Oostenrijk 2013 - Reis mee met Els en Dick

Oostenrijk 2013

Reizen 2013 t/m 2014

17-8-2012
Met enige vertraging, omdat we op de post wilden wachten, vertrokken we om half twaalf richting Herkenbosch. Trouwens de post was nog niet geweest maar Lute en Zwaan zouden het een en ander gaan regelen.
In Beilen getankt en daar kreeg ik een scheut diesel over mijn handen en broek. Dus eerst maar flink handen wassen en daarna verder. Bij Spier gingen we de snelweg af om ons brood op te eten en even een korte pauze.
Om een uur vertrokken we dan toch echt. Alleen hadden we last van een file tussen Arnhem en Nijmegen vanwege wegwerkzaamheden. Dit was ruin een half uur vertraging.
Om half vijf kwamen we bij de camping aan. Hannie en Wicher stonden er al en wij hadden een plek ernaast. Het was lekker warm en tot het eten hebben we niets gedaan. Lute sms-te dat het pakje was aangekomen.
Na het eten gingen onze buren zelfs even onderuit! (zie foto)
Na de koffie nog een potje geklaverjast. De mannen hebben net gewonnen. Stand 1-0

18-8-2012
Vandaag is het nog warmer dan gisteren. We zijn gaan fietsen. Dat was wel lekker omdat je wat wind vangt en in het bos is het ook lekker in de schaduw.
We kwamen langs het bezoekerscentrum van de Meinweg en hebben daar eerst een poosje rondgekeken. Vervolgens naar Elmpt in Duitsland, waar we op een bankje bij het kasteel hebben gezeten. Nog even naar de kerk gelopen maar daar konden we niet in.
Via het bos reden we naar Boukoel (in Nederland). Even na die plaats zagen we een boerderij waar ze blauwe bessen verkochten en ze hadden ook een terras. Dus hier wat gedronken en Els een zak met bessen gekocht.
Om drie uur waren we weer op de camping. Even gerust en daarna zijn Hannie en ik naar Herkenbosch gefietst om boodschappen te doen. Vanavond barbecuen!

19-8
Vandaag belooft het echt een warme dag te worden, 36 graden! Els heeft wel zin om naar een meertje te gaan om te zwemmen. Hannie en Wicher niet, dus gaan we maar elk ons eigen gang.
Els en ik zijn naar de Effelder Waldsee gefietst. Aan de zuidkant is een strand maar daar moet je voor betalen. Dat hebben we mooi niet gedaan en we zijn doorgefietst. Je kunt tenslotte het hele meer rond. Aan de noordkant zijn we in het bos gaan zitten en het bleek dat er wat plekjes waren waar je ook het water in kon. Els is een aantal keren te water gegaan en ik heb de hele tijd zitten puzzelen.
Terug wilden we via een andere weg maar in Duitsland was dit niet goed aangegeven, dus zijn we maar weer terug gegaan. Nu stonden overal auto's geparkeerd voor het strand. Het was daar een pierenpot.
Na het eten hebben Els en Hannie een paar potjes rummycup gedaan. Hannie heeft gewonnen.
Na half twaalf gingen we naar bed en tot die tijd zaten we nog in korte broek en blouse buiten.

Geen foto van deze dag

20-8
Ook vandaag zijn we apart op weg gegaan. Wij zijn een flink eind wezen fietsen. Via Asenray naar Boukoel, daar even langs de camping waar we 9 jaar geleden geweest zijn, en naar Swalmen en langs de maas verder naar het noorden en daar met de veerpont voor voetgangers en fietsers overgestoken naar Neer.
Daar vandaan weer in zuidelijke richting langs de maas naar Beegden en daarna weer met een pontje naar Herten en daarna via St Odili
ënberg en Melick weer naar Herkenbosch. Tussen Herten en St Odiliënberg kregen we een buitje dus nog even de poncho's aan gehad. Toen we bij de camping waren hadden we op 60 meter na 60 km gefietst. De temperatuur was heel wat prettiger dan gisteren, 29 graden was het maximum en na het buitje was het maar 26 graden.
De fiets van Dick kraakt nogal als hij op gang moet komen of als hij veel kracht moet zetten. Dit wordt steeds erger en volgens mij ligt het aan de trappers want die draaien ook niet makkelijk rond. In Herkenbosch is geen fietsenmaker maar in Melick wel. Dus ging ik nog maar weer naar Melick fietsen. Maar op maandag is de fietsenmaker dicht! Dus dit was een vergeefse tocht.
Na het eten hebben we nog geklaverjast, De mannen hebben weer gewonnen. Stand 2-0

21-8
Vandaag een rustdag. Ik ben nog wel naar Melick gefietst, naar de fietsenmaker. Helaas is een reparatie niet snel uit te voeren en hij had direct geen tijd. Dus maar doorfietsen met af en toe gekraak.
Op de camping zaten de dames alweer een spelletje rummycup te doen. Els heeft vandaag gewonnen. Daarna hebben Els en ik nog 2 spelletjes carcassonne gespeeld, ook elk een gewonnen en daarna nog gescrabbeld. Dick heeft gewonnen maar Els vindt dat zij dat eigenlijk gedaan had, maar wij vonden het woord zeilvat niet goed.
Na het avondeten zijn we met zijn vieren op de fiets nog naar het begin van een wandeling bij de hei gegaan en daar nog een stukje gelopen. Het was al donker toen we terug kwamen.

22-8
Vanmorgen was het helemaal bewolkt. De vraag was dus welke kleren doen we aan naar de floriade. En hebben we regenkleding nodig? Dus toch maar het een en ander in de rugzak gedaan.
Om half tien vertrokken we vanaf de camping met de auto van Wicher en Hannie. Om tien uur waren we bij de parkeerplaats en met de bus naar de ingang van de floriade. Hier hebben we tot half vijf rondgelopen. Het was prachtig allemaal. Er zijn heel wat foto's gemaakt! Tussen de middag warm gegeten en toen we aan het eind van de middag thuis kwamen hadden we genoeg aan wat brood.
's Avonds wat zitten lezen en vroeg naar bed.

23-8
Els en ik zijn op de fiets weer naar het begin van de wandeling gegaan en nu hebben we de hele rondwandeling gelopen. De hei bloeit nu prachtig en ook Els was helemaal in kleur (zie foto)! We hebben heel rustig aan gedaan en hebben heel wat verschillende bankjes bezeten.
Hannie en Wicher zijn de hele ochtend bezig geweest met het schoonmaken en inpakken van de voortent. Toen we om half een terug waren was dit nog niet klaar.
Na het eten en een uiltje te hebben geknapt ben ik op de fiets naar Roermond gereden om een nieuw horlogebandje te kopen. Op de floriade gisteren gaf nl. het bandje de geest.
's Avonds chinees opgehaald en na het eten en de koffie nog twee potjes geklaverjast. Elk een potje gewonnen. Eindstand 3-1 voor de mannen.

24-8
Hannie en Wicher vertrokken iets over half tien weer terug naar Bovensmilde. Wij zijn eerst op de fiets boodschappen gaan doen voor het hele weekend.
Na de koffie de camper opgeruimd en daarna zijn we naar de Vrijbuiter in Roermond gereden om een nieuwe slaapzak voor Gerben te kopen. De slaapzakken die wij mee hebben zijn al 34 jaar oud. Ook nog een lampje gekocht voor op de tafel en wat toiletvloeistof.
Daarna op de parkeerplaats ons brood opgegeten en wat uitgerust voor de komende reis. Gerben komt pas om vier uur in Roermond.
Nadat Gerben was opgepikt zijn we meteen op pad gegaan naar de eerste camperplaats die in de reisplanning is opgenomen. Onderweg koffie gedronken en bij een wegrestaurant gegeten.
Even over negen kwamen we aan. Nog wat gedronken en dan naar bed. Gerben past nog precies in het bed op de voorstoelen!

25-8
Vandaag weer verder naar Heiligenblut. Onderweg nogal last gehad van files. Soms wist de Tomtom routes die een paar minuten tijdswinst opleverden, maar veel schoot je daar niet mee op.
Het laatste stuk in Oostenrijk, de Grossglocknerstrasse was het meest indrukwekkendste. We gingen tot wel 2500 meter omhoog en daarna ook weer naar beneden, via een heleboel haarspeldbochten. Op het hoogste punt zijn we er even uit geweest. Hier had de brandweer van Heiligenblut een oefening (gehad). Er stonden allerlei wagens, brandweerlieden en honden maar we zagen geen actie meer.
Op de camping gegeten en na de koffie nog twee spelletjes Carcassonne. Gerben en ik eindigden het eerste potje gelijk als eerste en het tweede heb ik gewonnen.
Daarna om tien uur naar bed. Gerben nu in zijn tentje.

26-8
Om half twee werden we gewekt door Gerben. De tent was lek! Er stond allemaal water in. Dus moest het noodbed in de camper weer worden ogemaakt en de rommel uit de tent weer een plaatsje in de camper krijgen. Nadat dit gebeurd was zijn we verder gaan slapen tot een uur of acht.
Na de douche en het ontbijt zijn we een wandeling gaan maken naar Heiligenblut. De camping ligt wel een uur lopen vanaf het dorp. Op de heenweg liepen we niet helemaal goed en gingen we via een bospad met een kleine omweg naar het dorp.
Onderweg nog even de regencapes aangehad maar het was wel hoofdzakelijk droog. In Heiligenblut koffie gedronken en daarna via een andere route terug naar de camping.
Na het eten onderuit en toen we wakker werden regende het weer flink.
We zijn maar een spelletje gaan scrabbelen. Els heeft gewonnen.
Toen het weer wat opklaarde zagen we dat er sneeuw was gevallen, niet op de camping maar wel wat hoger op de bergen. Els maakt zich al zorgen of we morgen wel de Grossglocknerstrasse over kunnen.
's Avonds nog stapop gespeeld. Els heeft weer gewonnen.

27-8
Vanmorgen zagen we blauw tussen de wolken. En na het eten waren er al heel wat minder. Met de camper nu naar de Franz Joseph Hohe. Hier hebben we een prachtige wandeling gemaakt. In het begin zagen we bergmarmotten en we hadden voortdurend uitzicht op de sneeuwbergen en de gletsjer. En het was prachtig zonnig weer!
En we hebben echt edelweiss gezien! Gerben had dus niet gelogen. Eigenlijk mocht je niet van het pad af dus was het moeilijk om ze te fotograferen want dicht bij het pad stond er geen!
We zijn doorgelopen tot een plek waar vroeger nog een gletsjer had gelopen, maar nu waren er alleen nog maar gladgeschuurde stenen. We waren toen op 2700 meter hoogte. Gerben is nog een stukje doorgelopen.
Op de terugweg dachten we dat we voorbij het punt waren waarvan je niet van de weg mocht en ook daar zagen we edelweiss. Dus hier nog even de opname gemaakt om te bewijzen dat dit echt was! Ook zagen we nog steenbokken lopen!
Na vieren waren we weer bij de camper. Eerst weer naar beneden en vervolgens weer klimmen over het hoogste punt van de Grossglocknerstrasse en dan weer afdalen. Gerben vond het prachtig om dit ook te rijden. Voor het hoogste punt zijn we er weer even uitgeweest om soep te maken en te eten en op het hoogste punt nog even om wat foto's te maken die het verschil lieten zien met wat we zaterdag zagen.
Daarna door naar Salzburg waar we om half acht op de camping aankwamen. Na het eten nog twee spelletjes Carcassonne gedaan die Gerben heeft gewonnen.

28-8
Om kwart voor zeven liep de wekker af maar Els was er al uit! Gerben moet om kwart voor tien op het station in Salzburg zijn. Gisteren op de camping hadden we al buskaartjes gekocht, voor ons dagkaarten en voor Gerben een enkeltje. We dachten dat de busreis 45 minuten zou duren en we moesten eerst ook nog een kwartier lopen naar de bushalte. Maar al met al bleek het drie kwartier te zijn. We waren dus veel te vroeg op het station en hebben daar koffie gedronken. Precies op tijd vertrok de trein van Gerben.
Wij zijn met de bus weer een stukje terug gegaan om een stadswandeling door Salzburg te maken. We begonnen bij slot Mirabel en zij ge
ëindigd na de Domkerk. Het oude Salzburg is maar klein en er staan heel veel kerken in. We zijn in heel wat kerken geweest. Om twaalf uur waren we bij de Domkerk en daar begon net een orgelconcert. Hier zijn we naar toe geweest. Toen dit om een uur was afgelopen zijn we aan het water op een bankje ons brood op gaan eten. We zagen boven ons het kasteel liggen maar we hadden geen zin meer om daar naar toe te lopen. Het was ook behoorlijk warm.
Om half drie waren we weer terug op de camping. Hier in de schaduw van de camper uitgerust!
Na het eten nog een ommetje gemaakt in het bos achter de camping.

29-8
We vonden dat we Salzburg wel hadden gezien en de bergen trekken toch wat meer. Dus op naar Aigen im Ennstal.
Om half tien vertrokken we. Onderweg boodschappen gedaan en koffie gedronken aan de Wolfgangsee. Het is mooi weer, wel 26 graden.
Om twaalf uur kwamen we op de camping aan. We hebben een mooie plek op een terrasje waar we alleen staan met uitzicht over de camping en het meer.
Els heeft eerst de was in de machine gedaan en daarna hebben we gegeten. Na een uurtje kon de was worden opgehangen en zijn we even onderuit gegaan.
Na de koffie was de was droog, dus die kon worden binnengehaald en daarna zijn we gaan fietsen. Een rondje om de Putterersee en een bergje. Nooit gedacht dat wij nog eens in Oostenrijk zouden fietsen. Er is hier ook een doorgaande route voor fietsers, de Ennsroute. Na een uur waren we weer terug op de camping.
Els kon de verleiding van het water ook niet weerstaan en ging nog het meer in.
Na het eten het verslag geschreven. Als het weer zo blijft dan blijven we morgen ook hier.

30-8
Vandaag al weer mooi weer. We waren al vroeg op en om half tien zaten we al op de fiets. We zijn via de Ennstalroute naar Liezen gereden. Dit is zo'n 15 km. vanaf de camping. Onderweg koffie gedronken bij het bankje op de foto. Het is een mooie tocht en lekker vlak.
In Liezen hebben we wat postzegels en kaarten gekocht en zijn het plaatsje doorgelopen. We kwamen nog een Mariabeeldje tegen en dat hebben we gekocht. Ook zijn we nog de kerk in geweest.
Op de terugweg nog ons brood opgegeten op een ander bankje. Tegen enen waren we weer op de camping en was het rusttijd.
Els is nog gaan zwemmen en ik heb zitten lezen.
Na het eten eerst de fietsen opgeladen en daarna nog even wandelen. Toen we weer vlak bij de camping waren begon het te regenen.

31-8
Het heeft de hele nacht door geregend en ook vandaag bijna de hele dag. Op de reis naar Wenen hebben we dan ook geen berg gezien. Alles was grijs.
Onderweg boodschappen gedaan voor drie dagen.
We zijn niet naar de camping gegaan maar naar een camperplaats in Wenen. Onderweg hebben we lang gerust. Op de camperplaats die de NKC aangeeft stond echter niemand. We vonden het daar niet zo heel fijn. Maar op de Tomtom zag ik dat eu-wohnmobiele hier vlakbij ook een camperplaats aangaf, zo'n 600 meter verderop. Na het eten zijn we daar naar toe gelopen en daar stonden zeker 5 campers. Dus hier zijn we maar naar toe gereden. Het was nu bijna droog.
De foto van de camperplek is op zondagavond gemaakt.
's Avonds nog een spelletje Catan. Dick heeft gewonnen.

1-9
Het regent weer. Dus maar een beetje kalm aan gedaan en om tien uur zijn we met de bus en twee metrolijnen naar het kunsthistorisch museum gegaan. We kwamen daar om elf uur aan en hebben de afdeling met de schilderijen bekeken. Het gebouw op zich is ook al een kunstwerk. Mooie plafonds en zo. En Els heeft heel wat foto's van schilderijen met Madonna's gemaakt.
Nadat we daar een paar uur hadden rondgelopen zijn we naar het toeristisch informatiecentrum gegaan. Daar hebben we kaarten gekocht voor de operette Die Fledermaus. De voorstelling begint om 7 uur vanavond.
Wat gaan we nu doen? Weer naar de camper om ons nog om te kleden en dan weer naar de opera of houden we deze kleren maar aan en gaan we de stad bekijken. We besluiten tot het laatste.
Dus zijn we Wenen verder ingegaan en hebben heel wat kerken - behalve de Stephansdom - van binnen gezien. Ook hebben we ergens koffie gedronken. Om vier uur werd het eindelijk droog.
Om vijf uur stapten we weer in de tram om naar de Volksoper te gaan waar de voorstelling was en in een restaurantje daar tegenover hebben we gegeten. Ik een Wiener Schnitzel die zo groot was als een bord en Els twee grote stukken vis.
De operette was heel mooi en we hebben er van genoten.
Na afloop om half elf weer met twee U-banen en de bus naar de camper waar we tegen twaalven aankwamen. Een vermoeiende maar prachtige dag.

2-9
Vanmorgen liep de wekker om kwart voor acht af, want we wilden naar de kerkdienst in de Stephansdom. Om kwart voor negen stapten we in de bus en een half uur later stonden we bij de kerk. We dachten dat de dienst om kwart over tien zou beginnen dus liepen we eerst een rondje om de kerk. Maar tegen half tien begonnen de klokken te beieren en zagen we op een affiche dat de dienst vandaag om half tien begon. We waren dus net op tijd.
Na de dienst de kerk van binnen bekeken en een kaarsje gebrand en daarna in de conditorei koffie en thee gedronken. We hebben wat gebabbeld met een Oostenrijker over Wenen.
Toen op naar schloss Schönbrun, weer met twee metro's. Gisteren hadden we kaarten voor 48 uur onbeperkt reizen gekocht. Die kosten 11,70 euro.
Hier hebben we heerlijk in de tuinen gewandeld, ons brood gegeten en geluierd in het gras. Het was vandaag prachtig weer! In het park liepen ook heel veel eekhoorns en die waren ook wel aan mensen gewend. Er liep er zelfs een over de bank waarop we zaten.
Om vijf uur waren we weer bij de camper. De hele parkeerplaats stond vol met personenauto's! In het park ernaast was vandaag wat te doen geweest. Maar na het eten was het weer stil.

3-9
Om kwart voor acht op en om negen uur vertrokken we van de camperplaats. We wilden niet over de snelwegen (tol) rijden, dus moesten we door de buitensteden van Wenen. Snel gaat dat niet maar het voordeel is wel dat je langs winkels komt. Bij een Lidl hebben we wat ingeslagen en daarna zijn we doorgereden naar Orth am Donau, een plaatsje ten noorden van de Donau tussen Wenen en Bratislava in. In een boekje hadden we gelezen dat daar een nationaal park is waar je goed kunt fietsen.
Voordat we bij het informatiecentrum in Schloss Orth waren eerst koffie gedronken en ons verse brood voor tussen de middag klaargemaakt. Na nog wat gratis kaarten meegekregen te hebben zijn we op pad gegaan. Eerst naar de Donau waar we op een bankje ons brood hebben gegeten. We kregen toen ook in de gaten dat we een rondje konden fietsen door eerst met een pontje naar de overkant van de Donau te gaan. Hoe lang de tocht was wisten we niet maar ik schatte dat het ongeveer 40 km zou zijn. Dus dat hebben we gedaan.
We kwamen nog langs een oude poort van de vesting die de Romeinen daar vroeger hebben gebouwd.
Via de brug weer naar de noordkant van de Donau en daar via de Donauradweg weer terug naar Orth. De radweg is daar een recht stuk over een dijk. ernaast is land dat bij hoogwater ondergelopen wordt omringt met bos en af en toe een watertje. De Donau zelf zie je daar niet. Els zag nog wel wat mooie bloemen.
Om half vijf waren we weer bij de camper en hadden we 47km gefietst. Even tijd voor een soepje en dan naar de camping in Bratislava. Even over zessen kwamen we daar aan. Na het eten hebben we nog even water geloosd en de pot gereinigd en schoon water ingenomen. Dat was wel nodig na de camperplek in Wenen.

4-9
Vanmorgen na het ontbijt vertrokken we naar het centrum van Bratislava. Het is weer mooi weer. Bij de camping konden we al kaartjes kopen voor de tram. De tramhalte is dicht bij de camping en is tevens het eindpunt van die lijn.
Na een half uur waren we bij het centrum van Bratislava. Eerst maar op zoek naar een tourist office, want we hebben geen enkele informatie van de stad bij ons. Wel in de reisvoorbereiding opgenomen maar niets hiervan meegenomen.
Het informatiecentrum hadden we al gauw gevonden, maar wel moest het stelletje eerst uitrusten op een bankje (zie foto).
Nadat we een boekje met rondwandelingen en een kaart hadden gekregen zijn we eerst koffie gaan drinken en daarna begon onze drie uur durende wandeling.
We kwamen o.a. langs de Franziskaner kerk, de Michaelpoort, het Grassalovic paleis war nu de president van Slowakije woont, de burcht van Bratislava die hoog boven de stad uittorend en tenslotte de St. Martins kathedraal.
Onderweg natuurlijk op een aantal bankjes gezeten. Om half vier gingen we weer naar de camping en daar hebben we lekker uitgerust.
Na het eten nog even naar het meer gelopen waar de camping aan grenst. Doordat we meer oostelijk zitten dan Nederland wordt het hier eerder donker. Om acht uur 's avonds kun je niet meer buiten lezen. De temperatuur is wel goed om buiten te zitten.

5-9
Even na half tien vertrokken we weer van de camping in Bratislava. Na het beton willen we zolang het mooi weer is wat meer natuur om ons heen. We gaan naar Marbach am Donau naar een CC-camping. De afstand is ruim 200 km. maar we gaan niet over de snelweg dus de tocht duur met rusten er bij wel vier en een half uur. Het laatste stuk van de tocht was het mooist. Hier rijd je langs de Donau en je ziet daar ook regelmatig kastelen liggen. We hebben bij een groente en fruitstalletje, waar Els het een en ander heeft ingeslagen, op een bankje ons brood opgegeten.
Op de camping staan we aan de Donau, er ligt nog een voetpad en wat struiken tussen. Eerst heerlijk in de zon gezeten en daarna zijn we nog even Marbach ingelopen en hebben de kerk van binnen bekeken.
Toen Els aan het koken was begon het te betrekken, het was tot dusver een prachtige dag geweest, en hoorden we in de verte onweer dus hebben we de tafel maar binnen gedekt. Maar het begon pas te regenen toen we Carcassonne aan het spelen waren.

6-9
Vandaag is het een geheel bewolkte dag maar wel droog. We besluiten om te gaan fietsen. Dit kan vanaf de camping over de Donauradweg die hier aan twee kanten van de Donau loopt. En er liggen op niet al te grote afstanden aan weerszijden van de camping bruggen.
We vertrokken in oostelijke richting en in Marbach zagen we een supermarkt waar we broodjes voor vandaag hebben gekocht. De overige boodschappen doen we wel als we terug komen.
Aan de noordkant van de Donau fiets je wel dicht bij de weg. Nadat we de brug bij Pochlarn waren overgegaan en weer in westelijke richting fietsten reden we nauwelijks langs een verkeersweg.
Op een bankje voor Ybbs hebben we ons brood gegeten en in Ybbs boodschappen gedaan en daarna over de brug weer naar de camping. Totaal hebben we 37 km gefietst.
Dus was het wel tijd om uit te rusten en te lezen of te puzzelen.
Na het eten twee potjes gescrabbeld. Ieder een keer gewonnen.

7-9
Tegen achten werden we wakker van de toeter van de bakker op de camping. Dus vlug er uit om brood te kopen, daarna douchen en eten en alle handelingen om weer met een schone en met water gevulde camper op pad te gaan. Het is nu weer heel mooi weer.
Het reisschema is wat veranderd want we gaan nu naar het Lipno-meer in Tsjechië. We rijden nu een heel stuk langs de noordoever van de Donau. Hier is dat veel mooier dan aan de oostkant van Wenen omdat er ook flinke heuvels zijn.
Onderweg koffie gedronken en bij de grens ons brood opgegeten en daarna door naar de camping waar we om half twee aankwamen.
's Middags alleen maar geluierd, gepuzzeld en gelezen. Na het eten eerst noog twee potjes scrabbel en daarna het verslag schrijven van een paar dagen en nu kan het eindelijk weer op internet worden gezet. Op de camperplaats in Wenen, de campings in Bratislava en Marbach was geen internet!

Hier eindigt helaas het reisverslag.
De computer kreeg een storing.