Reisverslag - Reis mee met Els en Dick

Ga naar de inhoud

Reisverslag

Tour de France
Kies hierboven de datum om direct naar die dag te gaan.
19 mei

Vanmorgen om kwart voor tien vertrokken. Met een middagrust van anderhalf uur kwamen we tegen vijven aan op camping Les trois Sablieres in Crotoy. Na het eten zijn we nog even gaan wandelen. Er is dichtbij een natuurgebied. We zagen fazanten maar ook een hert met een jong.
                ***     naar het begin     ***     naar vorige dag     ***     naar volgende dag     ***     naar het einde     ***
20 mei

Vandaag een prachtige wandeling gemaakt. Eerst langs de kust naar Le Crotoy en terug door de duinen. Toen we weggingen was het droog en toen we thuiskwamen ook. Maar er tussenin... In Le Crotoy zijn we thee en koffie gaan drinken en toen regende het heel hard. Maar toch heerlijk gewandeld. Ongeveer 11 km.
21 mei
Vanmorgen op de fiets naar het parc du Marquenterre. Daar is een vogelpark. Toen we daar aankwamen herrinderde ik mij dat we hier eerder geweest waren. En dat klopt inderdaad het was in 2015. We zijn het hele park doorgelopen en in alle kijkhutten gekeken. Heel veel vogels gezien. Het is een prachtig gebied!
22 mei
Vanmorgen kalm aan gedaan en tegen elf uur zijn we weer gaan wandelen. Nu de andere kant op dan vrijdag. Heen en terug ongeveer 5 km. Vanmiddag op de camping in de zon gezeten. Om negen uur 's-avonds is Els nog naar het strand gelopen en zag nog een mooie zonsondergang.
23 mei
Vanmorgen om 10 uur vertrokken. We wilden de kathedraal van Amiens bezichtigen en daarna doorgaan naar Giverny. Vanwege de regen hebben we de kathedraal letterlijk links laten liggen want toen we in een plaats voor Amiens onze boodschappen hadden gedaan zijn we rechtsaf naar het zuiden gegaan. Na een stevige middagrust kwamen we iets voor zes uur aan op de camperplek. Na het eten nog een rondje door Giverny gelopen.
                ***     naar het begin     ***     naar vorige dag    ***     naar volgende dag     ***     naar het einde     ***
24 mei
Vanmorgen naar de tuinen van Monet geweest. Gisteren hadden we online al toegangskaarten besteld en dan konden we via een zij-ingang naar binnen. Zelfs al voor de officiële openingstijden. De tuinen zijn prachtig en ook het huis waar Monet gewoond heeft is leuk, maar wel druk met alle mensen. Nog even terug een ommetje gemaakt en toen naar de camper. We vonden het toch niet zo leuk om nog een nacht op deze plek te blijven dus maar gezocht naar een camping wat zuidelijker. Ik vond wat in Sille Le Guillaume.
's Middags zijn we uit Giverny vertrokken en naar Sille Le Guillaume gereden. Daar is een camping bij een meertje. We hebben daar een vorstelijke plek!
25 mei
Vanmorgen kalm aan gedaan. Om 11 uur zijn we op de fiets gestapt om een route te rijden. Deze zou met rood aangegeven zijn. Maar natuurlijk gemist. We zijn toen maar naar het stadje gefietst en hebben de kerk bekeken en zijn om het kasteel gelopen. We zochten ook het verkeersbureau maar dat was gesloten. Nog even over de markt gelopen en daarna weer naar de camping. 's, Middags buiten gezeten en na het eten nog een rondje gelopen. We kwamen langs 3 meertjes.
26 mei
Vandaag alleen maar een wandeling gemaakt om het grote meer. Ongeveer 4 km. En gezocht waar we morgen naar toegaan. We hebben een camping gevonden in St-Saud-Lacoustiere. Na het avondeten nog een wandeling door het bos gemaakt.
27 mei
Vandaag een reisdag. Om 9 uur zijn we vertrokken en tegen half zes kwamen we aan op de camping in Saint Saud Lacoussiere. We hebben daar een schitterende plek. Wel bijna aan het eind van de camping. Maar nu heerlijk in de zon. Bij aankomst hebben we een pizza besteld want ze konden er ook één maken, onder kaas voor Els. Om half acht heerlijk opgegeten op het terras.
28 mei
Vanmorgen ontbijten met roggebrood en knäckebröd want de camping heeft alleen in het hoogseizoen broodservice. In het dorp zagen we een supermarktje maar die had geen brood maar wel een grote fles water. De bakker zat net om de hoek. Op de terugweg nog even op een bankje bij een meertje gezeten. Het is heerlijk weer. Om drie uur zijn we gaan fietsen naar Mialet. Dit was aangeraden door de camping eigenaresse. Zij adviseerde langs de hoofdweg maar via Google maps vond ik een andere route. Heen ging goed al is het nergens vlak. Op de terugweg langs een andere route maar daar zat een stuk onverharde weg in. Dat hebben we maar niet gedaan dus weer wat anders geprobeerd. En toen een keer fout gereden en gingen we een helling 10% naar beneden maar daarna ook weer zo omhoog. Els heeft het gehaald, ik niet. Al met al bijna 30 km gefietst.
29 mei
Na het ontbijt ben ik op de fiets brood gaan halen en Els heeft de camper van binnen schoongemaakt. Toen ik terugkwam even een bakkie en om 11 uur zijn we gaan wandelen. Soms over asfaltweggetjes maar ook veel over grindpaden. We zaten ook wel eens fout en dan liep het weggetje toch niet verder en dan moesten we weer terug. Bijna terug bij de camping kwamen we door het gehucht Bucherie. Zeker 8 km gelopen. Na de verse stok een luie middag.
30 mei
Gisteren hadden we eerst het plan om ergens langs de Dordogne een camping te zoeken, maar dat plan veranderde gisteravond ineens nadat we buren kregen op de camping, twee vrouwen, en die vertelden dat ze van een hele mooie camping kwamen aan de Lot. Daar zijn we vandaag naar toe gereden. We staan nu op een camping in Coursavy aan de Lot.
                ***     naar het begin     ***     naar vorige dag     ***     naar volgende dag     ***     naar het einde     ***
31 mei
Vanmorgen kalm aan gedaan. Na de koffie een wandelingetje gemaakt in het bos wat ook nog van de camping eigenaren is. Bij de receptie liggen routebeschrijvingen. Zelfs in het Nederlands, maar ondanks dat klopte het niet en zijn we te ver doorgelopen. Dus maar dezelfde weg terug. Trouwens niet erg want het is een sprookjesachtig bos met veel mos op de boomstammen en takken. Nog voor het middageten heeft Els de was in de machine gedaan en zitten we nu heerlijk in de zon.
                ***     naar het begin     ***     naar vorige dag     ***     naar volgende dag     ***     naar het einde     ***
1 juni
Gisteren hadden we brood besteld op de camping, maar toen ik om 9 uur bij de receptie kwam leek die gesloten. De bakker komt op woensdag en zaterdag persoonlijk langs tussen half tien en tien uur. Toen de bakker er was kon ik mijn brood afrekenen maar het brood lag al wel klaar bij de receptie maar om de deur te openen moest de klink omhoog. Even over elven zijn we op de fiets gestapt en zijn de Lot stroomafwaarts gevolgd tot een punt waar je verderop nog een rondje kon fietsen aan beide kanten van de Lot. Els had hier geen zin in en is op een schaduwrijk plekje gebleven en ik ben nog het rondje van 20 km gaan fietsen. Toen ik weer bij Els kwam zijn we weer naar de camping gegaan. Net op het laatste heuveltje was mijn accu leeg. Ik had toen 50 km gereden en toen ik weg ging was de accu nog maar voor 80% vol. Op de camping een plekje aan de Lot gezocht. Het is nu 31 graden.
2 juni
Vanmorgen wat wisselvallig weer. Korte buien maar veel regen kwam er niet uit. Toen het weer even droog was zijn we op de fiets gestapt en zijn naar Vieillevie gefietst een dorpje op 7 km afstand. Toen we daar waren konden we schuilen in het kerkportaal voor het volgende buitje. De kerk konden we niet in. In Vieillevie is ook een kasteel maar alleen in de zomermaanden te bezichtigen. Nog even naar het levensmiddelen winkeltje maar daar hadden ze geen verse groenten. Op de terugweg begon de zon weer te schijnen en konden we weer heerlijk buiten eten. Na 3 uur zijn we nog het bos tegenover de camping ingegaan. Er was nog een tweede wandeling mogelijk. Maar die ging omhoog. Els vond het niets en is weer terug gegaan en heeft op de repos nog een tijdje gezeten. Ik heb de wandeling wel afgemaakt. Boven had je uitzicht op de Lot en de camping. Wel twee uur over gedaan. Om zes uur ging Els nog met de voeten de rivier in. Het is nu wel weer 30°. En even later nog met de buurman op de camping een stukje gezwommen.
3 juni
Om half zeven vanmorgen begon het te regenen en ook wat te onweren. Maar om 10 uur weer blauwe lucht. We zijn op de fiets gestapt en naar Conques gereden. Dat is een heel oud stadje met een hele grote kathedraal. Heel mooi om te zien. Op de terugweg nog even gestopt in Grand Varbre. Het kapelletje zijn we nog wel in geweest maar gezien de warmte hadden we geen zin om naar het kerkje te lopen. Om 1 uur waren we weer op de camping. Vanmiddag zal wel weer een luie middag worden. En Els is weer de Lot ingegaan. En nu zonder buurman want die zijn vanmorgen vertrokken.

4 juni
Vanmorgen vertrokken vanaf de camping aan de Lot om naar de camping in Salvinsac iets ten oosten van Meyrueis. Via een klein ommetje door de Georges du Tarn, waar we 14 jaar geleden al eens geweest waren kwamen we om half vijf op de camping aan. Na het avondeten nog even een klein wandelingetje gemaakt. Je kan zo vanaf de camping wandelen. We zagen ook veel orchideeen.
5 juni
Vanmorgen alleen een kleine wandeling gemaakt vanaf de camping.
6 juni
Vanmorgen om half elf op de fiets gestapt. We zijn eerst naar Meyrueis gegaan en daar een zijdalletje in. Dit was ons gisteren aangeraden door de receptioniste van de camping. Prachtig. Eén auto tegengekomen op dat weggetje. Na 13 km vonden we een plekje om ons brood op te eten en daarna zijn we weer dezelfde weg teruggegaan.
                ***     naar het begin     ***     naar vorige dag     ***     naar volgende dag     ***     naar het einde     ***
7 juni
Vanmorgen vertrokken naar een uitzichtpunt boven la Malene, Panorama du Roc des Hourtous. Hier zijn we lang geleden al eens geweest en toen hebben we er zelfs overnacht. Nu mag het niet meer. Eerst naar het uitzichtpunt gelopen. Je kijkt van boven in de Georges du Tarn. Je ziet hier ook gieren vliegen. Daarna nog een wandeling over de hoogvlakte. Els zag allemaal mooie bloemen. In de camper ons brood gegeten en even verderop op een rustige parkeerplaats een uiltje geknapt. We hadden bedacht dat we wel via de Gorges onze weg konden vervolgen. Dat was wel om maar veel mooier. De afdaling naar la Malene is verboden voor auto's langer dan 6 meter. Met de fietsendrager ben ik wel iets langer, maar dat controleert toch niemand. Maar in de afdaling merkte ik wel waarom dat zo was. De weg was smal met scherpe haarspeldbochten. Soms was de bocht niet in één keer te nemen en moest er worden gestoken om verder te kunnen. Onder in Malene de weg door de Georges noordwaarts naar St. Enimie en dan door naar de camperplek in Fons sur Lussan.
Om zes uur kwamen we op de camperplek. Er staat al heel wat maar we vonden nog een plekje aan de rand. Na het eten nog even door het dorpje gelopen.
8 juni
Vandaag een reisdag. Vanmorgen was het bewolkt en onderweg regelmatig spetjes. 's middags klaarde het weer op en om 4 uur waren we op de camping in Prunières aan het Lac de Serre Ponçon. Na het eten nog een rondje over de camping gelopen.
9 juni
Vanaf de camping zijn er geen wandelingen, dus we hebben de camper maar gepakt om de bergen in te gaan en te kijken of we daar iets konden vinden om te lopen. Onder bij de stoeltjeslift van Réalon zagen we een wandeling van 4 km die vrijwel vlak was. Je had daar hele mooie uitzichten op het dal en heel veel bloemen in de bergweiden. Els bleef maar foto's maken. Aan het eind van de wandeling dezelfde weg weer terug. Dus 8 km gelopen. Maar in een heel rustig tempo. Even na vieren waren we weer op de camping.
                ***     naar het begin     ***     naar vorige dag     ***     naar volgende dag    ***     naar het einde     ***
10 juni
Vandaag weer met de camper naar een wandelgebied bij Realon gegaan. Nu niet bij de skilift waar we gisteren waren maar doorgereden naar Les Gourniers. Op een informatiebord zagen we een wandeling langs een beek. Dit ging heel goed. Vrij horizontaal met aan het einde een kleine afdaling en een klein klimmetje om een rondje te kunnen lopen.
11 juni
Vandaag weer verkast naar het noorden. Via de Col Du Mont Cenis naar een camping in Bramans.
12 juni
Vandaag een luie dag. Vanmorgen even naar het dorp gefietst om brood en nog een paar andere levensmiddelen te kopen. Verder de hele middag op de camping gebleven.
13 juni
Vanmorgen de camper gepakt om naar de Col du Mont Cenis te gaan om daar te gaan wandelen. Op de weg er naar toe eerst langs een supermarkt. Net voor we bij het meer waren was er een zijweggetje. Daar zijn we ingereden en we vonden een plek om te parkeren. Hier hebben we heerlijk gewandeld. We zagen weer veel bloemen, nu ook gentianen, en bergmarmotten. Om 3 uur waren we weer op de camping.
14 juni
Vandaag vertrokken naar Samoëns. Gedeeltelijk een touristische route via de Col du Iseran. Els bleef maar fotograferen op de weg er naar toe. Boven op de Col zijn we er een tijdje uitgegaan om ook daar nog wat foto's te maken.
Na de Col zijn we afgedaald en hebben onze weg vervolgd. Niet via de Col de Roselend, want dat zou zeker een uur extra reistijd geven, ook al is de route korter. Bij Praz sur Arly zagen we de Mont Blanc. Om vijf uur waren we op de camping in Samoëns.
15 juni
Vanmorgen was het enigszins bewolkt maar ook wel blauw er tussendoor. We hadden het plan om hier met een gondel naar boven te gaan en te gaan wandelen, maar dat hebben we maar even uitgesteld. In plaats daarvan zijn we op de fiets gestapt en naar Taninges gereden waar we ruim 40 jaar geleden met Gerben en Eveline gekampeerd hebben. Met Gerben ben ik toen naar de top van de berg op de foto gelopen. Bij de vvv vonden we nog een kort fietstochtje maar dat is dus vaak een mountainbike route. Op een klein stukje na ging het wel. Nog even over de camping gereden, die zag er bijna nog net zo uit als 40 jaar geleden alleen waren er meer toiletgebouwen zo te zien. Op de terugweg zagen we in Morillon wel een leuk restaurantje om te gaan eten. In Samoëns hadden we gisteren en vanmorgen niet iets geschikts gevonden. Meteen maar een tafel gereserveerd. En dus gingen we om half zeven weer op de fiets naar Morillon. Het was echt gezellig daar met ook nog live muziek.
16 juni
Vanmorgen ook niet met de kabelbaan omhoog gegaan. De wolken hangen steeds boven de bergtoppen. Om 11 uur zijn we op de fiets gestapt en naar het Fer à Cheval gereden. Ongeveer 13 km. Het Fer a Cheval bestaat uit een hoefijzervormig dal met bijna loodrechte rotsen en waar wel 7 watervallen naar beneden komen. Op de terugweg die heel snel ging want we gingen nu vrijwel steeds naar beneden nog gestopt bij de Georges du Tines.
17 juni
Vanmorgen zouden we dan met de kabelbaan in Samoëns omhoog. Maar toen we er heen liepen zagen we de gondels niet bewegen. Bij het ticketoffice vertelde ze dat er een storing was en ze wisten niet hoelang dit ging duren. We zijn maar teruggelopen naar de camping en vonden in ieder geval een kabelbaan in Morzine die zou werken. Maar onderweg kwamen we dan ook langs Les Gets. Dus met de camper op pad en inderdaad in Les Gets zagen we kabelbanen in werking. Wij hebben de kabelbaan genomen naar de Mont Chery. Eerst ga je met een gondel en daarna met een stoeltjeslift naar 1816 m. En met seniorekorting koste dat slechts € 13 voor ons samen en ook nog retour. En je hebt er prachtig uitzicht op het Mont Blanc massief. Boven wat rondgelopen tussen de alpenroosjes maar met de warmte hadden we geen zin om ver te dalen en dan weer omhoog te klimmen, want schaduw is er niet. Dus na een uur weer één etappe naar beneden. Daar zijn we naar een klein meertje gelopen en hebben daar in de schaduw heerlijk gezeten. Weer terug bij de gondel nog wat gedronken op het terras en toen naar de camping.
18 juni
Vandaag een reisdag. In de camper met de airco is het wel lekker, maar in de zon is het bloedheet. We zijn naar Plombieres les Bains gereden. We hoopten wel op een schaduwplekken op de camping en gelukkig vonden we er één.
19 juni
Vanmorgen waren we vroeg wakker. We zijn om half zeven opgestaan en zijn maar meteen een wandelingetje gaan maken om de warmte voor te zijn. Onderweg zagen we nog een vos. Terug op de camping niet veel gedaan. Els is nog wezen zwemmen in het zwembad van de camping.
20 juni
Vanmorgen om 9 uur vertrokken vanaf de camping. De bedoeling was om naar Wallendorf-Pont te gaan. 's Morgens hadden we onderweg nogal eens wat regen. In Wallendorf gekomen zagen we dat de camping behoorlijk vol was en het was er ook erg fris. We zijn maar doorgereden naar een camping in de buurt van Malmedy. De camping is heel rustig en we zitten nu lekker in de zon.
21 juni
Vanmorgen de fietsen gepakt. Eerst via een aanlooproute (ook fietspad) naar de Vennbahn. Dit is een oude spoorwegroute van Aken naar Troisvierges in Luxemburg van 125km lang. Hier is nu een geasfalteerd fietspad van gemaakt. We zijn totaal 20 km gaan fietsen en daarna weer dezelfde weg terug. Prachtig!
22 juni
Gefinisht! Zonder ongelukken Prachtige reis!