Beierse woud 2020 - Reis mee met Els en Dick

Reisverslag vakantie augustus - september 2020
27-08 tot 30-08 Nicolehoeve Tiengemeten
30-08 tot 05-09 camping de Knotwilg  in de Biesbosch
05-09 reisdag naar Alheim (D)
06-09 reisdag naar Wackersdorf (D)
07-09 tot 09-09 verblijf op camping Murner See (D)
09-09 tot 13-09 verblijf op Green Village camping Frauenau (D)
13-09 tot 17-09 verblijf op Autokemp Antygil in Srni (CZ)
17-09 tot 19-09 verblijf op Autocamp Baldi in Okrouhla (CZ)
19-09 tot 24-09 verblijf op camping Halali-park in Selb (D)

Vrijdag 28 augustus
Om 13 uur vertrokken we vanaf ons huis naar de pont naar Tiengemeten. Deze pont vaart slechts om het uur en we wilden de pont van 15 uur halen.
Even over half drie waren we bij de pont en na een korte overvaart waren we op het eiland. Hier reden we meteen al verkeerd en kwamen op een doodlopend weggetje terecht. Gelukkig was er aan het eind een keermogelijkheid. Maar weer terug naar de plek van de pont en daar bij het informatiecentrum maar gevraagd waar we wel naar toe moesten. We hadden inderdaad een afslag gemist met een bordje erbij maar dat stond aardig verborgen in de struiken.
Via een smalle weg waren we om kwart voor vier bij de Nicole hoeve. De camper uitgepakt en alles in de koelkast gestopt voor het weekend. We waren net klaaar toen Gerben kwam (met de boot van 16 uur) en een uur later kwamen Bastiaan, Eveline, Marit en Iris.
Na het eten zijn Marit, Eveline, Bastiaan, Gerben en Els nog een rondje gaan wandelen.

Begin                 Volgende dag     Einde

Zaterdag 29 augustus
Om 7 uur waren Gerben, Eveline en Els al met de fiets op stap om vogels te kijken. Ze zijn naar de plek gegaan waar we de eerste keer met de camper hadden gekeerd. Ze zagen veel vogels en wel 7 reeën.
Na de koffie zijn Els, Gerben en Dick met de fiets een eindje verder gegaan en zijn daar naar een uitzichtspunt gelopen. Toen we thuis kwamen was er in de keuken en woonkamer een levend ganzenbord uitgezet. Ook met kruipdoor en sluipdoor mogelijkheden en klimmen over de bank. Ook werd er gebruik gemaakt van het tafelvoetbalspel dat er stond. En na afloop was er een prijsuitreiking. (Helaas was iedereen zo druk met het spel dat we vergeten zijn er een foto van te maken)
's Middags zijn de van Wermeskerkjes op de fiets gestapt. Toen ze weer terug kwamen heeft Els een speurtocht in de tuin uitgezet.
Na het avondeten had Marit een tafelvoetbalcompetitie georganiseerd. Zowel individueel als in tweetallen. Marit en Iris eindigden bovenaan en opa natuurlijk als laatste.

Zondag 30 augustus
Els ging vroeg op pad maar helaas een klein rondje zat er niet in want het begon te regenen. Na het ontbijt zijn Gerben Els en ik wel het kleine rondje gaan lopen.
Om half éen zijn Gerben en Bastiaan naar de andere kant van het eiland gaan lopen en de anderen zijn om half twee op de fiets naar het restaurant gegaan dat daar lag. We hadden hier gereserveerd voor een lunch om 14 uur. Toen we er aankwamen waren Gerben en Bastiaan er nog niet maar na tien minuten verschenen ze toch.
We hebben er heerlijk gelunchd.
Na de lunch zijn Gerben en Eveline naar de haven gelopen, de rest op de fiets weer terug naar het huisje waar Bastiaan de auto gepakt heeft om de boot van 17 uur te halen. Iris moet morgen weer naar school en moet maar eens op tijd naar bed. Voor Marit duurt het nog wel een paar dagen voordat ze naar haar nieuwe school gaat.
Gerben is, nadat Eveline bij de haven weer was ingestapt in de auto en met de pont vertrokken, weer naar het huisje gelopen.
Na het eten zijn Els en Gerben nog naar het uitzichtspunt gefietst, maar ze hebben niet veel bijzonders gezien. Wel blokkeerden op de terugweg enkele schotse hooglanders de terugweg.

Maandag 31 augustus
We waren vroeg genoeg opgestaan om het huisje op te ruimen, alles in de camper en de auto van Gerben te doen om de veerboot van 10 uur te halen. Onderweg nog even een paar boodschappen gedaan en even over 12 uur waren we op de camping de Knotwilg in de Biesbosch (gemeente Werkendam).
Hier een plekje uitgezocht, de camper neergezet en Gerben zijn tent erbij.
Na de boterham is Gerben op de fiets vertrokken en wij zijn aan een luiermiddag toe. We kunnen nu heerlijk in de zon zitten en ik heb tijd om het verslag te maken.
Om vijf uur was Gerben weer bij de camper.
Na het eten zijn we nog naar een vogelkijkhut gefietst.

Dinsdag 1 september
's Morgens is Gerben op de racefiets gestapt eem een flinke tocht te maken en wij zijn op de fiets gestapt om het rondje dat Gerben gisteren gefietst had in tegengestelde richting af te leggen. Wij waren tegen twaalf uur thuis en Gerben om één uur.
Na de lunch en een korte rust weer met zijn drieën op de fiets want om 14u45 hadden we een boottocht afgesproken. Dit was heel mooi. Na afloop in het museum wat gedronken en Gerben is het museum nog rondgelopen. Wij hadden dat al in het voorjaar gedaan.
Daarna nog even door het buitenmuseum gelopen door de grienden en te zien hoe de biesbosch er vroeger uitzag.
Als afsluiting trakteerde Gerben op een etentje.
In de camper nog 2 spelletjes Carcasson gespeeld.

Woensdag 2 september
Gerben vertrok om 10 uur vanaf de camping naar huis, maar ging eerst nog naar een paar kijkhutten in de Biesbosch. Hij heeft nog een visarend gezien.
Wij zijn op de fiets gestapt en naar Dordrecht gefietst. Eerst met de pont over.
In Dordrecht wat rondgelopen in het oude centrum. Veel panden zijn beneden winkels maar de bovengevels zijn nog oud. Ook is Johan de Witt hier geboren, we zagen een standbeeld en we kwamen ook langs het huis waar hij geboren zou zijn.
In Dordrecht verder nog wat inkopen gedaan en daarna weer via een andere route naar de pont en daarna naar de camping, waar we om drie uur aankwamen.. Ondertussen was het heerlijk weer geworden en zijn we lekker in de zon gaan zitten. Els zelfs in de korte broek.

Donderdag 3 september
Toen we wakker werden regende het. En dat is de hele morgen doorgegaan.
Dus maar een potje scrabble gespeeld en wat gelezen.
Na de boterham en een dutje was het gelukkig droog. We zijn op de fiets gestapt om wat verderop te gaan wandelen. We hebben zeker anderhalf uur gelopen. We kwamen ook nog langs een huis wat je kunt huren voor 14 personen, de Janskeet.

Vrijdag 4 september
Vanmorgen op de fiets naar Werkendam om wat boodschappen te doen. Terug een andere route genomen.
Net voordat we weggingne belde Cocky dat het de eerste dagen flink koud zou worden dus buitenzitten is geen optie en binnen zitten met zijn vieren in de camper of de caravan in deze coronatijd doen we ook maar niet. Dus Aalten slaan we maar over.
We zijn nog aan het dubben geweest of we naar Frankrijk zouden gaan, maar hier zijn ook al veel oranje gebieden en de coronamaatregelen in België is ook niet je dat. Dus wordt het toch Duitsland.
's Middags zijn we weer op de fiets gestapt om weer een wandeling te maken. Iets verder weg dan de vorige keer.
We zijn naar de zwarte Keet gelopen, een oud griendwerkersverblijf. Helaas niet te bezichtigen van binnen.
Terug bij de fietsen bleek dat we bijna twee uur hadden gelopen.

Zaterdag 5 september
Om 10 uur vertrokken we vanaf de camping. Eerst naar Gorinchem om daar flink wat boodschappen in te slaan en om 11 uur gingen we dan echt op pad.
Na een goede reis kwamen we tegen 5 uur op de beoogde camperplek voor de camping Alte Mühle in Alheim/Licherode.
Je kunt gebruik maken van alle voorzieningen van de camper alleen heb je geen grote plek. Maar wij stonden aan de rand dus hadden we mooi uitzicht.
Na het eten nog een klein wandelingetje gemaakt.

Zondag 6 september
Omdat de temperatuur in Alheim niet hoger wordt dan 17 graden en je op zondag geen last hebt van vrachtverkeer zijn we maar naar de geplande camping in Wackersdorf gegaan. Na een voorspoedige reis kwamen we daar om 14 uur aan. We hadden wel geluk want vlak na ons is er een behoorlijk ongeluk gebeurd. Dit hoorden we op een parkeerplaats van enkele vrouwen die er net achteraan reden.
De camping hier is behoorlijk vol. We denken wel na een paar dagen hier te verkassen. Maar 's middags lekker in de zon gezeten en even over de camping langs het meer gelopen.
Als je naar het toilet wilt moet je een mondkappje op.

Maandag 7 september
Vandaag scheen de zon. Na het ontbijt buiten de fietsen gepakt voor een tochtje. Het liep echter toch wat anders dan we van plan waren. De richtingsborden staan niet allemaal precies de goede kant op. Dus volgden we wel keurig richtingbordjes met een fiets er op maar toen we na een tijd in een dorpje kwamen bleek dat niet de route te zijn die wij voor ogen hadden.
Dus toen maar een alternatieve route op de kaart uitgezocht. En omdat we niet langs een grote weg wilden rijden nog maar een ommetje er bij.
Tussen de middag hebben we wel bij een meertje heel lang gerust. Onderweg nog koffie gedronken en op de terugweg ook bij een bakker nog een belegd broodje gekocht om een uur of vijf.
Om 10 uur waren we vertrokken en om 18u30 waren we weer op de camping. We hebben meer dan 50 km gefietst. Een paar keer moesten we een stukje lopen omdat het te steil was.

Dinsdag 8 september
Vandaag is het wat warmer dan gisteren. Een mooie dag dus om te gaan fietsen.
Gezien de ervaringen van gisteren toch maar wat beter voorbereid op pad. Sommige routes hebben een naam en als je die volgt tot de splitsingsborden en dan daar vandaan weer een andere route dan kan je best een rondje uitstippelen.
Heerlijk gefietst maar we zouden al weer om drie uur bij de camping zijn. Dus zijn we maar de Murnersee nog rondgefietst en daar een bankje gezocht. Daar zit je beter dan op de camping.
Toen we weer op de camping waren hadden we toch wel weer 40 km gefietst.
Morgen gaan we naar een andere camping in Frauenau.

Woensdag 9 september
Om 10 uur vertrokken we van de camping richting Frauenau. Na bij een supermarkt flink te hebben ingeslagen kwamen we tegen 13 uur op de camping Green Village in Frauenau aan. Hier een plekje gezocht en gaan eten en de verdere middag in rust doorgebracht.

Donderdag 10 september
Vanmorgen eerst de was van enkele weken gedaan en nadat die opgehangen was en na de koffie zijn we op de fiets gestapt en naar het dorp Frauenau gereden naar het Touristenbureau.
Het touristenbureau is ook bij het glasmuseum. Daar zijn we niet in geweest maar wel buiten. Hier staan ook mooie kunstwerken van glas (zie foto's hiernaast)
Voorzien van de nodige informatie weer terug naar de camping voor lunch en rust en daarna nog een wandeling van bijna 2 uur gemaakt.

Vrijdag 11 september
Vanmorgen eerst rustig aangedaan want we wilden met de trein - dit is gratis als je een verblijf boekt in deze streek, je krijgt dan een touristenkaart - naar Grafenau. Deze trein rijdt echter om de twee uur. Dus om 11 uur stonden we op het piepkleine onbemande stationnetje. De trein stopt alleen als er passagiers zijn, maar als je op het perron loopt wordt je geregistreerd door een camera. De machinist weet dan dat hij moet stoppen. Om kwart voor twaalf waren we in Grafenau.
Grafenau is een klein stadje. We zijn naar de kerk gelopen en die staat op de resten van de stadsmuur, maar verder hebben we niet veel ouds gezien. We zijn maar op een terras gaan zitten en hebben daar heerlijk schnitzel gegeten'
Daarna met de trein van twee uur weer terug. Om drie uur waren we weer bij de camping.

Zaterdag 12 september
We hadden het plan om een fietstocht te maken van 21 km.
Op de fiets eerst naar Zwiesel en daar nog wat boodschappen gedaan. Toen even moeten zoeken hoe de route die wij van plan waren verder liep. We waren de afslag al voorbij gereden. Maar via de fietskaart die we hadden hebben we het gevonden.
Op het eerste stukje kregen we venijnige korte steile hellinkjes waabij de ondersteunin vaak in de hoogste stand moest en dan was het nog pittig trappen.
In Lindberg moesten we een helling van 18% nemen. Dat vonden we te gortig. Er was daar een weg naar Zwieselau die we toen maar hebben genomen. Onderweg kwamen we nog langs een glasblazerij met expositieruimte waar we hebben gekeken. Verderop in Unterzwieselau zagen we het kerkje op de foto.
Om 12 uur waren we weer op de camping met maar 10 km op de teller.
Na het avondeten nog drie kwartier gewandeld.
Morgen gaan we naar een camping in Tsjechië. Daar is geen internet dus voorlopig even geen verslag.

Zondag 13 september
Vanmorgen om 10 uur vertrokken we van de camping in Frauenau om naar een camping in Srni te gaan. Dit is een klein uurtje rijden.
Onderweg op een parkeerplaats in Tsjechië de camper neergezet en een klein wandelingetje gemaakt.
Net voor 12 uur kwamen we op de camping. Toen we binnen waren in de receptie werd de deur achter ons op slot gedaan want om 12 uur is de receptie enige tijd gesloten. We hadden de camper al op een plekje neergezet.
's Middags een rustmiddag en na het eten nog even gekeken waar je hier kunt wandelen. Er zijn genoeg mogelijkheden met aangegeven wandelingen. Wel zijn het geen rondwandelingen dus voor ons betekent het wel heen en terug dezelfde weg.
Gaan we de komende dagen uit proberen.

Begin     Vorige dag    Volgende dag     Einde

Maandag 14 september
Op de website van de camping staat dat je bij de Imbiss brood kan kopen, maar toen we gisteren gingen informeren of we dat moesten bestellen bleek dat dat helemaal niet kan. We moesten naar een dorp verderop.
Brood voor het ontbijt hadden we nog wel, dus vanmorgen op de fiets naar Modrava. Bij het informatiecentrum gevraagd waar we brood en andere levensmiddelen konden kopen. Er bleek een piepklein winkeltje te zijn. Gelukkig hadden ze nog brood en voor de rest niets wat we nodig hadden. Wel hadden ze in het informatiecenrum gezegd dat in het dorp Srni - aan de andere kant van de camping wel een kleine winkel is.
Ook had ze een route aangegeven die over fietspaden - gravelwegen hoofdzakelijk - naar Srni ging, langs een kanaaltje. Heerlijk egaal tot vlak bij Srni waar we naar toe moesten afdalen.
Het supermarktje was klein maar we konden wel alles krijgen wat we op de boodschappenlijst hadden staan en een moeie fietstocht.
Op de camping weer een luie middag.

Dinsdag 15 september
Vandaag de wandelschoenen aan. Eerst rustig aangedaan en eerst op de camping koffie gedronken.
Vanaf de camping zijn een aantal wandelroutes. Dit zijn geen rondwandelingen maar doorgaande routes. De camping is wel een goede startplek want met de bus komen hier ook veel wandelaars naar toe om te gaan wandelen.
Wij zijn maar een kant opgelopen. Toen we bij een punt kwamen waar we konden kiezen uit omhoog gaan of verder langs de beek omhoog hebben we het laatste maar gedaan.
Na 4 km hadden we voor ons het verste punt bereikt. Hier ons brood opgegeten en daarna weer dezelfde weg terug.

Woensdag 16 september
Vandaag weer de wandelschoenen aan, net als gisteren. Alleen gaan we nu eerst stroomafwaarts langs de beek.
Je ziet ook veel mensen met zakjes rondlopen. Die zijn paddestoelen aan het zoeken om te eten. Wij zien ook wel paddestoelen staan, maar die hoeven zij weer niet.
Vandaag niet zo heel ver gegaan. Na 3 km weer terug.

Donderdag 17 september
Vanmorgen vroeg scheen de zon nog, maar het was al flink kouder. Om acht uur was alles grijs. We hadden deze weersvoorspelling al gelezen en de eerstkomende dagen zou het in Srni niet warmer worden dan 15 graden. We hadden dan ook al besloten om hier te vertrekken en naar een camping te gaan in de buurt van Cheb, in het noordoosten van Tsjechië.
In Plzen - wij zeggen Pilzen - boodschappen gedaan en daarna naar de uitgezochte camping. Toen we daar aankwamen bleek deze al gesloten te zijn op 5 september. Toen maar weer 10 km terug naar een andere camping langs het meer. Het is daar nu heel rustig.
En hier konden we weer lekker in de zon zitten! De temperatuur is hier 20 graden.

Vrijdag 18 september
Vanmorgen zijn we lekker lui geweest. Heerlijk in de zon zitten lezen.
Na het middageten toch maar de fietsen gepakt om te kijken of we naar Cheb konden fietsen. Het eerste stuk tot Lipova ging goed. Wel wat korte klimmetjes. In Lipova zagen we een winkel waar we nog een brood hebben gekocht.
Maar na Lipova kwam er een steile helling van minstens 1 km omlaag. Dat is wel te doen maar je moet ook weer terug. Dus hier maar gestopt en terug gegaan naar een eerder dorp waar we een zijweg naar het meer zagen. Hier naar toe gegaan en heerlijk aan het meer gezeten.
Terug op de camping bleek dat we toch 20 km gefietst hadden.
Na het eten zijn we nog even op de camping naar het meer gelopen om naar de zonsondergang te kijken.

Zaterdag 19 september
Het wordt druk op de camping met Tsjechen die het weekend komen vieren en ook omdat fietsen en wandelen tegenvalt vertrekken we naar een camping in Duitsland, hier niet ver vandaan bij Selb in het Fichtl-gebergte.
Al voor 12 uur waren we op de camping Halali-park.
's Middags een klein wandelingetje vanaf de camping gemaakt.

Zondag 20 september
Vanmorgen maar weer de wandelschoenen aan en een stuk door het bos gelopen. Overal heb je wel mooie uitzichten op glooiende hellingen. Wandelaarees en fietsers zijn we niet tegengekomen alleen een vrouw op een paard.
's Middags een luie middag.
Na het eten nog even gekeken of we reeën konden spotten, maar helaas niets gezien.

Maandag 21 september
Na de koffie zijn we op de fiets gestapt om in Marktleuthen ook wat boodschappen te doen.
Tot deze plaats fietsten we steeds door het bos. Veel over gravelpaden en veel naar beneden.
In de plaats gevraagd waar de supermarkt was. Die bleek dus helemaal aan het andere eind van het dorp te zijn.
Na de boodschappen toch maar weer dezelfde weg terug. Op een bankje de verse broodjes genuttigd. Op de heenweg had ik gezien dat we eigenlijk vlak lngs de camping kwamen. Dus probeerden we het laatste stukje anders te gaan. We kwamen bij een boerderij en het leek of de weg daar dood liep. Maar aan een vrouw gevraagd of we ook zo naar de camping konden en dat bleek via een landweggetje te kunnen. Alleen had Els wat moeite met de gravelweg omhoog.
Verder de hele middag buiten in de zon gezeten en gelegen.

Dinsdag 22 september
Gisteravond zagen we hem al hoog in de boom zitten en vannacht heeft hij over ons gewaakt want vanmorgen zat hij er nog, een rode wouw.
Na de koffie maar weer de wandelschoenen aan voor een rondje om het dorp.
En 's middags weer een rustmiddag. Na het eten weer geprobeerd reeën te spotten, maar alleen een vos gezien.

Woensdag 23 september
Nu weer met de fiets naar Marktleuthen om boodschappen voor een paar dagen te halen, want morgen gaan we richting huis. Het weer gaat hier ook minder worden.
We wilden via een andere route naar Marktleuthen dus eerst naar het dorp Heidelheim hier vlakbij. Daar staan routebordjes voor fietsers. Maar in het dorp waren we die al heel gauw kwijt. Dus maar weer terug naar het dorp en daar zagen we een bord de heel andere kant op naar Marktleuthen.
Dit was ook een mooie route en niet over gravel (op een klein stukje na).
Op de terugweg ons brood op een bankje gegeten en wat we 's middags gedaan hebben is weer geen verrassing, net als de avondwandeling waarbij we niets gezien hebben.

Donderdag 24 september
Vanmorgen om 10 uur vertrokken we vanaf de camping om richting huis te gaan. De reis ging erg voorspoedig en we waren al heel vroeg in de middag al bij Kassel, waar we even er voorbij een camping hadden gepland. Maar we besloten maar om door te rijden naar huis.
In Emmerich zijn we om zes uur gestopt en hebben daar heerlijk schnitzel gegeten. En daarna naar huis waar we om negen uur waren.

We hebben een heerlijke vakantie gehad!