Canada 2019 - Reis mee met Els en Dick

Reizen 2019 t/m 2022
Reis Canada
18 mei
Om kwart voor negen kwam Gerben ons ophalen om naar Schiphol te gaan. Daar kwamen we keurig om 9u40 aan, precies 3 uur voor vertrek.
Het inchecken ging vlot, alleen vertrok het vliegtuig wel wat later dan gepland. Maar ja dat op zo'n reis maakt een kwartiertje ook niet uit.
In het vliegtuig volgden we op het computerscherm de reis en daar stond ook de tijd bij zoals die in Vancouver was. Dus de horloges op die tijd gezet. We vonden wel dat het vliegtuig veel later in Vancouver aankwam dan we hadden gedacht. Het bleek echter dat er nu zomertijd is en die tijd stond niet op het computerscherm, dus was het toch een uur vroeger dan we hadden gedacht.
Nadat we de bagage hadden gebeld naar het hotel waar we de shuttle konden vinden. We kregen de plaats door waar het was en het zou een half uur duren voordat die kwam. Toen de shuttle er was bleken er veel meer mensen mee te willen dan er plaats was. We konden op de volgende wachten maar dat duurde dan weer een half uur of een taxi nemen die we volgens de chauffeur van de shuttle bij het hotel konden declareren. Met een ander stel die ook de camperreis gaat maken hebben we dat gedaan.
Na een dutje (els was daarna bijna niet wakker te krijgen) zijn we naar een eetgelegenheid op zoek gegaan. We vonden een leuke drukke tent waar we heerlijk hebben gegeten.
Nu zullen we het denk ik ook niet lang meer maken voordat we het bed induiken.

volgende dag      begin pagina
19 mei
Gisteren hadden we gebeld hoe laat we konden worden opgehaald naar de camperlocatie, dat was om 10 uur. En ja hoor al voor 10 uur stond de bus van Fraserway voor het hotel. 4 stellen gingen hier mee, daarna naar nog twee hotels om een paar stellen op te halen. Bij aankomst stond er al iemand buiten met een vel papier waar op stond welke camper we moesten hebben. De bagage konden we er dan alvast inzetten en daarna naar het office voor de nodige formaliteiten. Er stond al een hele rij dus werden wij en een ander nederlands stel er uit gehaald om alvast de instructie van de camper door te nemen - wij hadden dezelfde soort camper. Dus eerst alles goed bekeken hoe alles werkte. Daarna naar de eigen camper om de buitenkant te inspecteren. Geen krasje te zien want de camper was nog nieuw, slechts 576 km op de teller. Daarna weer in de rij voor het invullen van de nodige papieren en daarna nog naar een andere balie voor het krijgen van een pakket met kaarten, folders e.d. De mevrouw daar sprak nederlands. Ze raadde ook een supermarkt aan veel verder op de route dan wij misschien in gedachte hadden maar die was makkelijk te vinden met een afrit van de highway en weer een oprit. Nadat we de tomtom eindelijk op de voorruit hadden zitten gingen we over 12 uur op pad.
Net buiten Vancouver hield de tomtom er even mee op. Na wat gerommel deed hij het soms wel weer maar dan viel hij toch weer uit. Even gestopt om de stekker te controleren en toen bleek hij het weer te doen, maar helaas ook maar weer even. Ondertussen waren we er zo mee bezig dat we het dorp met de supermarkt al voorbij waren. Dus maar doorrijden want er zal er nog wel een komen. De route beschrijving van de camping hadden we ook nog niet bij de hand en zodoende waren we ook al verder gereden dan we moesten. We moesten er bij afslag 135 af en we waren al bij afslag 153. Gelukkig worden de afslagen genoemd naar het aantal kilometers dus waren we maar 18 km te ver.
Eindelijk op de goede weg vonden we in een dorpje een winkel waar we wat proviand voor de komende dagen konden kopen en daarna doorgereden naar de camping. Ondertussen wel wat rijervaring opgedaan, maar op de camping achteruit inparkeren in een ruimte die maar iets breder is dan de camper lukte niet zo goed. Gelukkig heeft iemand van de camping dat voor me gedaan. Hier de camper aangesloten op het waternet en stroom en daarna alle koffers uitgepakt en in de kasten gelegd. Veel te veel bergruimte voor onze bescheiden bagage. Naderhand ontdekte Els nog twee kasten waar we spullen in konden opbergen.
Ook naar Fraserway gebeld over de tomtom, maar het kantoor was op zondag na 14 uur gesloten. Wel een boodschap ingesproken. Morgen maar weer een nieuwe poging.
Ondertussen was het al bijna etenstijd dus een potje gekookt en na het eten zijn we nog naar het meer van Harrisson hot springs gelopen en daar op een bankje gezeten. Onderweg zagen we een eekhoorn en een American Robin. Ook stonden er bordjes om te waarschuwen voor een mogelijke beer en een Cougar (een poema). Terug bij de camper nog een bakkie en daarna was het voor Els wel bedtijd want in het hotel was ze vanmorgen al om 00u30 wakker.

20 mei
Vandaag een regendag. We vertrokken vanmorgen om half tien. Eerst naar Hope, een oud goudzoekersplaatsje, waar we een bank vonden om geld te pinnen en nog door een parkje hebben gelopen waar veel houten beelden stonden die uit bomen waren gesneden. Ook hier een grote supermarkt waar we flink wat hebben ingeslagen. Trouwens pinnen voor de boodschappen lukt niet, in de winkels wordt de gewone bankkaart niet geaccepteerd, maar wel dus bij de bank om geld op te nemen. In Hope was het op een enkele druppel na zo goed als droog.
Daarna doorgereden richting camping over een mooie weg en over een pas van 1300 meter. Maar nu regende het wel weer dus was het niet zo aanlokkelijk om de camper te verlaten. We zijn doorgereden tot aan het informatiecentrum van Manning park, eerst gegeten en een dutje gedaan en daarna het informatiecentrum bekeken. Toen we eruit kwamen dachten we een wandelingetje te gaan maken omdat het droog was maar we zagen geen wandelpad dus eerst maar naar de camping, die helemaal in het bos ligt heel mooi maar zonder voorzieningen. We staan heel mooi aan een beek. Helaas begon het weer steeds harder te regenen dus zijn we de camper niet meer uit geweest. Nu ik dit schrijf is het droog maar ook donker dus blijven we nu ook maar binnen.
Nog geen contact gehad met Fraserway over de tomtom. In het gebied waar we nu zitten is zelfs geen telefoonbereik.

21 mei
Els heeft weer slecht geslapen. We waren dan ook vroeg wakker. Gelukkig regende het niet meer. Na het ontbijt maar eens over de camping gelopen om wat meer van de omgeving te bekijken. We zagen ook allerlei soorten vreemde vogels, helaas zijn de namen ons onbekend.
Om half negen gingen we met de camper op stap. In Princetown weer gebeld naar het camperbedrijf over de tomtom. Na uitgelegd te hebben wat er aan de hand was zijn zij in overleg gegaan en even later belden ze terug dat ik maar een nieuw navigatiesysteem moest kopen bij Canada Tyres en de rekening naderhand indienen. Op de telefoon had ik gezien dat de dichtsbijzijnde winkel in Penticton was en dat we dan via een omweg naar Osoyoos konden rijden. Maar misschien was er nog wel een andere winkel waar we een navigatie konden kopen dus maar bij het touristenbureau gevraagd of ergens zo'n winkel was. Helaas niet op de route maar we kregen wel mooie gedetailleerde kaarten mee en zelfs een plattegrond van Penticon met de route naar de winkel ingetekend.
Dus op weg naar naar Penticton. Onderweg kwamen we langs een heel klein dorpje, Hedley waar vroeger goudzoekers woonden. Er is een klein museum en ook een goudmijn, maar alles was gesloten. Wel mooie oude huisjes.
De winkel was goed te vinden. Alleen hadden ze geen tomtom meer, dus maar een Garmin gekocht voor ongeveer dezelfde prijs. Wel even wennen.
Na de aanschaf middageten en een dutje en toen op weg naar de eindbestemming van deze dag, Osoyoos. We staan mooi aan de rand van een meer.
Na het avondeten nog een wandelingetje gemaakt. Ook hier weer veel soorten vogels die je bij ons niet ziet.

22 mei
Vandaag geen rijdag dus hebben we tijd om naar het Nk'Mip Desert Cultural Centre te gaan. Dit is een heel interressant en mooi aangelegd centrum om meer over de cultuur en leefomgeving van de vroegere Indianen te leren. De camping waar we staan hoort eigenlijk ook bij dit gebied dus is het maar een klein wandelingetje om er te komen. Binnen hebben we twee presentaties gezien en waren er wat gebruiksvoorwerpen en kledingstukken te zien (geen hoofdtooien). En buiten leerde je veel over de natuur en de leefomgeving van de inwoners. Heel mooi.
We waren om half tien van de camping vertrokken en kwamen pas om één uur terug. Vlak bij ons op de camping zat een zwarte specht die een gat probeerde te maken in een telefoonpaal.
's Middags geluierd en gelezen aan het meer. En 's avonds kwam het jonge stel waar we ook mee in de taxi naar het hotel waren gegaan een bak koffie drinken.

23 mei
Vandaag een lange reisdag. We waren net op weg en we hoorden steeds geklapper. Het geluid konden we niet thuis brengen en gestopt. Alles gecontroleerd, pannen met doeken vastgezet maar er bleef nog steeds een geluid wat we niet konden thuisbrengen.
Onderweg boodschappen gedaan en even na twaalven waren we bij een parkeerplaats bij Bearcreek. De weg was heel mooi met verschillende soorten natuur. Eerst eten en een dutje en daarna gewandeld ruim anderhalf uur langs een stroompje met schlucht omhoog en aan de andere kant weer naar beneden. Ondertussen hadden we één keer een harde klap gehoord.
Daarna weer verder en na een goed uur rijden weer een harde klap en toen kwam het vliegenhor van een raam de camper in. Toen we stopten voor een laatste rust bleek dat de ruit helemaal uit de camper was. Op de camping gebeld naar de verhuurmaatschappij. Morgen om 9 uur komt er iemand met mogelijk een noodoplossing.

24 mei
Het mannetje was er al om half negen en heeft een plaat op het vliegenhor gemonteerd en vastgeplakt met tape. Dat moet volgens hem blijven zitten.
Eerst nog even tanken en om 10 uur gingen we op weg. Onderweg gestopt in Yoho park bij de Natural Bridge, hier kun je de Kicking Horse River oversteken via de rotsen waar de rivier een paar smalle geulen in heeft geklieft. Daarna zijn we naar het Emerald meer gegaan en hebben daar omheen gelopen. Aan het eind konden we nog mooi een eekhoorn op de foto krijgen. Ondertussen was het al zes uur dus hebben we maar eerst in de camper gegeten voordat we verder gingen.
De Garmin gaaf aan dat we pas om 21 uur op de camping zouden zijn. Dat klopte ook wel maar het was niet 2 uur rijden maar slechts een uur, want we passeerden een tijdgrens.

25 mei
Vanmorgen regende het aardig. We zijn maar naar Banff gegaan, naar het tourist center om een parkpas te kopen voor alle nationale parken. Daarna nog wat door Banff gelopen. Eerst dachten we nog een Wildtour te boeken maar daar hebben we toch vanaf gezien. Garantie op wild was er niet.
Daarna terug naar de camping en toen zag ik een parkeerbon op de ruit. Op de parkeerplaats waar we stonden mochten waarschijnlijk geen campers staan, helaas niet gezien.
Op de camping gegeten en even gelegen en daarna op pad. Eerst naar de Vermillion meren. Langs de kant zagen we een paar herten lopen. Er zou een wandeling zijn maar helaas parkeerplaatsen ontbreken!
Toen op weg naar Lake Minnewanka, maar we reden verkeerd en kwamen in een skigebied terecht. Wel zagen we bordjes met wandelingen maar toen we een stukje hoger waren liepen we tussen sneeuwmuren. Er kwamen daar net mensen aan die zeiden dat de weg verder niet geschikt was om te wandelen, maar één parkeerplaats terug waren wel geschikte wandelingen. We hebben daar een uur gelopen.
Toen naar het Lake waar we naar toe hadden gewild. Onderweg zagen we bighornsheeps lopen. Op de weg naar het Lake weer herten. We zijn doorgereden naar Lake Minnewanka maar daar was wel een parkeerplaats maar die had geen mooi uitzicht. We zijn weer iets terug gereden naar Johnson Lake waar we een mooie parkeerplaats hadden gezien. Toen we naar het meer liepen zagen we een marmot, die wel mensen gewend was want volgens ons zat hij te bedelen.
Bij het meer een potje gekookt en daarna weer terug naar de camping. Onderweg zagen heel veel herten. En op de weg vlak bij de camping liep een hele groep. Ook was er in het laatste stuk nog een uitzichtspunt op hoodoo's, omhoogstaande pilaren met een deksteen erop.
Om half negen waren we weer op de camping.

26 mei
Vandaag waren we vroeg wakker en dat kwam heel goed uit want we hebben een lange rit voor de boeg met veel dingen die we onderweg konden bezichtigen.
We waren net op weg nog tussen Banff en Lake Louise toen we langs de kant van de weg een berin met jong zagen lopen. De dag was al geslaagd!
Voorbij Lake Louise kwamen we op de glacier highway, een hele mooie weg tussen de bergen door. De bergen zijn er zo'n 3000 meter hoog. Er zijn veel mooie uitzichtpunten en ook watervallen. We hebben daar heel veel gekeken en ook rond gelopen. Prachtig.
Net voorbij de laatste waterval die we hadden bezocht zagen we nog een beer langs de kant van de weg lopen. En onderweg liepen er ook bighorn sheeps over de weg. Prachtig!

27 mei
Vandaag de camper gepakt. Eerst naar het dorp Jasper om wat boodschappen te doen en daarna naar Patricia Lake en Pyramid Lake, twee mooie bergmeren. Toen we bij het eerste meer op een bankje onze koffie aan het drinken waren kwamen er eerst 4 canadese ganzen ons gezelschap houden en even later kwamen er twee wapiti's naar het meer. Eén vond het nodig om ook in het meer te gaan en daar hevig te spetteren. Heel dichtbij!
Het tweede meer had een klein eilandje waar je met een brug naar toe kon lopen. Wel mooie uitzichten.
Daarna weer via Jasper naar een ander dal met twee meren het Medicine Lake en het Maligne Lake. Nog voor we bij het eerste meer waren zagen we een berin met 2 jongen, de een zwart en de ander bruin, heel bijzonder. Er stond een parkwachter dichtbij en op een gegeven moment moesten we doorrijden om ook anderen de gelegenheid te geven om te kijken.
Het medicine lake is wel mooi maar helaa was er een bosbrand geweest en waren alle bomen zwart. Wel zat er bovenin zo'n zwarte boom een Amerikaanse zeearend te broeden. Helaas te ver weg voor een duidelijke foto.
Bij het Maligne Lake zou je eventueel kunnen varen maar er lag nog veel ijs op het meer. We zijn een stuk langs het meer gewandeld, heel mooi. Ruim een uur.
Daarna weer richting camping. Onderweg op een parkeerplaats gegeten en we zagen we nog twee keer een beer. Het totaal is nu acht!

28 mei
Vandaag weer naar de volgende camping in Clearwater. We hadden niet zoveel zin meer om actief te zijn. We zijn een paar keer gestopt, eerst bij de hoogste berg van de Rockey Mountains, de Mount Robson van 3965 meter hoog. Daarna nog een paar keer om wat uit te rusten en in Clearwater boodschappen gedaan.
Daarna de rest lui op de camping gezeten en het verslag tot zover afgemaakt. We hebben nu wifi!!!

29 mei
Vandaag zijn we met de camper naar de Helmckens Falls gereden, een waterval van 140 meter hoog. Dezewaterval ligt in het Wells Gray National Park. Onderweg bij een uitzichtspunt eerst koffie gedronken en daarna naar het uitzichtspunt op de waterval. Heel mooi.
Daarna zijn we weer een stukje terug gereden want daar was een wandeling aan de andere kant van de rivier die bij de waterval uitkwam. Heen en terug 8 km en het was behoorlijk warm, maar wel mooi.
Geen beren of herten gezien maar we hadden wel last van andere dieren, nl muggen. Gelukkig hadden we muggenolie bij ons.

30 mei
Vandaag gaan we naar Cache Creek, zo'n 250 km. Eerst langs een weg waar allemaal meertjes langs liggen. We wilden aan zo'n meertje gaan staan om lekker te zitten maar we konden nergens een parkeerplaats vinden. We zijn nog eens een zijweggetje opgereden maar ook daar niets. Allemaal vakantiehuisjes. En als er een P stond met een picknicktafel en je ging die zijweg in dan kreeg je een bord dat de P nog 14 km verderop was.
Langs de weg op een parkeerplaats maar gegeten en toen we verder gingen eerst in Clinton - een oud goudzoekers dorpje - wat rond gelopen.
Zo'n 10 km voor Cache Creek is een openluchtmuseum bij Hat Creek Ranch. Hier staan gebouwen zoals ze in het begin van de goudzoekerskoorts overal stonden. Ook was er een hotel uit die tijd. En als je dat had gezien dan kon je met de postkoets naar een ander gedeelte waar er verteld werd hoe de indianen hier leefden. En daarna werd je met de postkoets weer naar de ingang van het centrum gebracht. Heel leuk.

31 mei
Vandaag gaan we naar Whistler, een zeer moderne, vooral wintersportplaats. Hier zijn ooit de olympische winterspelen gehouden.
De weg er naar toe was erg mooi. Eerst uit het gebied met de lage woestijnbegroeiing naar de beboste bergen. Onderweg een aantal keren gestopt en bij een uitzichtspunt konden we naar beneden naar een meer lopen waar we een tijdje hebben gezeten. Daarna was het lunchtijd en toen door naar Whistler waar Els een jurk heeft gekocht.
's Avonds gebarbecued.

1 juni
Omdat we de wildlifetour op 2 juni konden maken is het reisschema veranderd en overnachten we maar 1 nacht in Whistler. De overtocht naar Vancouver Island konden we bespreken voor 17u45. Dus we hebben mooi de tijd om in Squamish met de gondel omhoog te gaan met een mooi uitzicht over de Howe Sound Fjord.
Boven hebben we een uurtje rond gelopen en genoten van de uitzichten.
Eenmaal beneden hebben we een parkeerplaats gezocht een stukje verder op de weg en daar warm gegeten want vanavond is daar geen tijd voor.
Toen we om 17 uur bij de haven aankwamen konden we omdat we gereserveerd hadden meteen doorrijden naar voren en dat was wel lekker want daar stonden we in de schaduw. Degenen die niet hadden gereserveerd werden in banen opgesteld volgens het principe wie het eerst komt kan als eerste mee als er plek is.
De overtocht duurde ruim anderhalf uur en na half acht toen we aan de overkant waren moesten we ook nog anderhalf uur rijden om bij de camping te komen. De receptie was al gesloten maar op de deur hing een brief met BLOM B20. Dus wij naar plek B20. De buren hadden de boel een beetje breed uitgestald dus leek het alsof die plek bezet was. Wij naar de Camphost, er stond tenslotte een bordje daar naar toe, en gevraagd hoe het zat. De host ging eerst op de golfkar poolshoogte nemen en toen hij terug kwam was er wel plek. Ondertussen was het al wel laat geworden.

2 juni
Vanmorgen kalm aan gedaan, we warenpas om 10 uur op pad naar Campbell River voor de Wildlifetour.
Al na een 10 km gestopt bij een parkeerplaats aan de zee en daar tot een uur of twaalf doorgebracht met langs de zee lopen en wat schelpen te zoeken. Daarna naar de parkeerplaats vlakbij de haven waar we boodschappen hebben gedaan, gelunched en daarna naar de boot voor de wildlifetour.
Daar moesten we pakken aantrekken die beschermden tegen de kou maar die ook fungeren als reddingsvest. Een beschermende zonnebril - ook geschikt om over de bril te dragen en een wollen muts om op te zetten. Een mooi gezicht met al die mensen in het pak op de rubberboot.
Even over tweeën vertrokken we en gingen heel hard op weg naar een plek waar walvissen gesignaleerd waren. Daar zaten er drie. Moeilijk om ze goed op een foto te krijgen want ze duiken weer heel snel weg.
Daarna op weg naar een plek waar orka's gesignaleerd waren, zo'n 45 minuten verderop. Helaas hebben wij die niet kunnen vinden. Degene die de boot bestuurde kreeg van het Whalewatchcentrum steeds door waar eventueel wat was. Onderweg zagen we nog wel de staart van een groter soort walvis maar die blijft zeker 15 minuten onder water en kan dan al een heel stuk verder weer opduiken.
Even aangelegd voor een plaspauze en koffie, thee of iets fris met een versnapering er bij, en daarna weer terug langs een eiland waar veel zeeleeuwen zaten. Ze zwommen in groepen rond de boot en op een klein eiland zaten er ook veel met een groot mannetje op de beste plek.
Daarna was het weer tijd om terug te gaan naar de haven. Onderweg nog een walvis gespot. Jammer genoeg geen beren.
We waren om ongeveer half zeven weer terug in de haven waar de pakken weer uitmoesten en voordat we weer bij de camper waren was het zeven uur geweest.

3 juni
Vandaag heeft de camper geen kilometer gereden. We zijn 's morgens een stuk over het strand gelopen en 's middags hebben we op een bankje aan het strand gezeten en Els heeft foto's gemaakt van een aantal vogels, reigers, eenden en een bald eagle (zeearend).
Een lekkere luie dag dus.

4 juni
Vandaag naar Victoria, de hoofdstad van Brits Columbia. Eerst hebben we een stuk toeristische route gereden in plaats van de hoofdweg. Dit schiet niet erg op maar is wel mooier. Langs de zee koffie gedronken. Daarna toch maar de hoofdweg genomen. We wilden naar een plek met aardbeienbomen maar we hebben de juiste afslag gemist en toen we vroegen langs de kant van de weg bleek dat we al 20 km te ver waren. Dus dit hebben we maar overgeslagen.
Daarna naar Duncan de stad van de totempalen. In deze plaats staan wel 40 totempalen, trouwens niet van vroegere tijden maar ze zijn door kunstenaars gemaakt na het jaar 2000. We hebben de totempaalroute gelopen zodat we ze allemaal hebben gezien. Van de dikste tot de modernste.
Daarna naar de camping in Victoria waar we om 5 uur aankwamen.

5 juni
Met de bus van de camping naar Victoria. Daar aangekomen eerst naar het visitors centre voor een kaart. Maar de kaart die we op de camping hadden gekregen was veel beter. We zagen ook een paar mooie beelden.
Achter het visitors centre ligt het provinciehuis van Brits Columbia - een mooi oud gebouw. Vlak ernaast het Royal British Columbia Museum. Daar zijn we naar binnen gegaan en hebben een aantal tentoonstellingen bezocht. Alles was een beetje veel, maar heel mooi.
Even de stad in voor de lunch en daarna via de Anglicaanse kathedraal - ook heel mooi - naar het Beacon park.
Daarna weer terug de stad in naar China Town, de wijk waar vroeger de chinezen zijn neergestreken. Hier is ook het smalste straatje van heel Canada.
Met de bus weer naar de camping waar we  7 uur laterdan we vertrokken weer aankwamen.

6 juni
Eerst naar Vancouver, een stuk met de veerboot. Tegen twaalven kwamen we op de camping.
Na de lunch en even rust zijn we met de trein naar het centrum van Vancouver gegaan en hebben daar de hop on hop off gepakt. We hebben de parkroute genomen. Een stukje van de route hebben we door het park gelopen. Hier had je een mooi uitzicht over de skyline van Vancouver en het eindigde bij een plek waar totumpalen stonden. Hier de bus weer genomen en ons verder laten rijden. Zo kregen we een mooie indruk van Vancouver zonder er moe van te worden.
We hadden trouwens niet gelezen dat deze busdienst maar tot 6 uur kiep. We hadden anders misschien ook nog wel de stadsroute gedaan.
Toen we de bus uit waren hebben we een restaurant gezocht en daar heerlijk gegeten als afsluiting van de reis.

7 juni
Vanmorgen vroeg op om de camper van binnen schoon te makenen vuil wter te lozen en dan naar het camperverhuurbedrijf om de camper in te leveren. We waren hier iets na negenen.
Vanwege de schade die we hadden gemaakt duurde het even voordat ze een raming van de kosten hadden. En ook moesten we het navigatiesysteem weer in mindering brengen op het navigatiesysteem. Maar om half elf was alles geregeld en om 11 uur konden we met de shuttlebus naar de luchthaven. We hadden nog zeeën van tijd want de vlucht stond gepland om 16u25.
In een luie stoel gezeten totdat we aan boord gingen en precies op tijd vertrok het vliegtuig.

8 juni
Op 7 juni zijn we van Vancouver vertrokken en 8 juni komen we aan op Schiphol. Je verwacht dan dt het wel even donker zal zijn maar we hebben steeds daglicht gehad, waarschijnlijk omdat we ook dicht bij de poolcirkel vlogen. Helaas hebben we van Canada niet veel meer gezien want het was bewolkt. Bij Groenland konden we nog wat bergen zien maar daarna was het tot en met Schiphol bewolkt. Toen we uit de wolken waren bij Schiphol regende het.
Toen we de bagage hadden zijn we naar de trein gegaan. Gelukkig stond die er nog want anders hadden we een half uur moeten wachten. Maar omdat het zo druk was en de mensen moeilijk in de trein konden komen was er wat vertraging. De conductrice zei tegen ons dat we wel in de eerste klas mochten gaan zitten. Ouderdom heeft toch nog voordelen.
In Amersfoort een taxi genomen naar huis, waar we even na twee uur waren.

We heben een prachtige vakantie gehad, alleen veel te kort om alls rustig te bekijken.