die ergens naar binnen wilden. Het bleek een voorstelling te zijn van een zoon van Hans Kazan. Marit en Iris zijn ook gaan kijken. En wij hebben voor woensdagmiddag een klimparcours geboekt.
Toen de meiden weer thuis waren in de camper nog een spelletje gedaan.

Dinsdag 27 juli
Pas om 11 uur kwamen de jonge kampeerders uit hun tent. Het ontbijt en de lunch volgden elkaar snel op. Tussendoor kon er nog net even gebadmintond worden.
Iris en Els zijn naar het zwembad gegaan en Marit deed op de camping oefeningen.

Toen het begon te regenen zijn we binnen gaan verven.
Het werden mooie kunststukken.

's Avonds hebben we in het restaurant gegeten en daarna in de camping nog monopolie gespeeld.

Woensdag 28 juli

Een drukke dag! Dick was al vroeg naar Driebergen gefietst om lekkere broodjes voor het ontbijt te halen en de dames moesten om 10 uur er uit want om 11 uur gingen we bowlen.
Na één ronde met zijn vieren hebben Marit en Iris ook nog bijna een tweede ronde kunnen doen.

Daarna gauw eten in de camper, Er was nog kibbeling over van het eten van gisteravond, en daarna naar het circuit.
Marit en Iris wisten zich daar goed te weren en ze zijn niet nat geworden. Ondanks wiebelende boomstammen en touwen over het
water.
Alleen toen het afgelopen was mocht je van de trainer als je wilde nog wel het water in. Iris liep toen met haar schoenen er in en die waren
dus zeiknat.

In de camper even uitgerust van al dat werk.

Om half zes kwam Gerben en toen zijn we in een pannenkoekenrestaurant gaan eten. Daar zijn we door het bos naar toe gelopen. Marit en Iris hadden de pannenkoeken Stuiterbal en Knettergekke Kids. Veel snoepjes en marshmallows er op.

Terug op de camping Gerben uitgezwaaid en daarna onder de douche en de tent in.

Donderdag 29 juli
Vroeg er uit want Eveline komt om 10 uur de tent afbreken en om 11 uur moeten we de camping verlaten.
Het was heel gezellig met de twee meiden!

Vanuit Driebergen zijn we eerst naar huis gereden om alle spelletjes en knutselspullen uit de camper te halen en dingen die we waren vergeten weer in te laden.
Na een middagdutje vertrokken we even na drie uur naar Hoogeloon. Hier kwamen we iets voor vijven aan. Het is een hele mooie camping met schoon sanitair. Echt een aanrader!

Vrijdag 30 juli
Om ongeveer 10 uur zijn we op de fiets gestapt en hebben een mooie tocht gemaakt. Het was heerlijk weer.
Toen we door Bladel kwamen hebben we boodschappen gedaan voor een aantal dagen en om twee uur waren we weer op de camping. We hebben iets meer dan 40 km gefietst.
Op de camping gelezen en gepuzzeld. Soms buiten in de zon maar af en toe spetterde het wat. En om half vijf even een harde bui. Maar daarna weer zon.

Zaterdag 31 juli
Om tien uur zaten we weer op de fiets. Nu een tocht gemaakt naar het zuiden met zelfs een klein stukje België. Zijn we dit jaar toch nog in het buitenland geweest.
Het was de ene keer zonnig, dan weer bewolkt en heel eventjes heeft het wat gemiezerd. Maar dat was zo over en we waren net in Hapert waar we een boodschap moesten doen.
's Middags konden we bij de camper in de zon zitten en ook 's avonds  hebben we dat nog gedaan.

Zondag 1 augustus
Vandaag zijn we bij Gijs en Renee in Eersel koffie gaan drinken. Heel gezellig. We moesten even een buitje afwachten voordat we weer terug konden op de fiets. Om een uur of twee waren we weer op de camping. 's Middags ging het steeds meer regenen.

Maandag 2 augustus
's Ochtends op de fiets richting Veldhoven gegaan. Daar nog wat boodschappen gedaan en daarna via Vessem weer terug naar de camping. Totaal 30 km.
Tegen vieren gingen we weer op de fiets naar Casteren, zo'n 4 km vanaf de camping naar Hans en Annemie (die we in Canada hebben ontmoet) en hun dochtertje Tessy.
We hebben er heerlijk gebarbecued en daarna nog hun foto's van Canada bekeken en wat herinneringen opgehaald.
Heel gezellig allemaal.
Om half tien gingen we weer naar de camping en zijn daarna meteen maar naar bed gegaan.

Dinsdag 3 augustus
Ondanks dat we vroeg naar bed waren gegaan werden we toch pas na half negen wakker.
De camper eerst reisvaardig maken en daarna zijn we naar de Strabrechtse hei gereden. Daar hebben we even koffie gedronken en daarna een rondwandeling van 5 km gemaakt.
De hei begint te bloeien maar nog niet volop.
Terug bij de camper zijn we meteen naar huis gereden waar we om ongeveer half vier aankwamen.