Kroatië 2016 - Reis mee met Els en Dick

Ga naar de inhoud

Kroatië 2016

Reizen 2015 t/m 2018
Klik in de tabel hiernaast om naar de betreffende datum te gaan.
27 april
Op koningsdag zijn we 's middags vertrokken naar een eerste tussenstop, Deurne.
Bij Ans en Giorgio lekker gegeten en gekletst. Het was erg gezellig.
28 april
Vanmorgen om 9 uur vertrokken we uit Deurne. Het is wel erg fris maar de zon schijnt. Onderweg hebben we maar een paar spatjes regen gehad.
Om half vijf waren we in Schlüsselfeld. De camperplek die aangegeven wordt door de NKC is niet de goede plek. Je zou er misschien wel kunnen staan maar volgens de omwonenden werd dit nooit gedaan. Er was wel een andere plek vlakbij de Altstadt. Hier is een parkeerplaats waar ook campers mogen staan. Er zijn geen speciaal gereserveerde plaatsen vvor campers maar er is wel een aparte hoek waar je vuil water kunt lozen.
Voor het eten zijn we eerst door het stadje gelopen. Na het eten hebben we nog 3 spelletjes rummicub gespeeld. Gelezen en het verslag van vandaag geschreven.
Morgen gaan we naar Passau.
29 april
Gisteravond waren we vroeg naar bed gegaan dus vanmorgen waren we om 7 uur wakker. Het is heel zonnig weer.
Om half negen vertrokken we naar Passau waar we iets na 11 uur aankwamen. Even buiten gezeten in de trui en na het eten wilden we eersy in de stoelen buiten onderuit maar we hadden beiden nog geen slaap. Dus om 1 uur zijn we maar naar Passau gegaan. Eerst naar de Dom, een heel mooie kerk met veel plafondschilderingen en een gouden preekstoel. Daarna nog door het stadje geslenterd. Passau ligt aan drie rivieren. De Linz en de Inn stromen hier in de Donau. Langs de oever van de Inn liep een wandelpromenade. Hier hebben we heerlijk op een bankje in de zon gezeten. Els deed de trui zelfs uit.
Iets na vier uur waren we weer bij de camperplek. Hier weer heerlijk buiten gezeten.
Na het eten een rondje langs de Linz gelopen, ongeveer 4 kilometer. Terug hadden we niet helemaal het goede pad. Het werd steeds smaller en drassiger. Ik gleed een keer bijna de rivier in. Maar onze inspanningen werde wel beloond want we zagen twee bevers en ook een beverburcht met aangeknaagde stammen. Helaas is deze foto mislukt.
Om half negen weer terug bij de camper. Het zal wel weer vroeg bedtijd worden.

30 april
Vanmorgen weer op pad naar Aigen in Ennstal. De camperplaats in Passau is wel erg gewild. Er zijn maar 12 plaatsen en toen wij wegreden om half tien stonden er al weer twee campers te wachten.
Onderweg boodschappen voor het weekend gedaan. En we zagen in de verte al de eerste sneeuw op de bergen. Els bleef maar foto's maken.
Om half drie waren we op de camping Putterersee. Heerlijk buiten gezeten in t-shirt. Het was gewoon warm.
Aan het eind van de middag kregen we wel wat last van koude windvlagen.
Na het eten nog een rondje om het meertje gelopen en gescrabbeld.
1 mei
Vanmorgen was het al helemaal bewolkt maar nog wel droog. De voorspelling was dat het 's middags zou gaan regenen.
De wandelschoenen maar aan om het bergje bij de camping te beklimmen. We liepen net buiten en het begon een beetje te regenen. Maar we zouden toch in het bos lopen dus we besloten maar om toch te gaan. In het bos hadden we weinig last van de regen. Het was ook de eerste test voor de knie in de bergen. En het ging geweldig. Naar beneden liep ik Els er uit. Een heel verschil met vorig jaar! We zagen nog een mooi bloemstuk op een wortel van een omgevallen boom (zie foto).
De weersverwachting voor de komende dagen in Oostenrijk is slecht. Ook in Slovenië is het nu slecht maar dinsdag wordt het daar beter. Na het eten zijn we maar hier van de camping vertrokken en zijn we maar vast een stuk gaan rijden tot een camperplek bij St Andrä. Het is niet meer droog geweest. (Zie uitzicht uit het raam)
Na het eten nog Catan gespeeld.
2 mei
Vandaag verder gereden naar camping Menina. Onderweg boodschappen gedaan. De groene asperges waren in de aanbieding. Die eten we nu zeker twee keer.
De hele ochtend heeft het geregend en toen we tegen 12 uur op de camping aankwamen ook nog. Maar na het eten en de middagdut was het droog.
Ik had aan de campingbaas gevraagd naar een wandeling. Hij gaf er twee aan. Ik had hem waarschijnlijk niet goed begrepen en begreep dat er een van 3 en een van 5 km was. We besloten die van 5 te doen maar achteraf bleek dat de bruggen waar we over moesten 5 km uit elkaar lagen. Dus hebben we 10 km gelopen.
Na de heerlijke asperges nog een spelletje scrabbel en het verslag geschreven.
3 mei
Vanmorgen de fietsen van de camper gehaald om te gaan fietsen naar Morzije waar een bloemententoonstelling is. En onderweg komen we langs Nazarje met een mooie kerk.
We zijn echter niet verder gekomen dan Nazarje. Vlak voor de kerk begon mijn fiets ineens heel erg te kraken en was er geen motorondersteuning meer. Alles lijkt door te slippen.
Dus nadat we bij de kerk geweest waren - niet open - maar op eigen kracht weer naar de camping.
's Middags geluierd en gelezen en een kort wandelingetje langs de camping.
Na het eten nog gescrabbeld en mail verstuurd.

Even nog hetgene wat we hoorden van de campingbaas:
Slovenië is maar een klein land, zó klein dat een haan er in een dag wel doorheen kan lopen (zie tekening).
In het gedeelte bij het kruisje stonden wij op de camping.
4 mei
Vanmorgen om negen uur vertrokken we om naar Zagreb te gaan. Op internet hadden we daar een Giantdealer gevonden. Maar hopen dat ze de fiets daar kunnen maken.
Langs een mooie route - we gaan niet over een snelweg want dat zijn tolwegen - kwamen we om kwart over een bij de Giantdealer aan. De camper konden we op de stoep voor de winkel neerzetten, ook al was dit geen officiële parkeerplaats. In de winkel was gelukkig iemand die engels sprak en die mee naar buiten kwam om de fiets van de drager te halen. Nadat ik het gekraak van de motor had laten horen zei hij al dat het een ernstig probleem leek te zijn. Eenmaal in de winkel liep al het personeel naar de fiets om ook het gekraak te horen. De fiets werd meteen naar de werkplaats gebracht en men ging ook meteen aan het bellen. Normaal zou er een nieuwe motor ingebouwd moeten worden maar die hadden ze niet en volgens Giant moest die uit Taiwan komen. Maar ze hadden wel een heel wiel met motor ergens liggen, misschien kon dan het geheel toch nog snel worden gemaakt. Eerst zouden we morgen terug kunnen komen om de fiets weer op te halen, later bleek het wel na twee uur te kunnen en al met al hadden we na anderhalf uur een fiets met een nieuw wiel.
Daarna terug naar de camping buiten Zagreb. We staan aan een meer. Na de koffie zijn we daar nog wat langs gewandeld.
Na het eten nog gescrabbeld.
5 mei
We willen vandaag Zagreb gaan bekijken. Er is een mogelijkheid om dat op de fiets te doen. Bij de receptie hadden ze een route.
Tegen tienen vertrokken we. Het was een grindpad en door de regen van de afgelopen tijd lagen er heel wat plassen waar we omheen of doorheen moesten. Toen we op het meer een eilandje zagen met broedende meeuwen misten we het bordje dat we moesten afslaan. Dus wij rechtdoor en het pad werd hoe langer hoe slechter. Tenslotte was fietsen geen optie meer want de fietsen zakten helemaal weg in de blubber.
Dus maar weer terug en bij het iets betere stuk de ergste modder tussen de spatborden en band weggehaald zodat fietsen weer mogelijk was. Eerst maar terug naar de camping om de fietsen goed af te spoelen. Toen zagen we ook waar we fout waren gereden.
Om elf uur maar weer opnieuw op pad. Nu de route wel gereden die aangegeven was door  de receptioniste. Maar we moesten wel een paar keer een steile kant af en op om onder de snelweg door te kunnen. En borden hoe je moest rijden stonden er ook niet. Toen we weer op de uitkeek gingen hoe het pad weer verder zou lopen kwamen er nog twee Nederlanders aan die ook op de camping stonden en dezelfde route wilden fietsen. Soms reed het ene stel fout en dan wij weer maar tenslotte kwamen we dan toch bij het stadion van Zagreb uit.
Toen nog een stuk voordat we echt in het centrum waren. Op de stoep stond een vrij smalle strook aangegeven voor fietsers maar ook de voetgangers maakten er gebruik van dus echt doorrijden is er niet bij en bij zijwegen moest je goed uitkijken of je niet een hoge stoeprand af moest.
Vlakbij het nationaal theater van Kroatië hebben we de fietsen gestald en zijn verder een stadswandeling gaan maken. Al vrij snel zaten we op een terras om eerst wat te eten. Het was tenslotte al ver na één uur. Daarna verder langs de stenen poort en de St Markuskerk met zijn beroemde dak en daaromheen de regeringsgebouwen.
Als laatste de kathedraal en toen weer terug naar de fietsen.
De tocht over het grind terug wilden we ook niet meer doen dus zijn we door de stad gereden (over de stoepen). In een park zagen we ook nog kunstwerken van grote robots. Om half zes waren we weer terug. Eerst met de nederlanders die vlakbij ons in een huisje zitten wat gekletst en later nog met de fietsende nederlanders.
Om zeven uur gegeten en na het eten heeft Els de fietsen nog eens grondig afgespoeld met de slang van onszelf en ik kon daarmee ook vast water tappen. Ook de fietsen maar vast opgeladen. Naar Zagreb gaan we toch niet meer.
6 mei
Vanmorgen om tien uur vertrokken we uit Zagreb. In Sisak boodschappen gedaan en koffie gedronken en daarna door naar Cigoc. Om half één kwamen we daar aan. We staan daar onder de klapperende ooievaars. We konden heerlijk in de zon genieten van het verse brood en daarna nog even onderuit.
We zijn op de fiets naar het informatiecentrum van het natuurgebied Lonjsko Polje gereden en kregen daar een heleboel informatie. Maar ondertussen werden we ook behoorlijk gestoken door de muggen. Volgens de natuurbeheerder was dat vandaag uitzonderlijk.
We hebben voor een paar dagen toegangskaarten voor het gebied gekocht en zijn nadat we eerst weer op de camping muggenolie zijn gaan halen en smeren nog een klein stukje gaan fietsen. En dat zomaar in de blote armen!
In de verte hoorden we onweer en we zijn maar weer terug gegaan naar de camping. Er vielen wel een paar spatjes maar het was de moeite niet.
Na het eten gescrabbeld.
7 mei
Vandaag op de fiets naar een natuurgebied hier 15 km vandaan bij Muzilovcica, het park Rakita. Het was goed weer maar omdat we gisteren nogal gestoken werden door de muggen toch maar wat aangetrokken met lange mouwen.
Veel vogels zagen we niet op die plek, wat zilverreigers en gewone reigers en vrij ver weg. Wel liepen er koeien en varkens met biggetjes.
Op de fiets zijn we verder het park ingereden. Toen we ergens langs de kant koffie en thee zaten te drinken zagen we twee wielewalen en vlakbij zat er ook nog minstens één volgens het geluid dat ze maakten.
Verderop in het bos zagen we nog meer varkens lopen maar die wisten niet hoe snel ze voor ons moesten verdwijnen. In een kijkhut hebben we ons brood opgegeten en daarna zijn we weer terug naar de camping gefietst.
Van drie tot zes gelezen en daarna zijn we in het restaurantje gaan eten. Heel lekker.
Na het eten nog een stukje met de fiets naar een natuurgebiedje vlakbij. We zagen daar net een herder met zijn schapen uitkomen.
8 mei
Vandaag naar het gedeelte van het reservaat bij Krapje. Omdat dit 30 km verderop is gaan we maar met de camper.
Bij het informatiecentrum kregen we de sleutel van de kijkhut. We moesten nog even verder met de camper om naar de plek te gaan waar de lepelaarkolonie huist omdat een gedeelte van het pad niet te belopen is. Later zagen we dat er een diep water was waar je dan door zou moeten.
Bij de kijkhut aangekomen zagen we een mengelmoes van allerlei soorten vogels - veel reigersoorten en pelikanen - in het struweel waarin ze nestelden. Af en toe kwam er een langs vliegen.
Toen we beneden bij de hut ons brood hadden gegeten en even verder liepen op het pad tot de plek waar we niet meer verder konden zagen we twee koekoeken vliegen.
Bij de vorige camping hadden ze gezegd dat er in Krapje ook een camping was maar in het informatiecentrum werd gezegd dat dat niet het geval was. Wel iets terug en we kregen een folder met het adres maar toen we daar kwamen bleek dat ze misschien wel een camping wilden beginnen maar nu nog niet.
Halverwege op de heenweg hadden we wel een bord met camping gezien. We staan hier helemaal alleen met mooi uitzicht.
9 mei
Vandaag weer een reisdag, nu helemaal naar het oosten van Kroatië. In het begin was het vlak maar na een tijdje zagen we al weer flinke heuvels. Er waren ook kleine klimmetjes van 10%. Onderweg boodschappen gedaan en bij een kapelletje bij een kerkhof vonden we een mooi plekje voor de middagrust. Daarna doorgereden naar Kopacevo waar we op een camping staan. We hebben weer internet dus zijn we druk aan de slag gegaan met het beantwoorden van mail.
10 mei
Op de fiets naar het park Kopaci Rit, een natuurgebied in het moerasgebied van de Donau tussen Kroatië en Servië. Het was erg bewolkt en al gauw vielen er wat spatjes. Bij het informatiecentrum toegangskaarten voor het gebied gekocht en gevraagd naar een fietsroute. We konden een rondje van ruim 30 km maken.
Het eerste stuk ging over een dijk met steenslag maar heel goed te fietsen. Jammer alleen van het weer. We zagen eerst een aalscholverkolonie en verder veel reigers. Ook zagen we wilde varkens met jongen maar die kon ik niet op de foto zetten want toen ze ons zagen vluchtte de hele groep het kreupelhout in.
Uiteindelijk kwamen we weer bij bebouwing waar ook een informatiecentrum moest zijn maar dit was gesloten. Er was daar ook een kasteel waar een Habsburgse nog gewoond heeft.
Ondertussen was het opgehouden met zachtjes regenen dus het laatste stuk maar in één keer door naar de camping waar we om twee uur aankwamen. Lekker gaan lezen en daarna Catan gespeeld. Het is de hele dag verder niet droog geweest.
11 mei
De regen is opgehouden en nu schijnt de zon. Wel is er veel dunne bewolking.
We zijn weer naar het natuurpark gegaan en hebben daar een wandeling gemaakt. Ze hadden een heel mooi pad over vlonders van 3 km.
Onderweg goed gekeken of we nog bijzondere vogels zagen. En ja hoor we zagen de grote karekiet en heel bijzonder het woudaapje.
Bij een meer ons brood opgegeten maar daarna zijn we toch maar naar de camping gegaan. We waren al om negen uur op pad gegaan.
's Middags lui geweest en na het eten nog even door Kopacevo gelopen.
Morgen gaan we naar Bosnië.
12 mei
Vanmorgen vroeg nog even droog maar al gauw begon het te regenen. We hebben de hele dag gereden naar de camping in Jajce. De tomtom kent heel veel wegen - zelfs hoofdwegen - in Bosnië niet, dus moest Els met de kaart op schoot navigeren. Maar alles ging goed.
Na Banja Luka reden we bijna de hele weg door een kloof zeker wel 30 km lang, heel mooi. En gelukkig regende het toen bijna niet meer.
Om half zes waren we op de camping. We waren de enige gasten op dat moment. Later kwam er nog een duitse camper maar die was gehuurd door een Nederlands stel. 's Avonds zijn ze bij ons koffie wezen drinken.
13 mei
Eerst wilden we op de camping in Jajce blijven. Maar de wasmachine was kapot, de douches gaven alleen koud water en het internet werkte ook niet. Bovendien ging het ook weer regenen.
Van de Nederlanders hadden we 's avonds nog een boekje over Bosnië-Herzegowina gekregen om even in te lezen. Zij gingen naar Mostar en wij twijfelden nog over Sarajevo. Maar we zijn ook maar naar Mostar gegaan.
De Nederlanders (Alie en Henk) hadden ook nog twee adressen van campings in de buurt van Mostar.
We gingen weer door een kloof maar ook hoog door de bergen. Toen we aan de middagrust toe waren kwamen Alie en Henk ook daar pauze houden.
Wij zijn trouwens niet op de camping terecht gekomen want die bleek nog 10 km voorbij Mostar te liggen. Dus wilden we eerst Mostar bekijken. Op zoek naar een parkeerplek zagen we een bord met een camper erop aangegeven. Dit gevolgd en nu staan we op een parkeerplaats bij een huis waar we ook kunnen overnachten. Er is een terrasje waar je uit kijkt op de Stari Most, de oude brug van Mostar. In 1993 is hier heel erg gevochten en is bijna alles in puin geschoten en vernield. De brug is weer nieuw opgebouwd.
Na de koffie zijn we de oude stad nog ingeweest. Vanaf de brug kon je dus ook onze camper weer zien staan.
De oude stad is heel touristisch, niets dan souvenir en kitswinkeltjes en terrasjes. Maar je zag ook nog onbewoonde gebouwen met grote gaten van kogels en heel veel graven van omgekomen mensen in 1993.
Na het bezoek aan de stad nog gepraat met Slovenen die ook een tour aan het maken waren door voormalig Joegoslavië. Na het eten verslag schrijven van een aantal dagen.
14 mei
Om zeven uur werden we wakker door het onweer. En het regende verschrikkelijk. Buiten moesten we alleen het snoer opruimen en Els moest helpen met het manouvreren van de camper op het parkeerplaatsje. Dus wel flink nat.
Tegen negen uur vertrokken we richting Dubrovnic. Gelukkig werd het al gauw beter weer. Onderweg weer naar de favoriete winkel en om 12 uur waren we op de camping in Orasac.
Els heeft meteen de was in de wasmachine gedaan en verder bijna de hele middag geluierd. Alleen zijn we nog even naar de zee gelopen, nog een flinke steile helling vanaf de camping.
15 mei
Vanmorgen de wekker gezet op half acht, want we gaan met de bus naar Dubrovnic. En omdat het zondag is rijden de meeste bussen niet. Nu is er slechts een twee uurs dienst en die gaat ook niet direct naar de oude stad dus moeten we daar ook nog een stadsbus nemen.
Maar nu waren we wel te vroeg klaar dus was het nog even wachten voordat we de bus van kwart over negen konden nemen. Om 10 uur waren we al bij de oude stad. Het was nog lekker rustig. We zijn eerst de wandeling over de stadsmuur gaan maken. Je loopt dan helemaal rond de oude stad ongeveer een uur lopen met veel trapjes door de hoogteverschillen. Er is éénrichtingsverkeer voor de voetgangers ingesteld. Wij hadden bijna nergens last van touristen.
Na de wandeling over de muren in het stadje koffie en thee gedronken, ergens ons brood gegeten en nog door het stadje gelopen en wat kerken bekeken. Binnen mocht je nergens fotograferen.
Daarna weer met twee bussen naar de camping waar we om drie uur aankwamen. Daarna geluierd.
16 mei
We werden wakker door de regen maar gelukkig werd het om acht uur droog. Na het eten eerst geskypt met de van Wermeskerkens. Iris was constant aan het woord en aan het gekke bekken trekken. Het was wel leuk om ze even te zien.
Om tien uur vertrokken we weer in noordelijke richting, we zien wel waar we uitkomen. Op de kaart hadden we nog een natuurgebied ontdekt, de Neretvadelta, een gebied met slootjes. De hoofdweg loopt hier omheen en je kunt het in de diepte zien liggen. Maar wij zijn van de hoofdweg afgegaan en zijn er aan de zeekant langs gereden. Bij het dorp Blace zijn we even gestopt en hebben wat door het dorpje gelopen en een brood gekocht voor tussen de middag. Daarna even verder gereden waar we bij een soort haventje een mooi plekje vonden om te lunchen en te rusten. Heerlijk buiten in de zon.
Daarna nog verder gereden naar Podaca. We staan nu op een camping aan de zee. We staan echt tegen de kust aan. Onder ons is een kiezelstrand.
Na het eten buiten zijn we gaan scrabbelen en toen zagen we drie dolfijnen zwemmen. Helaas het fototoestel niet bij de hand.
Na de zonsondergang zijn we naar binnen gegaan.
17 mei
Vandaag een luie dag. Laat opgestaan, wat gerommeld rond de camper en na de koffie om elf uur een kort wandelingetje gemaakt langs de kust naar het volgende dorpje. Om half een waren we weer terug en toen geluierd bij de camper. Aan het eind van de middag ging Els de ramen wassen en omdat dit strepen op de camper achterliet ook maar de camper een klein beurtje.
We keken wel uit of we de dolfijnen nog zagen, vooral na het avondeten, maar ze waren deze keer vanmorgen gesignaleerd.
Weer een mooie zonsondergang en binnen nog gescrabbeld.
18 mei
Vandaag weer een luie dag. Nu zijn we naar het dorpje de andere kant op gelopen en hebben daar nog wat inkopen gedaan.
Toen we terug waren en gingen lunchen zagen we weer grote vissen boven water komen met veel meeuwen in de buurt. Het waren nu tonijnen. De dolfijnen hebben we vandaag ook niet meer gezien.
19 mei
Vanmorgen twijfelden we nog of we zouden blijven of weer verder trekken. Maar toen we buiten aan het ontbijt zaten vielen er wat spettertjes. We hebben toen alles gauw ingepakt en zijn naar Split gereden. Onderweg weer boodschappen gedaan. Om kwart over twaalf kwamen we op de camping aan.
Gegeten en toen met de bus naar het oude Romeinse paleis in Split. We hebben daar een paar uur rond gelopen. Erg mooi en interressant, vooral de kelders van het oude paleis. Helaas waren we het fototoestel vergeten, dus maar één foto van het internet.
Daarna weer met de bus naar de camping, waar we na het eten nog een potje scrabble hebben gedaan.
20 mei
Vanmorgen zijn we weer vertrokken van de camping in Stobrec-Split naar het natuurpark Krka. De Tomtom liet ons niet langs de kustweg rijden maar wist een binnendoortje door de bergen. Tijdens de koffiepauze zag Els mooie bloemen. Na een tijdje kwamen we weer op de kustweg terecht bij Sibonak. We moesten nog naar een bank voor wat Kuna's en zijn eerst naar het centrum gereden. Sibonak heeft nog een heel oud centrum waar we nog even doorheen hebben gelopen. Op de parkeerplaats terug nog even brood gegeten en toen naar camping Medina waar we even na enen aankwamen. 's Middags rustig bij de camper gezeten, wel onder de luifel want af en toe valt er een druppel (zoals ook in Sibonak). We zien regelmatig een paar hoppen langs vliegen, die hebben vast in de buurt een nest.
Na het eten gescrabbeld.
21 mei
Al voor negen uur zaten we op de fiets om naar het park met de watervallen te gaan. Het is ongeveer 6 km vanaf de camping over een vrijwel vlakke weg. Het is prachtig weer.
We hebben een hele tijd langs de watervallen gelopen en natuurlijk heel veel foto's gemaakt.
Na een uur waren we weer bij de fietsen. 's Middags geluierd en 's avonds in het campingrestaurant gegeten.
22 mei
Vandaag heb ik bijna niets gedaan. Els is nog wel aardig druk geweest met de was doen, 's middags zwemmen in het zwembadje van de camping en 's avonds met het bakken van pannenkoeken.
Na het eten gescrabbeld en een klein ommetje gelopen. O ja, de hop is nog even vlk bij ons op de camping geweest.
23 mei
Vanmorgen weer vertrokken vanaf de camping. Eerst naar een vogelgebied bij een groot meer vlak achter de kust,  Vransko Jezero. We hebben daar een tijdje rondgelopen, maar we zagen niet veel vogels. Een grote groep zilverreigers, wat eenden en meeuwen. Er was wel heel veel wind.
Na de lunch zijn we verder gegaan naar Plitvica Jezera. Over een mooie weg hoog door de bergen. We staan u op een camperplek - een boerencamping. Als het morgen goed weer is gaan we de meren en de watervallen bekijken. Maar vanavond begon het te regenen en te onweren.
Toen we om zeven uur opstonden was het gelukkig droog en we zagen wat blauw tussen de wolken. Dus op naar het Plitvice Jezera park met zijn meren en watervallen. Om acht uur waren we daar en het was nog heel rustig. Eerst met een bootje overgevaren naar het bovenste deel van de meren en daar omhoog geklommen. Je liep soms vlak langs de watervallen.
Even na tienen waren we bij het bovenste treinstation en hebben daar het treintje naar het onderste station genomen. Daar even wat gedronken en toen naar de grote waterval gelopen. Helaas konden we er niet dichtbij komen want er was een grondverschuiving geweest waardoor het onderpad niet toegankelijk was.
Terug dus via dezelfde weg naar het bootstation en met deze boot weer terug naar waar we vanmorgen de wandeling begonnen waren. Om een uur waren we weer bij de parkeerplaats en hebben daar een halve kip met friet gegeten. Ondertussen begon het weer te regenen. Wij hebben er in het park geen last van gehad.
Eerst hadden we het plan om naar een camping dichtbij te gaan, maar omdat het regende toch maar naar de kust. Onderweg even flink gerust en op die plek zag Els nog een paar mooie bloemen.
We zijn tenslotte op een camperplek in Selj terecht gekomen en staan nu pal aan zee.
25 mei
Ook alstonden we wel mooi aan het water, het was wel echt een camperplek. En die zijn in Kroatië ook niet gratis! Voor een paar euro meer heb je heel wat meer comfort.
Vanmorgen om negen uur vertrokken we naar het Nationaal Park Risnjak, een berggebied. De reis zou anderhalf uur duren volgens de tomtom, maar net als gisteren moesten we door een wegafsluiting weer een heel eind omrijden. Eerst een stuk kustweg, heel mooi en daarna over een zeer bochtige weg omhoog naar het informatiecentrum bij Bela Vodica. Eerst maar gelunched en even onderuit en daarna zijn we een paar uur wezen wandelen. In het park lopen lynxen, herten,vossen, reeën, wolven en ook bruine beren. Ik heb wel iets bruins zien lopen in de verte maar dat beest verdween direct achter de struiken, dus wat het was laten we maar aan de verbeelding over.
Terug bij de camper nog eerst bij het restaurant wat gedronken en toen weer naar de kust om daar ergens een camping te zoeken. We zijn in Drage terecht gekomen. Gezien de tijd nemen we ook maar een gedeelte van Istrië mee.
Na het eten nog even naar de zee gelopen.
26 mei
Vandaag weer een luie dag. Vanmorgen zijn we nog even over de boulevard gelopen en vanmiddag in de schaduw of in de zon zitten puzzelen en lezen.
Na het eten nog een spelletje scrabble en een spelletje catan gespeeld.
27 mei
Vandaag op weg naar de andere kant van Istrië. Eerst een stukje langs de oostkust en daarna door het binnenland naar de westkust. Het binnenland is ook heel erg mooi. Veel bos en heuvels maar geen campings o.i.d. Wel zie je hele mooie plaatsjes op een heuvel liggen. De eerste kwamen we net niet langs maar Bale-Valle hebben we maar even bezocht. Een hele mooie kerk, gebouwd op de resten van een nog oudere kerk en hele nauwe straatjes.
Om half een kwamen we op de camping bij Rovinj. De hele middag verder lui geweest. Na het eten zijn we nog een stukje langs de zee wezen wandelen. Een groot deel over de camping maar even verderop liep een voetpad. Dit kwam na een tijdje uit op een volgende camping.
28 mei
Het is wel heerlijk dat je 's ochtends de korte broek aan kunt trekken en 's avonds pas weer uit.
Vanmorgen wilden we proberen of we hier kunnen fietsen. Er zijn wat fietsroutes uitgezet. Van één van de routes wilden we een stukje fietsen naar een vogelgebiedje.
Maar het fietsen viel niet mee. Klimmen over losse steenslag geeft met voorwielaandrijving wel eens wat slipgevaar op. Els ging dan ook al gauw wat stukjes lopen. Nog voor het vogelgebied kwamen we langs de zee bij een mooi strandje. Maar Els had nu geen bikini bij zich. Dus na de koffie ben ik die en een puzzelboekje voor mezelf gaan halen.
Els is een paar keer in zee wezen snorkelen.
Na het middageten is Els nog een keer het water ingegaan en toen ze daarna op ging drogen ben ik lopend gaan kijken waar het vogelgebied was. Dit was nog wel ruim 2 km verderop. Er is daar een meertje, maar ik heb alleen maar een paar eenden gezien. Maar wel een mooie wandeling gehad.
Daarna naar de camping om uit te rusten.
29 mei
Het weer verandert wel. Er is nu wat sluierbewolking en wind, maar de temperatuur is goed. We hebben buiten ontbeten. Even na negen uur zaten we al op de fiets om naar Rovinj te gaan, net de andere kant op dan gisteren. Nu gelukkig geen steile klimmetjes over het grind.
In het oude Rovinj hebben we de fietsen vlak bij de haven neergezet en zijn het stadje ingelopen. Els zag een mooie jurk die ze ook gekocht heeft.
Het oude gedeelte van Rovinj is maar heel klein. Het is gebouwd op een schiereilandje. Op het hoogste punt staat een kathedraal. Vanwege de zondagsdienst hebben we binnen maar even gekeken en geen foto's gemaakt. Daarna door de smalle straatjes weer afgedaald naar de fietsen en tegen twaalf uur waren we weer op de camping.
Na de lunch werd het weer slechter en om twee uur begon het te regenen. Dus 's middags eerst in bed liggen lezen en daarna plaanen gemaakt voor de komende dagen.
Na het eten nog gescrabbeld.
30 mei
We waren al vroeg wakker en zijn maar meteen alles gaan klaarmaken voor vertrek uit Rovinj. Tegen negen uur vertrokken we naar Pula.
En al voor tien uur stonden we bij de Romeinse Arena die keizer Augustus heeft laten bouwen. Het was nu nog erg rustig daar. Alleen in de catacomben waar amfora's te zien waren die gebruikt werden om de olijfolie in te bewaren stonden een paar groepen.
Daarna eerst naar een kerk daar vlakbij gelopen. Deze staat niet in de boekjes maar heeft toch wel bijzonder schilderwerk. We waren het boekje voor de stadswandeling vergeten mee te nemen dus ben ik die maar even gaan halen. Daarna zijn we nog langs wat bijzonderheden van Pula gelopen, zoals de tweelingpoort, het kasteel - hier zijn we omheen gelopen en zagen beneden ons het kleine amfitheater - en de kathedraal.
Tegen twaalven waren we weer bij de camper en zijn eerst even inkopen wezen doen en daarna zijn we naar een dorpje in het binnenland gereden, Seline, waar we bij een wijnboer staan.
Na het eten zijn we wijn wezen proeven en hebben een paar flessen ingeslagen.
31 mei
Vandaag een rit langs bergdorpjes.
Eerst naar Sveti Lovrec een klein dorpje met resten van oude muren.
Dan naar Beram. Er zou daar een kapel zijn met fresco's. De sleutel moest je halen op nr 38 of 33. Maar bij beide woningen werd niet gereageerd op een bel. Net toen we de moed opgaven kwam er een vrouw aanlopen die net van de kapel kwam met de sleutel. De kapel ligt trouwens buiten het dorp dus ze is met ons meegereden in de camper. De fresco's zijn erg bijzonder. Toen we uitgekeken waren en we madam weer wilden meenemen terug naar het dorp kwam er een groep wielrenners die ook de kapel wilden bekijken en die vertelden dat er daarna nog een groep kwam. Dus de mevrouw hebben we maar niet meegenomen.
Vervolgens naar Trviz dat weer op een heuvel ligt maar verder niet zo heel bijzonder is en daarna naar Rakotule. Bij het kerkhof zou een kapel zijn met fresco's, maar de kapel was gesloten. Het was trouwens wel een eindje lopen maar over een weggetje waar geen verkeer langs kwam toen wij er liepen. In de verte zagen we het volgende dorp al liggen waar we naar toe zouden gaan, Motovun.
We zijn eerst naar de camperplek onder aan de heuvel gereden en hebben daar gegeten en gewacht tot half vier voordat we naar het dorp gingne klimmen.
Boven eerst een rondje over de stadsmuur en nog door de paar straatjes gelopen. Er staat een kerk en wat vroeger een kasteel was is nu een hotel en nog een paar huizen binnen de muren. Buiten de stadsmuren zijn ook nog oude straatjes, ook één met touristenwinkeltjes. Heen hadden we die niet gezien omdat we toen een andere route hadden genomen.
Om half zes waren we weer terug bij de camper.
1 juni
Gisteravond zaten we te kijken wat we de volgende dagen gaan doen. We willen eigenlijk wel naar de bergen maar tot dinsdag is het volgens weeronline daar overal regen. En ook waar we nu zitten is er grote kans op regen. Alleen zuidoost Istrië schijnt het nog droog te houden. Dus gaan we maar weer een beetje naar het zuiden.
We zijn eerst naar Labin gereden en hebben het oude gedeelte van dit plaatsje bekeken. Daarna zijn we naar een camping in Rabac gegaan. Els heeft de was gedaan en verder de hele middag zitten lezen en zo.
's Avonds na het eten eerst langs de zee naar Rabac gelopen en daarna nog scrabble gespeeld.
2 juni
Om half drie vannacht begon het te onweren en ook 's morgens was het regen. Het lijkt alsof we voor niets zijn afgezakt.
's Morgens ben ik maar vast aan de vakantiefilm gaan werken en Els heeft zitten puzzelen en lezen.
Na de middagdut was het droog! We hebben de wandelschoenen aangedaan en de stokken gepakt om een tippel te maken. Buiten bij de camping stonden 3 bordjes met wandelroutes. Eerst bij de recetie een kaart hiervan opgehaald. Maar het is hier behoorlijk klimmen en het pad was erg glibberig door de regen. Na een klein eindje ging ik ook nog onderuit dus zijn we maar weer terug gegaan.
Na het eten nog gescrabbled.
Internetten op deze camping is een probleem. Bijna nergens bereik. Voor het hotel in de buurt heb ik nog maail kunnen lezen.
3 juni
Vanmorgen scheen de zon. Dus buiten ontbijten. Nu staan we wel onder bloeiende olijfbomen en de tafel ligt dan ook gauw bezaaid met olijfbloempjes.
Maar we hebben slechts tot 11 uur van de zon genoten, daarna ging het weer regenen. We hebben gauw ons boeltje gepakt en zijn naar Postojna in Slovenië gereden. Onderweg heeft Els nog wat fruit ingeslagen.
We staan nu op een parkeerplaats. De officiële camperplek is watverderop, maar die is duurder. Zonder stroom staan we hier nu voor de helft van de prijs.
Na het eten nog even gekeken waar de ingang van de grot is en waar je de kaarten kunt kopen.
4 juni
Om negen uur stonden we al bij de kassa en kochten we de kaartjes voor de grot. We konden pas om 10 uur met de rondleiding mee. We hebben daar wat rondgelopen en op een bankje gezeten.
Tegen tienen moest iedereen in een vak gaan staan met voorkeur voor de taal van de rondleiding. Nederlands is er niet bij. Wij hebben maar voor Duits gekozen.
Eerst gingen we met een treintje door het grottenstelsel en zag je al veel mooie stalagmieten, -tieten enz. Na een kwartier moesten we uitstappen en kregen nog een rondleiding van een uur door de grotten. Veel mooie dingen gezien en natuurlijk veel te veel foto's gemaakt. En daarna weer terug met het treintje.
Bij de camper aangekomen was het tijd voor de middagpauze en om een uur zijn we weggereden met als bestemming een camping bij St Primus in Karintië in Oostenrijk.
Onderweg wel wat spetjes gehad maar niet veel. En omdat we niet over de tolwegen gaan over een mooie pas met veel haarspeldbochten.
Na het eten nog even naar het meertje bij de camping gelopen.
5 juni
Vanmorgen scheen de zon. Na het ontbijt buiten zijn we gaan fietsen. Langs de Drau loopt een radweg. Maar daar moesten we eerst nog naar toe fietsen. Heen hadden we wat kleine klimmetjes en daarna veel afdalen en na het vlakke stuk langs de Drau moesten we weer omhoog. Het eerste en het laatste klimmetje waren vrij fors. Bij het eerste klimmetje was mijn accu leeg en overschakelen naar de ander ging niet meer dus dan heb geen geen vaart meer om verder te gaan en moest ik even lopen totdat het weer wat vlakker werd.
Maar het was een mooie tocht van zo'n 25 km. Net voor het middageten waren we thuis.
Maar onder het eten werd het behoorlijk donker - dit was ook voorspeld - en moesten we maar binnen op bed gaan lezen. Veel regen is er niet gevallen en na half vier was het weer droog. Dus weer buiten gezeten en om 5 uur geskypt.
Toen we buiten zaten te eten moesten we ineens naar binnen omdat het begon te regenen.
6 juni
Toen we wakker werden was het bewolkt. We hebben dus niet buiten ontbeten. Maar gaandeweg werd het wel steeds beter.
Om half tien hadden we de wandelschoenen aan en zijn een wandeling van zo'n 6 km gaan maken. Het was niet veel klimmen en dalen.
Toen we langs het meer liepen zagen we een fuut op een nest zitten broeden.
Om 12 uur waren we weer op de camping. Buiten gegeten maar om 2 uur begon het te onweren en een klein beetje te regenen. Dus maar binnen in de camper gaan lezen. Maar om half vier was het weer droog en zijn we tot acht uur weer buiten geweest.
7 juni
Vanmorgen de fietsen op de camper geladen, niet omdat we hier vertrekken maar omdat we langs de Drau gaan fietsen en niet de aanloop er naar toe en terug willen fietsen. We zijn nu de andere kant opgegaan en hoopten dat we naar St Margarethen im Rosenthal konden fietsen om te kijken waar we 46 jaar geleden voor het eerst samen, met de hele familie van den Blink, op vakantie waren. Vanaf de Drau zagen we wel zo'n soort huis op de berg liggen, maar we weten niet of dat de juiste woning was. Toen we echter af konden slaan naar het dorp bleek de helling veel te lang en te steil, dus zijn we eerst maar doorgefietst tot het volgende dorp. Hier hebben we de fietsen gekeerd en zijn weer terug gereden naar de plek waar de camper stond. Toen we daar waren hadden we 30 km gefietst.
De fietsen weer opgeladen en toen met de camper naar St Margarethen gereden. We zagen wel een weggetje wat leek op de weg die wij in onze herinnering hadden van vroeger maar nu was alles geasfalteerd en stonden er ook nieuwere huizen. Dus hebben we het huis zelf niet kunnen vinden. Wel hebben we boodschappen gedaan in het winkeltje waar we toen ook onze boodschappen deden.
Op de terugweg zijn we nog even afgeslagen naar de stausee waar we ook wel heengingen om te zwemmen. Els heeft er nog een duik genomen.
Om half vijf waren we weer op de camping.
Net voor het eten begon het weer een beetje te regenen, dus hebben we maar binnen gegeten. Daarna nog een paar spelletjes gedaan.
8 juni
Vandaag een luie dag. Wat water bijvullen en de camper een van binnen schoonmaken en naar het meertje van de camping gelopen waarin Els nog gezwommen heeft.
Tot vier uur hebben we buiten gezeten en toen begon het weer te onweren en te regenen. Maar nu hield het niet op na een uurtje.
Na het eten nog wat spelletjes gedaan.
9 juni
Vanmorgen was het helemaal bewolkt. Er is ook regen voorspeld. Dus gaan we maar weer wat verder richting huis. We hadden trouwens nog niet zo lang op een camping gestaan als hier.
Nu gaan we naar Zell am See. Een mooie tocht, alleen jammer dat het bewolkt is en regenachtig. Door de laaghangende wolken zien we geen sneeuwbergen.
Onderweg nog een keer boodschappen gedaan en om vier uur kwamen we op de camping aan.
We hebben nu een beetje problemen met het electra. We weten niet of het aan het snoer ligt of ergens anders aan. We kunnen het snoer niet verwisselen omdat het kastje afgesloten is. Af en toe valt de stroom even uit.
Ook het water wat ik gisteren gevuld had is ineens weggelopen. Door het schokken is onderweg de beveiliging van de boiler omgeslagen.
Nu maar hopen dat het morgen beter weer is.
10 juni
Het was weer droog en we zagen tussen de wolken alweer sneeuwbergen. Na het ontbijt wilden we naar Zell am See lopen om brood te kopen. Er is een wandelpad grotendeels langs het meer. Maar toen we op pad waren zagen we dat Zell am See nog 4 km van de camping ligt. Heen en terug dus 8 km. Dat vonden we te ver maar er ligt nog een flink dorp halverwege en daar was ook een bakker.
Terug op de camping gewacht tot het etenstijd was en even gerust en om 1 uur gingen we op de fiets een rondje om het meer maken. Het was maar een klein rondje dus zijn we nog maar naar Zell am See gefietst en hebben daar door het plaatsje gelopen en wat genuttigd op een terrasje.
Op de camping verder gelezen en na het eten de gebruikelijke pot scrabble.
11 juni
Vanmorgen weer regen. Omdat we dan toch de hele dag in de camper moeten zitten zijn we maar gaan rijden.
Veel regen onderweg, soms 10 minuten droog.
Om 5 uur zijn we gestopt op een camperplek in Allersberg. Na het eten nog even door het stadje gelopen, een potje scrabble en vroeg naar bed.
12 juni
Om negen uur vertrokken we van de camperplek. Het eerste plan was om naar Limburg an der Lahn te gaan, zo'n 300 km verder. Maar we hadden al veel regen dus dachten we eerst nog om ergens bij Roermond te gaan staan, maar dit plan hebben we ook maar laten varen en zijn maar doorgereden naar ons huis.
Onderweg bij Emmerich gegeten en even na acht uur waren we weer thuis.
We hebben een prachtige vakantie gehad.
Ik (Els) wil graag Dick in het zonnetje zetten, hij heeft een prachtige reis voorbereid, veel mooie plekjes en campings uitgezocht achter zijn computer.
En het fijnste was, dat ik heerlijk relaxed naast hem heb kunnen zitten, omdat Dick op zijn eigen rustige manier, ons veilig al die weken in de camper op al die mooie plekjes heeft gebracht.